Na čom zarábajú sociálne siete, keď sú zadarmo? Okrem reklám obchodujú priamo s tebou!

Príjmy sociálnych sietí

Na sociálnych sieťach nič nie je úplne zadarmo (Zdroj: GettyImages)

#Stiahnutie, registrácia a používanie najväčších sociálnych sietí je vždy zadarmo. Spoplatnenie ich používania by do značnej miery nielen zastavilo, ale aj znížilo počet ich používateľov. Napriek tomu generujú zisky, ktoré by uživili aj menšie štáty.

Sociálne siete sú aktuálne jedny z najziskovejších spoločností na svete. Nestoja nič, no zarábajú závratné miliardy. Ako je to možné? Kde berú peniaze na svoje investície, prevádzku severov a neustále zväčšovanie platformy?

V článku sa dočítaš, ako sociálne siete zarábajú:

Závratné zárobky sociálnych sietí

Trh so sociálnymi sieťami už dávno neslúži len na zábavu či odreagovanie. Vývojári tiež vôbec nepotrebujú príliš posúvať hranice technológii, ako to bolo počas ich vzniku. Dnes je ich hlavným kritériom čo najväčší profit za čo najmenšiu investíciu.

Vo svete stále vedie Meta

Zďaleka najväčším hráčom na poli investícií aj zárobkov je spoločnosť Meta, ktorú vlastní Mark Zuckerberg. Ešte v roku 2014 zarábal Facebook zhruba 12 miliárd dolárov ročne. Do tejto sumy sa počíta každý zisk, nielen samotné reklamy. Každým rokom dokáže Meta narásť o ďalšie miliardy. Výsledkom je rok 2021, keď Meta (teda Facebook spoločne s Instagramom) zarobili takmer 118 miliárd dolárov.

Výsledky každé leto uverejňuje portál Statista, pričom posledné zverejnil v lete 2022. Na štatistiky z minulého roka si ešte pár mesiacov počkáme. Nič nezarába tak ako Facebook s Instagramom, čo je však spôsobené viacerými faktormi – tieto sociálne siete sú prepojené, zamerané na zisk (samotnej firmy aj influencerov) a ponúkajú všetky možné typy zábavy; od príspevkov, cez fotografie, dlhšie videá, až po krátke reels.

Z ostatných sociálnych sietí vyčnieva už len LinkedIn so ziskom 8 miliárd v roku 2020. Ostatné sociálne siete mali v roku 2021 problém prekročiť 5 miliárd. V štatistickách chýba TikTok, pretože zisk nezverejňuje. Za rok 2021 sa však odhaduje na 4,6 miliardy dolárov, no toto číslo nemusí byť pravdivé a je pravdepodobne oveľa vyššie.

Sociálne siete zarábajú závratné miliardy
Sociálne siete zarábajú závratné miliardy (Zdroj: Statista)

Trh sociálnych sietí stále rastie

Je takmer isté, že príjem sociálnych sietí bude narastať aj v budúcich rokoch podobne, ako stúpal v rokoch 2022 aj 2023. Datareportal zverejnil štatistiky z roku 2021, z ktorých jasne vyplýva, že trh so sociálnymi sieťami nie je ani zďaleka naplnený a stále má kam rásť.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Rebríček najobľúbenejších plemien psov: Nájdeš tam aj svojho favorita?

Na svete pribudlo 66 miliónov ľudí, čo je necelé percento populácie. Napriek tomu narástol počet nových používateľov mobilných telefónov o necelé 2 %. Oproti roku 2020 takmer 180 miliónov ľudí využíva aktívne internet. Konečný sumár znie, že aktívnych používateľov sociálnych sietí sa v roku 2021 zvýšil o necelú štvrtinu miliardy. Je to viac ako 5-percentný nárast oproti používateľom spred minulého roka.

Napriek tomu portál informuje: „Súčasné trendy naznačujú, že dve tretiny celkovej svetovej populácie by mali byť online v tomto období budúceho roka (teda leto 2022) a používatelia sociálnych médií by mali čoskoro dosiahnuť ekvivalent 60 % svetovej populácie. V dôsledku toho možno s istotou predpokladať, že sme teraz veľmi blízko k inflexnému bodu (obrat, pozn. red.) digitálneho rastu a mali by sme očakávať, že odteraz sa rastové krivky budú vyrovnávať.“

Trh so sociálnymi sieťami stále rastie
Trh so sociálnymi sieťami stále rastie (Zdroj: datareportal.com)

Ako fungujú sponzorstvá

Vedel si o tom, že samotné značky musia platiť sociálnych sieťam, ak na nich uverejňujú sponzorský obsah s influencermi? Ak by si chcel napríklad ako úspešný videomaker odpromovať Coca-Colu, môžeš to síce urobiť, no vyzerať to bude takto: Okrem toho, že Coca-Cola zaplatí teba, napríklad ako kanál na Instagrame, musí zaplatiť aj samotnému Instagramu za priestor, teda za tvoj príspevok.

Nejde o najväčšie percentá z príjmu pre sociálne siete, no rozhodne hovoríme o najstabilnejšej forme príjmu. Sociálne siete poskytujú inzerentom obrovské publikum, teda potenciálnych kupcov a záujemcov, ktorým môžu reklamy cez natívne kampane predať. Sponzorstvo je to najúčinnejšie, pretože produkty alebo služby inzeruje človek s úzkou skupinou sledovateľov, ktorí mu veria.

Sponzorstvo však môže nastať aj medzi sociálnou sieťou a samotnou značkou (v našom prípade Coca-Cola) bez dodatočného influencera. Miesto reklamnej plochy poskytuje sociálna sieť priestor pre natívne články, ktoré premostia priamo na web platcu, napríklad na spomínaného výrobcu sýtených nápojov.

Reklamy tretích strán

Samozrejme, väčšina príjmu takmer každej sociálnej siete pozostáva z reklám tretích strán. Tieto reklamy si môžeš predstaviť ako fotky alebo videá primárne predávajúce jeden produkt, a nie značku ako takú bez zásahu influencerov. Zobrazuje sa vo feede, v stories, v reels, jednoducho všade.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Jazdíš na tomto type auta aj ty? Pozor na špeciálne požiadavky

„Príjem YouTube vzrastá nielen reklamami na začiatku videa, ale aj počas sledovania,“ prezradil nám odborník na sociálne siete Samuel. „Dnes majú od 5 do 20 sekúnd, niektoré sa dajú preskočiť, iné nie. YouTube ale využíva aj taktiku viacerých dlhých videí za sebou, aby používateľ video zavrel a otvoril ho znova. Pre spoločnosť je to zhliadnutie navyše, pre používateľa zasa pocit zadosťučinenia, pretože nemusí sledovať dlhú reklamu.“

Dve platby za jednu reklamu

Keďže reklamy sú veľmi rozšírené, rozdelili sme ich na dve kategórie. Prvá z nich je predávanie priestoru. Tak ako billboard ponúka miesto na nalepenie reklamy, tak ho používa napríklad aj Facebook, aj keď len v digitálnej podobe. Financie, ktoré sociálna sieť dostane od zadávateľa reklamy, sa skladajú z:

  • počtu ľudí, ktorí majú reklamu vidieť,
  • počtu dní, prípadne hodín, kedy bude kampaň aktívna,
  • okruh ľudí, ktorí majú reklamu vidieť (napríklad krajina a podobne).

Druhá je už konkrétne cielenie na používateľov, no o tom už viac v ďalšej časti článku.

Sociálne siete zarábajú najmä reklamami
Sociálne siete zarábajú najmä reklamami (Zdroj: Unsplash.com/Sara Kurfess)

Ako sa predávajú tvoje údaje?

K reklame sa priamo viaže aj predávanie údajov tretím stranám, ktoré patrí do tretej kategórie financovania reklamy – teda okruhu ľudí. Poďme však postupne. Sociálna sieť o tebe zbiera rôzne údaje, napríklad, na čo najviac klikáš, na akých témach sa počas scrollovania zastavíš či odkiaľ sa na sieť najčastejšie pripájaš. Tieto dáta poskytovať nemusíš.

Existujú však aj dáta, ktoré sociálnej sieti vcelku dobrovoľne povieš, a to zväčšia srdiečkovaním príspevkov alebo vyplnením osobných údajov. Najčastejšie, spravidla bez otáľania, vyplňujeme vek, pohlavie, bydlisko a naše záľuby.

Osobné údaje slúžia najmä reklame

Ako príklad si vytvoríme fiktívnu reklamu, ktorá využíva údaje získané od teba.

Príklad: Inzerent chce propagovať nový rad elektro bicyklov, ich výhody, dostupnosť a lákavú cenu. Cieľovou skupinou sú ľudia v rozmedzí 15 – 40 rokov, reklama by mala byť zameraná najmä na ženy žijúce v okolí predajne, ktoré sa zaujímajú o bicyklovanie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Tajomstvá fast-foodu: Vegetariánom podávajú mäsovú šťavu a hranolčeky zvláštne dochucujú!

Výsledok: Reklama sa zobrazí používateľom, ktorí spadajú do vekového rozpätia, sú ženy, žijú primárne v blízkosti predajne a v záľubách majú uvedené športovanie, prípadne konkrétne bicyklovanie.

Takto cielená reklama je násobne drahšia, no zároveň účelnejšia. Inzerenti nechcú platiť za reklamu o novej bratislavskej kaviarni, ktorá sa zobrazí dôchodcom z Michaloviec. Čím špecifickejšia cieľovka, tým lepšia, no aj drahšia reklamná kampaň

Prémiové funkcie a ich výhody

Všetky sociálne siete ti dovolia založiť si účet zadarmo. No niektoré v tomto bezplatnom členstve zablokujú zopár funkcií. Dostaneš sa k nim len predplatením prémiového účtu.

„Napríklad taký Reddit, LinkedIn, ale aj Spotify ponúkajú prémiové služby za mesačný poplatok. Zväčša ide o blokovanie reklám, verifikáciu vlastného kanálu, prístup k lepším štatistikám o vlastnom účte a tak ďalej. Základná idea je v tom, že väčšina ľudí si za prezeranie sociálnych sietí platiť nechce, a preto musia byť aspoň v obmedzenej podobe zadarmo,“ vysvetľuje odborník na sociálne siete Samuel.

Tým, že zaplatíš mesačný poplatok a vypneš ním reklamy, pokryješ finančnú stratu, ktorú by utrpela sociálna sieť. Napríklad miesto toho, aby dostalo Spotify za tvoje bezplatné počúvanie pár eur mesačne z reklamy, môžeš týchto pár eur zaplatiť ty výmenou za počúvanie bez reklám. Siete počas tvojho používania na tebe zarobia tak či onak.

Aj elektronický obchod zarába

Facebookový Marketplace dovoľuje predávať a kupovať rôzne veci od ostatných používateľov a ostatným užívateľom prakticky zadarmo. Aj toto má však svoje limity a vďaka čoraz populárnejšiemu predaju bazárových vecí o tom sociálne siete dobre vedia a sú pripravené.

Keďže platformy investovali peniaze do vývoja trhového prostredia pre užívateľov, chcú svoje peniaze späť a najlepšie aj s profitom. „Poplatok za obchodovanie cez sociálnu sieť je v podobe menšej percentuálnej provízie. Ľudia vo veľkom využívajú aj topovanie produktov, kedy sa ich produkt pri vyhľadávaní zobrazí medzi prvými. Oplatí sa to pri často hľadaných produktoch, napríklad mobiloch alebo autách,“ dodáva Samuel.

Tak či onak, sociálne siete zarábajú miliardy z mnohých činností. Spomínali sme päť najpoužívanejších, a to od reklám, cez prémiové funkcie, až po bazár. Svojou aktivitou vytváraš sociálnym sieťam príjem, či sa ti to páči, alebo nie. A jediná možnosť, ako to zastaviť, je odhlásiť sa a siete nepoužívať. Uznávame, že v dnešnom digitálnom svete sa to niekedy javí ako nemožné.

Ako často využívaš sociálne siete?

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk, statista.com, businessofapps.com, datareportal.com, makeusoff.com
Odporúčame