5 spôsobov, ako sa naučiť sústrediť na maximum: Kľúč k produktivite máš na dosah!

homeoffice

Nauč sa lepšie sústrediť (Zdroj: Unsplash/chris-spiegl)

#Aj keď je koncentrácia základom úspechu, mnohí s ňou napriek tomu každodenne bojujeme. U niekoho je to dlhodobejší problém, ale u mnohých ľudí sa objavil hlavne počas školy z domu alebo pri homeoffice. Zrazu máme okolo seba toľko rušivých elementov a je ťažké sa sústrediť iba na prácu. Potom sa to žiaľ odzrkadľuje aj na produktivite. Ako sa začať sústrediť naplno?

Nestála pozornosť

Máme toho pred sebou veľa. Náročné skúšky, veľké projekty, komplikované úlohy. Potrebujeme dať do toho všetkú našu energiu, aby všetko bolo tip top a zároveň rýchlo spravené, no niečo nás stále ruší. Každú chvíľku sme mysľou niekde inde. Skús sa viac sústrediť. No to sa ľahšie povie, ako v skutočnosti urobí. Hlavne v dnešnej dobe, keď máme okolo seba toľko rozptyľujúcich faktorov a stačí, aby nám cinkol mobil a my sa môžeme jedným kliknutím dostať do iného sveta.

Čo ovplyvňuje našu koncentráciu?

Základom sú biologické faktory, akými je vek, ale aj únava či hlad. Ak si nevyspatý a v bruchu ti vyhrávajú muzikanti, pôjde práca len veľmi ťažko. Platí to aj pri chorobe, alebo zhoršenom zdravotnom stave. Čím sme starší, tým viac zabúdame. Nuž, aj to môže mať vplyv na koncentráciu.

Niekedy sa dokonca sústredíme na to, že sa musíme sústrediť, až prichádza frustrácia, že nám to vôbec nejde. Potom sme v psychickej nepohode, sme podráždení a všetko ide dole vodou. A stále dokola. Sme v začarovanom kruhu, z ktorého sa neviem dostať von.

Počul si už o pomodoro technike? Opisujeme ju v TOMTO článku. Funguje pri učení, písaní úloh aj pri práci. Obľúbilo si ju mnoho ľudí, daj jej šancu tiež.


Ako lepšie zvládneš prácu z domu či školu online? Týchto 5 rád ti zaručene pomôže k úspechu


1. Cvič si mozog

Zahraj sa. Hranie určitých typov hier ti v budúcnosti pomôže lepšie sa koncentrovať. Navyše sa pritom aj skvelo zabavíš. Skús krížovky, sudoku, pexeso či šach. Vyber si to, čo je tvojmu srdcu najbližšie. Vedci tvrdia, že ak si budú dospelí ľudia 5 dní v týždni aspoň na 15 minút trénovať mozog, môže mať neskôr táto aktivita výrazný vplyv na ich produktivitu. Niektoré výskumy tvrdia, že aj hranie videohier by malo byť rovnako nápomocné. Zabavíš sa a aj urobíš niečo pre seba. Skvelá kombinácia.

Šach
(Zdroj: Unsplash.com)

2. Dbaj na kvalitný spánok

Aj spánok má vplyv na to, ako dobre sa sústredíš. Unavenému a následne podráždenému človeku ide všetko omnoho ťažšie. Skús spať minimálne 8 hodín. Choď spať pravidelne v rovnakom čase. Premôž sa a urob tak aj so vstávaním, nastav si pravidelný budíček. Tvoje telo sa ti poďakuje. Aby si lepšie spal, vypni hodinu pred tým mobil a rob namiesto scrollovanie instagramu nejakú príjemnú a pokojnú aktivitu. Prečítaj si napríklad kapitolu v knihe, alebo si pusti podcast.

Choď spávať v rovnakom čase (Zdroj: Unsplash.com)

3. Zapoj svoje telo

Hlavne, ak máš psychicky náročnú prácu, tvoje telo potrebuje zmenu, a to v podobe fyzickej záťaže. Aj hodina denne vie urobiť veľký rozdiel. Zapni si obľúbenú fitness youtuberku, choď si zabehať alebo sa iba vyber na prechádzku. Okrem toho je skvelá meditácia, aj keď to nie je úplne pre každého. Výsledky prídu už po pár dňoch.

Urob z toho rutinu a budeš sa cítiť omnoho lepšie. Ak si celý deň zatvorený doma, je dobré, aby si pri aktivite vyšiel von. Aj keby to malo byť iba na chvíľku. Čerstvý vzduch a zmena prostredia ti prospeje. Dôležité sú akékoľvek pauzy. Sme ľudia a nie stroje, preto nemaj na seba vysoké nároky. Okrem cvičenia v rámci zdravého životného štýlu si dávaj pozor aj na jedlo. Snaž sa prívať nutrične bohaté jedlo, ktoré ťa zasýti a dostaneš z neho všetky podstatné zložky.

Nie darmo sa hovorí: V zdravom tele zdravý duch! (Zdroj: Unsplash.com/@bruno_nascimento)

4. Zbav sa rušivých vplyvov

Niekedy je to ťažké, ale nájdi si pokojné miesto, kde ťa nič a ani nik nebude rušiť. Ideálna je tichá miestnosť, kde nie je nik iný. Ak je to možné, mobil nechaj v inej izbe alebo aspoň vypni upozornenia zo sociálnych sietí, lebo to vie človeka vytrhuť z pracovného moodu asi najviac zo všetkého. Doma popros svojich blízkych, nech ťa nerušia ničím aspoň pár hodín. Jedine, že by to bol stav núdze alebo prišlo jedlo.

(Zdroj: Unsplash.com)

5. Vytvor si zoznam úloh a urči ciele

Čo chceš dnes stihnúť? Všetko. Boli by sme radi, ak by to tak bolo, ale naozaj sa nedá stíhať všetko. Ideálne bude vytvoriť si zoznam úloh. Ak je toho veľa, skús uprednosntniť to dôležité. Vyznač si veci, ktoré určite musíš stihnúť, tie ktoré by bolo dobré mať hotové a na to, čo ako-tak počká.

Rob v jeden deň podobné veci, lebo je náročné skákať z jednej úlohy na druhú. Ciele formuluj veľmi presne. Nenapíš si, že dnes budeš písať bakalárku, ale napíš si – dnes napíšem 3 strany bakalárky a vypíš presne, čo budeš musieť urobiť a na čo sa budeš zameriavať. Ak máš pocit, že cez deň nič poriadne neurobíš, tak si skús nastaviť SMART cieľ. Rozlož si svoj dlhý a náročný projekt na menšie časti. Čo to znamená?

  • Konkrétne: čo presne treba urobiť? Presne si povedz, koľko strán sa dnes naučíš.
  • Merateľne: je dobré, aby bola nejaká veličina vďaka, ktorej budeš vedieť aký pokrok si dnes urobil
  • Dosiahnuteľne: nie si superhrdina, preto na seba neklaď priťažké bremeno, ktoré nezvládneš. Potom budeš zo seba iba zbytočne sklamaný.
  • Relevantne: je toto dobrý spôsob, ako dosiahnem svoj cieľ?
  • Čas: urči si, kedy to máš urobiť a za ako dlho.

Čo pomáha k sústredeniu tebe? Napíš nám do komentára!

Zdroj: Hashtag.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť