Študentky vo voľnom čase doučovali rómske deti: V špeciálnej škole často končia aj školáci, ktorí tam nepatria

V rámci projektu s neziskovým sektorom doučovali deti v komunite na Kasárenskej v Trenčíne. Aké to bolo a čo si z toho odnášajú nám povedali študentky DASATO Academy. (Zdroj: DASATO Academy)

#Deti z rómskej komunity potrebujú našu pozornosť, ale aj to, aby sme sa im venovali. Oni sa učiť chcú, ale treba im ukázať tú správnu cestu. Takto to vidí Petra Trunková. Spolu so svojimi spolužiačkami počas minulého školského roku doučovali deti z rómskej komunity na Kasárenskej v Trenčíne. Deťom pomáhali nielen s úlohami do školy a prípravou na monitor, ale organizovali pre nich aj zábavné a kreatívne aktivity.

Projekt s pokračovaním

Išlo o projekt, v rámci ktorého si študenti mohli vyskúšať prácu s neziskovým sektorom v praxi. Študentky DASATO Academy mali necelý mesiac na to, aby vymysleli, ako budú deti doučovať a s ktorými predmetmi im pomôžu. Doučovanie sa uskutočnilo 4. a 5. novembra 2021. Študentkám sa však táto pomoc tak zapáčila, že videli zmysel pokračovať v projekte aj ďalej.

Na každé doučovanie mali študentky nachystané pracovné listy pre deti (Zdroj: DASATO Academy)

Doučovanie prebiehalo v zmiešanej rómskej komunite, ktorá žije na Kasárenskej ulici v Trenčíne. Ide o deti z mestských nájomných bytov a obytných buniek s počtom obyvateľov okolo 70. Neplnoletých osôb tu žije spolu 20. „Byty aj bunky sú vo vlastníctve mesta, sú pripojené na mestskú vodu, kanalizáciu aj elektrinu. Deti sú však vychovávané v prostredí s malým množstvom podnetov, čo malo vplyv aj na ich mentálny vývoj. Aj z toho dôvodu navštevujú Spojenú školu internátnu v Trenčíne,“ vysvetľuje Patrik Čech, koordinátor projektu.

Vyučovaciu bunku zriadili priamo v komunite

Deťom sa v rámci mimoškolských aktivít nikto špeciálne nevenoval. Aj preto mesto Trenčín v roku 2021 nadviazalo spoluprácu s DASATO Academy (I AMbitious) a pokúsilo sa túto medzeru zmysluplne vyplniť. Študentky začali dobrovoľne navštevovať a hravou formou doučovať približne 10 detí z komunity. Mesto začiatkom roka 2022 vyčlenilo a zariadilo obytnú bunku priamo v komunite, kde doposiaľ prebieha doučovanie aj voľnočasové aktivity pre deti – všetko pritom zabezpečujú angažovaní študenti. V tejto spolupráci plánujeme pokračovať aj naďalej,“ uvádza Patrik Čech.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Maturantov čaká veľká zmena! Týždeň pred ústnou skúškou budú zverejnené zadania
Obytnú bunku na doučovanie zariadili počítačom, internetovou sieťou, stoličkami, lavicami aj písacími potrebami (Zdroj: DASATO Academy)

Ako prebiehalo doučovanie?

Študentky sa s deťmi stretávali každý druhý týždeň v sobotu medzi 10. a 12. hodinou. Ich prioritou bolo spraviť s deťmi úlohy do školy a pomôcť im s učivom, v ktorom mali medzery. U mladších detí na prvom stupni základnej školy to bolo poväčšine písanie a čítanie, u starších školákov z druhého stupňa hlavne angličtina a matematika. Doučovania sa pravidelne zúčastňovalo 8 až 9 detí. Do programu sa dokonca zapojila aj jedna škôlkarka, ktorej hneď prispôsobili aktivity tak, aby boli primerané jej veku.

V rámci doučovaní sa snažíme o čo najindividuálnejší prístup. Deti nie sú nijako špeciálne rozdelené. Samozrejme, sú deti, ktoré potrebujú viac pozornosti ako ostatné a tým sa snažíme venovať naozaj naplno. Ak sú naopak deti, ktoré úlohám ľahšie porozumejú, vypracované úlohy si spolu skontrolujeme až v závere a vysvetlíme si nájdené chyby, približuje Eva Figeľová.

Deťom sa venovali dve hodiny dopoludnia kvôli lepšej pozornosti (Zdroj: DASATO Academy)

Nebolo to len o učení, na konci každého doučovania si študentky pre deti pripravili hry a aktivity na rozvíjanie kreativity. „Náš cieľ nebol deťom iba doplniť vedomosti, ale taktiež im venovať čas a spríjemniť im sobotu. Chceli sme im ukázať, že nie sme ich učiteľky, ale aj kamarátky, s ktorými môžu tráviť čas, pripája sa Klaudia Pavlačková.

Doučovanie najprv začali v pôvodnej zostave, no podarilo sa im zapojiť aj iných študentov – či už bývalých absolventov DASATO Academy alebo ich spolužiakov zo strednej školy.

Študentky si pre deti pripravovali aj zábavný či kreatívny program (Zdroj: DASATO Academy)

Úprimný záujem detí je nadovšetko

Nedalo nám to a spýtali sme sa študentiek, prečo sa rozhodli zapojiť do tohto projektu, keď mohli namiesto toho oddychovať alebo sa venovať svojim koníčkom. „Aj napriek tomu, že v budúcnosti sa neplánujem angažovať v školskej sfére, ma tento dobrovoľnícky projekt naozaj bavil a stále baví. Je totiž veľmi motivujúce pokračovať ďalej, keď vidíte, ako sa deti časom zlepšujú a tiež ich baví učiť sa so skoro-rovesníkmi,“ vysvetľuje Petra.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Dni otvorených dverí na slovenských vysokých školách: Pozri si kompletný prehľad, niektoré začínajú už v januári!

Klaudiu však nepotešilo zistenie, že väčšina týchto detí bola zaradená do špeciálnej školy, hoci v učení vynikali. „Domnievam sa, že to bolo zrejme na základe ich životnej úrovne. Nikoho tým neodsudzujem, len mi to prišlo ľúto. Deti boli slušne vychované a rešpektujúce, čo niektorým iným deťom v dnešnej dobe chýba.“

Aj vďaka tomuto projektu sa stalo školstvo jednou z potenciálnych ciest, ktorou by som sa v živote chcela vybrať. Projektu sa venujem na jednej strane kvôli tomu, že ma tieto deti, ako aj projekt samotný dokázali veľa naučiť. Ale hlavne ma to neskutočne baví. Z detí je cítiť úprimný záujem a vďaku za to, že s nimi tento čas trávime a to je pre mňa osobne najväčšou motiváciou.“ dopĺňa Eva.

Ako hovorí Petra, deti si očividne veľmi vážili čas, ktorý spolu s nimi strávili: „Niekedy sa nám preto odchádzalo veľmi ťažko. Aj preto si myslím, že podobnú skúsenosť by mal zažiť nejeden študent či študentka. Pretože okrem toho, že projektom sa učia obe strany, búrajú sa aj niektoré predsudky. Dávate ľuďom z tejto komunity najavo, že vám na nich záleží a že sa naozaj oplatí robiť niečo navyše.“ 

Deti z rómskej komunity prejavili záujem aj šikovnosť (Zdroj: DASATO Academy)

DASATO Academy (kedysi I AMbitious) pomáha stredoškolákom rozvíjať sa v rôznych oblastiach, a to cez tvorbu vlastného projektu, prácu s neziskovým sektorom alebo mentoring. Ich cieľom je zlepšovať všetky regióny Slovenska rozvojom aktívnych stredoškolákov, budovaním komunít a tvorbou zmysluplných projektov. Viac sa dočítate na www.dasatoacademy.sk.


Schooltag, to sú zaujímavo spracované podcasty stredoškolských predmetov, ale aj tipy na učenie.

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame