#Publicistický štýl spája subjektivitu s objektivitou. Znamená to, že okrem toho, že autor predstaví fakty, napríklad čo sa stalo a kedy, môže vyjadriť aj svoj osobný názor na vec – samozrejme, nie vždy, všetko má svoj čas a miesto. V krátkej správe pre osobný názor nie je čas ani priestor, v reportáži alebo recenzii ho však už nájdeme.
Základné znaky publicistického štýlu sú: písomnosť, monologickosť, aktualizovanosť a informačnosť. Písomnosť a monologickosť spolu súvisia v tom, že ide skôr o dlhé bloky textu a chýba okamžitá spätná väzba, ktorá je prítomná napríklad v diskusiách. K písomnosti potom patrí aj prítomnosť rôznych zložitejších vetných konštrukcii, členenie textu na titulok, podtitulok a jadro textu. Aktualizovanosť znamená, že publicistický štýl sa zaoberá aktuálnymi udalosťami: včerajšie správy sú staré správy. A informačnosť je nám určite všetkým jasná: hlavnou úlohou publicistického štýlu je podať ľuďom informácie, povedať im, čo sa deje, kde a prečo a kto za to môže.
Viac sa o publicistickom jazykovom štýle a jeho útvaroch dozvieš v našom Schooltag podcaste. Tak nezabudni dať odber na Spotify a follow na Instagrame, aby ti nič neuniklo.
Podcast Schooltagu na rôzne predmety, z ktorých môžeš aj ty maturovať. Určite nepremeškaj ani jeden diel. Pokúsime sa prebrať všetky maturitné otázky z daných predmetov. Nájdeš nás na podcastových a streamovacích platformách ako Apple Podcasts alebo Spotify. Takisto sme celý podcast zavesili na Youtube. Viac našich noviniek môžeš sledovať aj na našom Instagrame.
Zdieľať na