Je všestranná, krásna a úspešná, hoci nie je reálna: Virtuálna influencerka Rozy má tisíce fanúšikov

umelá inteligencia

Vplyv virtuálnych influencerov stále rastie (Zdroj:Pexels/Michelangelo Buonarroti)

#Nikdy nezostarnú a vždy vyzerajú dokonalo. Hoci nie sú skutoční, ich vplyv stále rastie. Virtuálni influenceri sú na vzostupe. Priemysel „virtuálnych ľudí“ prekvitá a značky čoraz častejšie využívajú ich vplyv. Patrí sem aj čiernovlasá Rozy.

Nespôsobuje škandály, je večne mladá, a za každých okolností vyzerá bezchybne. No v dobe, v ktorej sú štandardy krásy niekedy proste nedosiahnuteľné, je fenomén dokonalých virtuálnych osôb pre mnohých znepokojujúci.

Rozprávkový „život“

Rozy sa naozaj darí. Na Instagrame má viac ako 140-tisíc sledovateľov. Zdieľa s nimi svoje zážitky z celého sveta, spieva, tancuje, venuje sa tiež modelingu. Jej make-up a outfity vždy vyzerajú dokonale. Nič z toho ale nie je skutočné.

Rozy je prvá kórejská virtuálna influencerka. Jej realistický vzhľad i vystupovanie v ľuďoch často vyvoláva otázku, či je skutočnou osobou, robotom, alebo umelou inteligenciou. Podľa spoločnosti Sidus Sudio X je kombináciou všetkých troch možností. Práve táto spoločnosť, sídliaca v Soule, stojí za vznikom známej virtuálnej influencerky.

„Dokáže všetko to, čo ľudia nedokážu. A to v takmer ľudskej forme,“ píšu o nej na svojej stránke. Rozy „ožila“ v roku 2020 a odvtedy už nadviazala viacero spoluprác a objavila sa na mólach viacerých virtuálnych módnych prehliadok. Vydala dokonca dva single.

Virtuálne priateľstvá

Technológia, na základe ktorej Rozy funguje, nie je žiadnou novinkou. CGI (computer-generated imaginery) je dlho bežnou súčasťou zábavného priemyslu. Pomocou CGI vznikajú takmer všetky realisticky vyzerajúce bytosti vo filmoch a počítačových hrách. Na tvorbu virtuálnych influencerov sa využíva len krátko. Pokiaľ ide o fotografie na Instagrame, Sidus Studio X zvyčajne vytvorí obraz Rozy od hlavy po päty pomocou CGI. Pokiaľ sa Rozy objaví napríklad na virtuálnej módnej prehliadke, CGI prenesie jej tvár k telu skutočnej modelky.

Tak, ako skutoční, živí influenceri, aj tí virtuálni si sledovateľov získavajú zdieľaním záberov zo svojho „života“ a tiež interakciami s fanúšikmi. Dvadsaťtriročná Lee Na-kyoung začala Rozy sledovať približne pred dvomi rokmi v domnienke, že ide o skutočnú osobu. Rozy ju prekvapivo začala sledovať naspäť. Niekedy dokonca komentovala jej príspevky, čo bolo začiatkom virtuálneho priateľstva. To pretrvalo aj po tom, čo Lee zistila pravdu.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Žena s downovým syndrómom sa zapísala do histórie! Stala sa modelkou Victoria's Secret

„Komunikovali sme ako kamarátky a cítila som sa s ňou dobre. Nevnímam ju ako umelú inteligenciu, ale ako skutočnú kamarátku,“ povedala Lee pre CNN.

„Zbožňujem obsah Rozy. Je taká pekná, že je ťažké uveriť, že nie je skutočná,“ dodala.

Vážna konkurencia pre živých influencerov

Úlohou virtuálnych influencerov ale nie je len získať sledovateľov. Ich hlavný význam spočíva v dosahovaní profitu. Rozy ma na Instagrame veľa sponzorovaných príspevkov, v ktorých propaguje módne značky a kozmetiku.

„Veľa významných spoločností v Kórei chce Rozy ako modelku. Očakávame, že tento rok dokážeme len s Rozy zarobiť viac, než 2 miliardy Kórejských wonov (približne 1,49 milióna eur),“ povedal Baik Seung-yup, riaditeľ Sidus Studio X. Dodal tiež, že ich už oslovili aj luxusné značky ako Chanel a Hermes, a že Rozy sa už objavila aj v reklamách v televízii, či dokonca na billboardoch.

Dopyt po virtuálnych modelkách je vysoký, pretože spolupráca s nimi je menej náročná, než s tými skutočnými. Tvorba obsahu takisto vyžaduje menej práce a času. Virtuálne influencerky navyše nikdy nezostarnú a ani sa nezapletú do škandálov.

Virtuálni influenceri nie sú len výsadou Južnej Kórei. Medzi najvirálnejších patrí napríklad aj Lil Miquela, za ktorou stojí americký startup, Lo of Magalu, ktorú vytvorila brazílska obchodná spoločnosť,  či FNMeka, vytvorený hudobnou spoločnosťou Factory New.

Ideál krásy, ktorý nie je možné dosiahnuť

Profesor Lee Eun-hee však medzi nimi a kórejskými  influencermi vidí jeden zásadný rozdiel. Zatiaľ čo inde vo svete virtuálni influenceri odrážajú etnickú diverzitu a rozdielne štandardy krásy, v Kórei vždy vyzerajú čo najdokonalejšie. To podľa nej môže kórejské štandardy krásy spraviť ešte nedosiahnuteľnejšími. To sa neskôr môže prejaviť nepriaznivými dôsledkami, napríklad zvýšením dopytu po rôznych chirurgických úpravách.

Na sociálnych sieťach spoločnosti Meta, pod ktorú patria Facebook aj Instagram, je momentálne okolo 200 virtuálnych influencerov. Spoločnosť si uvedomuje možné riziká a pracuje na zásadách ich etického využívania.


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk, edition.cnn.com
Odporúčame