Peter študoval aj pracoval v zahraničí, rozhodol sa vrátiť domov a učiť deti: Silným momentom bolo, keď ma triedny rebel označil za najlepšieho učiteľa

Peter Šinály

Peter Šinály sa po návrate na Slovensko rozhodol zapojiť do programu Teach For Slovakia (Zdroj: Archív Peter Šinály)

#Študoval vo Viedni, Prahe aj Talline, pracoval na Cypre či v Amerike. Peter Šinály sa po návrate na Slovensko rozhodol zapojiť do programu Teach For Slovakia, ktorý sa snaží meniť slovenské školstvo k lepšiemu. Na Základnej škole vo Svite strávil učením chémie a nemčiny dva roky. V rozhovore ti vysvetlí, o čo programu TFS ide, spomína na najsilnejšie momenty a objasní ti aj to, v akých podmienkach vyrastajú a fungujú deti, ktoré v živote nemali toľko šťastia ako ty.

Čo ťa motivovalo zúčastniť sa TFS a do akej miery si si pred programom uvedomoval, do čoho vlastne ideš?

Do Teachu som sa rozhodol nastúpiť po dlhom zvažovaní všetkých pre a proti. Rozprával som sa s absolventmi programu, pýtal sa na všetko. Ponuku som prijal, až keď som mal naozaj pocit, že presne rozumiem, do čoho idem.

V Teachi sa pre mňa spojilo niekoľko ciest. Dávalo mi zmysel profilovať sa práve smerom na školstvo, ktoré ma ako téma zaujímalo. Zároveň mi vždy bolo učiteľské povolanie sympatické a práca s deťmi ma bavila, len mi to na konci strednej školy u nás neprišlo ako práve rozumné kariérne rozhodnutie. Vnímal som, aké podstatné je kvalitné školstvo pre budúcnosť našich detí a krajiny, zažil som školstvo v iných krajinách a videl, ako sa to dá. Chcel som prispieť k tomu, aby sa to posunulo k lepšiemu aj u nás.

Do TFS sa zapájajú hlavne malé školy z východného Slovenska, známe tým, že ich navštevujú prevažne deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. V akých podmienkach žijú?

Len to trochu uvediem na správnu mieru. Napriek tomu, že veľká časť našich škôl pracuje s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP), nie je to podmienka. Pôsobíme na rôznych typoch škôl na západe aj na východe Slovenska.

Jedným z veľkých problémov nášho školstva sú však práve školy pôsobiace pri marginalizovaných, predovšetkým rómskych komunitách, nielen na východnom Slovensku. Deti z týchto komunít často vyrastajú v prostredí generačnej chudoby, od malého veku zažívajú toxický stres, zlú životosprávu či nepodnentné prostredie.

Peter Šinály
(Zdroj: Archív Peter Šinály)

Sú tieto deti iné?

Ak ich stretnete ako 10 či 15-ročných, máte pocit, že áno. Kvôli podmienkam, v akých vyrastajú, u nich nedochádza k správnemu vývinu, napríklad sa u nich vytvárajú poruchy učenia. Za rovesníkmi v škole tým pádom zaostávajú, často už v prvých rokoch opakovane prepadávajú a potom už nemajú šancu dokončiť si do 16 rokov základné vzdelanie. Vyzerá to, akoby boli predurčené na neúspech.

Ale nemuselo by to tak byť. Chýba skorá intervencia, pomoc rodičom vo výchove malých detí či dostupná predškolská výchova. V škole nevieme pracovať s ich znevýhodnením a očakávame od nich, že budú podávať rovnaké výsledky ako ostatní. Potrebujú, aby sme sa im venovali inak, namiesto toho od nich odvraciame zrak.

Prečo ich štát odsúva na druhú koľaj?

Lebo nevie, ako s týmto problémom pracovať. Lebo jeho riešenie je natoľko náročné a zložité, že sa do systematických riešení nikto nechce púšťať. Systém je nastavený na “stredného žiaka”, je veľmi neohybný a týmto žiakom nevie vyjsť v ústrety.

Čo tieto deti potrebujú na to, aby boli plnohodnotnou súčasťou spoločnosti?

Potrebujú, aby sa im od skorého veku až do ukončenia školskej dochádzky niekto venoval s ohľadom na ich potreby. Potrebujú zažiť úspech, potrebujú byť vedené k tomu, že môžu byť funkčným členom spoločnosti. Ak im je od začiatku vštepované, že oni sú tí na okraji, tak sa potom nedivme, keď tam aj naozaj ostávajú.

V čom by sa mal systém zmeniť, aby bolo aj naše školstvo svetové?

Potrebujeme pochopiť, čo je to inklúzia a snažiť sa o ňu. Dať školám finančné prostriedky, know-how a podporu na to, aby mohli svoju prácu vykonávať kvalitne. Investovať do kvalitnej prípravy učiteľov. Zatraktívniť učiteľské povolanie aj po finančnej stránke tak, aby bolo atraktívnym povolaním pre kvalitných a nadaných mladých ľudí.

Na základnej škole vo Svite si ako učiteľ strávil 3 roky. Čo si tam videl, našiel a zažil?

Veľmi som si svojich žiakov obľúbil a rozhodol som sa na škole zostať aj po dvoch rokoch programu, aby som tých, čo to zvládli, odprevadil do deviateho ročníka. Zažil som si veľa driny počas programu, ktorý má na svojich účastníkov náročné očakávania. Spoznal som neskutočných ľudí z Teachu, ktorí sú dodnes mojimi dobrými priateľmi a robia skvelé veci pre túto krajinu. Zažil som realitu slovenských škôl so všetkým dobrým aj zlým, čo k tomu patrí.

Peter Šinály
(Zdroj: Archív Peter Šinály)

Ktoré momenty tvojho pôsobenia v škole boli pre teba najsilnejšie?

Hlavne tie, keď sa podarilo prelomiť ľady, či už osobnostné alebo vedomostné. Keď žiak, ktorý bol od začiatku nastavený ako rebel a vôbec mi neveril, že to s ním myslím úprimne, nakoniec pookrial a označil ma za jeho najlepšieho učiteľa. Alebo také tie “aha momente”, keď sme so žiakmi na doučovaní z chémie drvili vzorce zlúčenín a nejaký žiak či žiačka to ťažké učivo konečne pochopili. Keď som mohol nejakému štvorkárovi či štvorkárke, ktorí zamakli, dať z písomky aj jednotku alebo dvojku.

Splnil program tvoje očakávania?

Určite áno. Program zbúral množstvo mýtov a predsudkov o našom školstve či učiteľoch. Pomohlo však, že som očakávania mal dobre nastavené. Dostal som sa vďaka nemu do komunity ľudí, ktorí majú ambíciu aj predpoklady naše školstvo za roky odhodlanej práce posunúť k lepšiemu.

V čom ti táto skúsenosť zmenila život?

Dala mu nové smerovanie. Našiel som vďaka nej oblasť a prácu, pre ktorú som zapálený, a ktorá mi dáva zmysel.

Je niečo, čo môžu mladí urobiť, aby vašej veci v TFS pomohli?

No jasné, zapojiť sa do programu (smiech). Alebo o ňom dať vedieť ľuďom v ich okolí, ktorí by sa mohli zapojiť. Alebo aj prezdielať tento rozhovor. Ale vážne, úspech našej misie je úplne závislý od toho, či sa nám podarí získať dostatok ľudí, ktorí sú ochotní s nami za lepšie školstvo bojovať. Ktorí sú ochotní ísť do nekomfortu a možno horšej finančnej situácie s víziou vyššieho cieľa. Takže najlepšie nám vedia pomôcť tak, že sa k nám pridajú.


Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!


Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame