#Tomáš a Andrea tvoria šikovný mladý pár, ktorý sa v rámci svojej značky AT_Shopka venuje chvályhodnej záľube – upcyklovaniu materiálov. V dnešnom rozhovore ti povedia, ako prinavracajú starému nepotrebnému nábytku nový dych a prezradia ti aj nejednu zaujímavosť.
Napríklad to, ako vytvorili botník za pomoci zeleninových prepraviek! Ak sa ti ich netradičné a predovšetkým ekologické výrobky páčia, môžeš si vyzdobiť svoj príbytok nejakým neštandardným kúskom aj ty! Ich produkty nájdeš priamo na stránke venovanej poctivým ručným výrobcom Robene.sk.
Ako by ste bežnému čitateľovi priblížili upcyklovanie?
Upcyklovanie je, jednoducho povedané, keď „odpadu“ vrátite život. Odpad spomíname v úvodzovkách preto, lebo pre niekoho je to odpad a pre druhého poklad (úsmev). Ako príklad uvedieme starú obruč zo suda. 99 % ľudí by ju vyhodilo do šrotu, toto sa nazýva recyklácia. Zvyšné jedno percento, tak ako my, ju využije na niečo iné, napríklad na závesné tienidlo. A vtedy ide o upcykláciu. Život obruče pokračuje ďalej, aj keď už v inej funkcii.
Andrea a Tomáš, ako vôbec vznikla idea, že budete spoločne renovovať „staré na nové“?
Moja krajšia polovička vždy inklinovala k starým veciam, pretože ich vnímala ako niečo, čo má dušu. Ja som obdivoval šikovnosť majstrov z dôb minulých, ktorí si vystačili s minimom nástrojov a vyrábali, alebo opravovali nádherné veci. A tak nejako pozvoľne sa myšlienka, že aj staré veci môžu existovať v modernom svete, pretavila do nášho tvorenia. Radi dávame veciam ďalší život (úsmev).
Svoje výrobky tvoríte ako pár. Ako by ste zhodnotili vašu spoluprácu a v čom sa dopĺňate?
My to máme tak, že Andrea je tá, čo hneď vidí potenciál, ideu, dizajn, jednoducho to, čo z toho môže byť. Tomáš je nosič (úsmev) a zodpovedá za technicko-konštrukčné riešenia a ich realizáciu. Najradšej pracujeme spolu a často veci meníme aj za chodu. Našou výhodou je, že veci vnímame veľmi podobne a zhodneme sa na smerovaní k finálnemu produktu.
Ako vopred odhaliť, ktorý „kus dreva“ má potenciál na upcyklovanie?
Toto sa nedá presne špecifikovať. Pre nás je to skôr pocitová záležitosť, keď vidíme v čomsi starom, zničenom možný prerod na čosi iné, užitočné a zároveň aj pekné. Ale nie vždy to človek vidí na prvú. Aj preto máme celkom slušnú zbierku starých nábytkov a rôznych jeho súčastí, ktoré v správnu chvíľu nájdu uplatnenie pri našom upcyklovaní.
Materiál, ktorému prinavraciate život, tvorí prevažne drevo. Ako ho zrenovovať tak, aby bol po ňom dopyt aj v súčasných príbytkoch?
Proces samotnej renovácie, resp. upcyklácie je po technicko-konštrukčnej stránke pre niekoho trošku zručného v dnešnej dobe celkom jednoduchý. Je mnoho videí a návodov, ktoré vám dokážu pri práci pomôcť alebo značne urýchliť riešiť vzniknuté problémy.
Dopyt však podľa nás zabezpečuje dizajn. A my sa ho snažíme robiť podľa nás. Ako sme zistili, ten náš je úplne odlišný od ostatných, čo nám poskytuje výhodu jedinečnosti vo všetkom, čo vyrábame. Snažíme sa zaujať farebnými kombináciami, materiálom a doplnkami, ale takisto aj príbehom, ktorý si ľudia kupujú spolu s našimi výrobkami.
Vaše drevené doplnky sú naozaj netradičné a svojrázne. Sú aj vaši zákazníci ľudia s neštandardným interiérovým vkusom?
My si myslíme, že nie. Skôr ich vnímame ako ľudí, ktorí sú open-minded aj voči niečomu inému, ako môžeme vidieť na Slovensku. Vo svete je v oblasti interiérového dizajnu veľmi populárne kombinovanie moderných nábytkov a jedinečných netradičných kúskov, ktoré ten priestor rozbijú, jeho uniformitu. Žiaľ, u nás na Slovensku sme v tomto smere oveľa viac konzervatívni.
Kuchynský stôl BlueButton ma skutočne zaujal. Ako vznikal?
Sme veľmi radi, že zaujal. Nuž, kde bolo, tam bolo… (úsmev) Ľudia v našom okolí vedia, že máme radi staré veci a dávame im druhý život. Tak nám vybavili možnosť byť pri vypratávaní jedného starého domu. Tam nás zaujal starý kredenc a Andrea v ňom ihneď zbadala ostrovček do kuchyne.
Vrchnú časť sme rozobrali, pretože sa už nedala zachrániť, ponechali sme si iba sklenené dvere, ktoré sme využili pri stolčeku Okenica. Spodná časť bola tiež značne napadnutá červotočom, a preto šiel spodok a zadná stena preč. Vyrobili sme nový spodok tak, aby zapasoval do existujúceho čapovania, a pridali naň otočné kolieska, aby sa dalo s ostrovčekom hýbať podľa potreby.
Celý sme ho vybrúsili, poškodené miesta vytmelili, naniesli sme farbu a nalakovali sme ho. Prihodili sme štýlové keramické úchytky a BlueButton bol na svete. Obzvlášť hrdí sme na háčiky po bokoch, tie sme vykutrali u Tomášovho ocina v šope (úsmev).
Čím sa inšpirujete pri tvorbe nábytkov?
V dnešnej dobe je inšpirácie veľmi veľa, asi číslo jeden je internet, potom časopisy či televízne relácie. Hlavne sledujeme zahraničné trendy. Ale, aby to nevyznelo, že všetko iba kopírujeme, vo väčšine prípadov ide ozaj iba o inšpirácie, ktoré sa potom v správnom momente premietnu do toho, čo vyrábame.
Tvoríte aj na objednávku?
Áno. Dostali sme napríklad zadanie na botník, kde boli stanovené dve podmienky, rozmery a musel byť zatvárateľný. Na toto sa nám hodila stará polica zo špajze, ktorú sme vybrúsili a natreli podľa Andreinej predstavy.
Z dreva sme si vyrobili rámy na dvierka a čo je zaujímavé, tak vnútorné rebrovanie, resp. lamelovanie sme vyrobili z drevených prepraviek na zeleninu, aké sa bežne používajú v potravinách. Získali sme ich zadarmo. Celé sme to zmontovali a dodali priamo k zákazníkovi. Botník mal veľký úspech a nás to povzbudilo do ďalšej práce.
Vieme si vaše výrobky dohľadať aj v nejakom kamennom obchodíku?
Toto bohužiaľ zatiaľ nie je možné, i keď sa dlhšie pohrávame s myšlienkou dostať naše výrobky niekam na oči. Sme otvorení spolupráci (úsmev).
Máte nejakú víziu, ktorú by ste pre AT shopku chceli v budúcnosti naplniť?
Vízií je viacero. Asi najväčšou z nich je rozšíriť náš spôsob vnímania starých a upcyklovaných vecí v modernom priestore a podporiť myslenie ľudí pri zariaďovaní domova či kancelárie v štýle think outside the box. Boli by sme radi, keby sa porušila „nalinkovanosť“ priestoru, s ktorým sa dennodenne stretávame, a to nejakým jedinečným kúskom, ktorý akoby tam patril aj nepatril zároveň.
Zdieľať na