Veľký prehľad predajnosti áut: Aké nové a ojazdené značky kupujeme najviac a oplatí sa hybrid z bazáru?

Žena v kabriolete

Predaje áut sú nízke najmä kvôli čipovej kríze, ale aj vojne na Ukrajine (Zdroj: Bruce Mars/Unsplash)

#Situácia na trh s autami sa mení z roka na rok. Je to zapríčinené najmä vonkajšími faktormi, ktoré ovplyvňujú výrobu áut a často aj ich predaj. Počas čipovej krízy, koronavírusu a čiastočne aj vojny na Ukrajine sa rozdali nové karty, a preto sa pozrieme, ako vyzerá situácia na európskych, ale aj našich cestách dnes a ako bola za posledné roky ovplyvnená.


Ochráň lak svojho milovaného auta aj na niekoľko rokov: Porovnali sme vosk, keramiku a fóliu – čo zvíťazilo?


Počet nových predaných áut pomaly klesá

Nedávna štatistika európskeho trhu s autami hovorí, že posledný silný rok predaja nových áut bol rok 2019. Pochopiteľne, počas roku 2020, a teda začiatku koronakrízy s masívnymi obmedzeniami na celom svete tento predaj klesol. K podobnej situácii však došlo aj v roku 2008 počas finančnej krízy. Predaj nových áut je teda priamo naviazaný na vonkajšie faktory.

Skoky sú pri tom výrazné a napríklad rozdiel medzi predajmi v roku 2019 a 2020 je až 20 %, čo je jedna pätina. Zaujímavé je sledovať aj samotné typy áut. Určite si všimneš, že za posledné dve dekády vzrástol predaj SUV na úkor všetkých ostatných modelov. Počas posledných rokov zaberajú takmer 40 % trhu, čo sa dá jednoducho dokázať aj na cestách. Na Slovensku je takmer každé tretie predané auto SUV.

Graf predaj áut v EÚ
Predaj áut v Európskej únii a Veľkej Británii od roku 2001 do roku 2020 podľa typológie modelov uvedený v miliónoch ks (Zdroj: euagenda.eu)

Úbytok hlási takmer každá krajina EÚ

Nie všade sa nové vozidlá predávajú rovnako. Už roky sa ich najviac predá vo Francúzsku, konkrétne necelý pol milión ročne. Krajina má pri tom 67 miliónov obyvateľov, čo znamená, že nové auto si v priemere kúpi ročne zhruba každý 160. obyvateľ. Táto krajina predáva najviac nových áut ročne už viac ako dekádu za sebou.

Na druhom miesta sú aktuálne Nemecko s Veľkou Britániou. V oboch krajinách sa každoročne predá viac a viac nových áut. To sa však nedá povedať o každej krajine EÚ. Je zrejmé, že v automobilových veľmociach, akými sú Nemecko, Veľká Británia či Taliansko, bude predaj narastať, Španielsko je ale výnimkou.

Síce to zrejme zapríčinili tvrdé opatrenia, no predaje nových automobilov v Španielsku klesli na menej ako polovicu. Ani údaje z minulého roka nehovoria o tom, že by sa predaje vracali do pôvodných čísel. Svojho štandardu sa držia najmä Belgicko a Holandsko. Viac ako 50 % týchto áut sa však predá len v troch krajinách, ktoré však ani zďaleka netvoria polovicu populácie Európskej únie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Veľký rapový KVÍZ: Ako dobre poznáš 50 Centa?
Predaj áut v EÚ a Veľkej Británii podľa krajín - graf
Podiel jednotlivých krajín EÚ a Veľkej Británie na predaji áut od roku 2009 do roku 2020 uvedený v miliónoch ks (Zdroj: euagenda.eu)

Medzi novými predajmi prevládajú známe značky

Ak sa pozrieme na konkrétne modely nových predaných áut, situácia na európskom trhu ťa výrazne neprekvapí. Najpredávanejším je nový Volkswagen Golf s takmer 275-tisíc predanými kusmi a trhovým podielom 2,4 %. Druhé a tretie miesto patrí Renaultu Clio, resp. Peugeotu 208, čo sú malé mestské autá s malou spotrebou.


Zvažuješ kúpu nového SUV a chceš sa voziť vo veľkom štýle? Poznáme najlepšie modely, ktoré kúpiš do 20 000 eur!


Štvrté miesto obsadila Škoda Octavia, ktorú uprednostňujeme najmä u nás a v Česku, ale vďaka svojej pomerne nízkej cene oproti nemeckých značkám a lacnenejšiemu servisu si ju obľúbili aj v blízkom zahraničí či dokonca vo Veľkej Británii. Naša Octavia má 1,5 % podiel ceny na trhu, podobne ako ďalšie modely pod ňou. Top desiatku uzatvára Polo a Dacia Sandero.

Aj napriek tomu, že týchto desať modelov vidíme na našich cestách každý deň, aj tak zaberajú len niečo cez 16 % podielu na trhu. Modelov je také množstvo, že všetky ostatné zaberajú zvyšných viac ako 83 %. Priemerná cena nových vozidiel v EÚ je pritom 32-tisíc eur, na Slovensku niečo cez 20-tisíc. Najdrahšie autá si doprajú Švajčiari – každé nové auto sa tam v priemere kúpi za 47-tisíc eur.

Predaj áut v EÚ podľa konkrétnych modelov áut - grafika
Predaj automobilov v EÚ a Veľkej Británii podľa konkrétnych modelov značiek (Zdroj: euagenda.eu)

Predaje nových áut klesli, prečo?

Ešte v roku 2017 sa v Európskej únii predalo 15,1 milióna nových áut, v roku 2018 o niekoľko desiatok tisíc menej a v roku 2019 rekordných takmer 15,5 milióna áut. No v roku 2020 toto číslo kleslo na 11,6 milióna. Ani za posledných 12 mesiacov sme sa nestihli dostať na čísla spred pandémie a to je len dobre.

Za nízke predaje aj napriek ustupujúcej pandémii môže najmä čipová kríza, ale aj vojna na Ukrajine. S ňou priamo súvisia aj sankcie zo strany Európskej únie, čo dvíha infláciu v každej krajine. Dražejú komodity a s nimi aj samotná výroba a dovoz áut. Toto všetko sa odrazí na výslednej cene, ktorú zaplatí, ako inak, konečný zákazník.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
RECENZIA Filmy sú sny, na ktoré nikdy nezabudneš: Fabelmanovci od Spielberga ašpirujú na počin roka

Ojazdené autá sú na Slovensku čoraz vyhľadávanejšie

U nás na Slovensku je taktiež predaj nových áut nižší. To ale neznamená, že sa predá menej áut. Ľudia len začínajú hľadať iné alternatívy, kde si auto zaobstarať. „Záujem o jazdené autá neustále narastá, čo je zapríčinené aj nedostatkom nových áut na trhu a dlhými čakajúcimi lehotami na úplne nové vozidlá z výroby. Ceny jazdených vozidiel začali stagnovať, čo by mohlo byť dobrým signálom pre ďalší vývoj a predaje,“ prezradila pre náš web Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, prevádzkovateľa siete AAA Auto.


Chystáš sa kupovať jazdené auto? Pozor, tieto detaily ti prezradia, či je všetko v poriadku!


Spoločnosť predala za prvé tri mesiace v roku 2022 najviac ojazdených áut v ich tridsaťročnej histórii. Počas januára, februára a marca predali takmer 22-tisíc áut, z toho 4,5-tisíc na Slovensku a viac ako 12-tisíc v Česku. My, podobne ako aj naši susedia, uprednostňujeme bazárové autá pred kúpou nových a dôvodom je najmä cena.

Ešte v roku 2019 sa predalo na Slovensku viac ako 101-tisíc nových osobných áut, no ďalšie roky už ovplyvnila pandémia. V roku 2020 to bolo vyše 76-tisíc a v roku 2021 necelých 76-tisíc nových áut. Veľkosť celkového slovenského trhu ojazdených vozidiel je potom podľa odhadov zhruba 300 až 350-tisíc zobchodovaných áut ročne.

Čo kupujú Slováci, Česi a Poliaci?

Spoločnosť nám taktiež poskytla údaje, ktoré hovoria o najpredávanejších bazárových modeloch za rok 2022. Kým Slováci a Česi stále preferujú domáce značky, Poliaci viac dôverujú nemeckým automobilom.

  • Najpredávanejšie bazárové autá na Slovensku: Škoda Octavia, Škoda Fabia, VW Passat, Škoda Superb, Kia Ceed, VW Golf, Kia Sportage, Hyundai i30, Opel Astra, Suzuki Vitara.
  • Najpredávanejšie bazárové autá v Česku: Škoda Octavia, Škoda Fabia, Škoda Superb, VW Passat, VW Golf, Hyundai i30, Ford Focus, Suzuki Vitara, Dacia Duster, VW Touran.
  • Najpredávanejšie bazárové autá v Poľsku: Opel Astra, Hyundai i30, Ford Focus, Opel Insignia, Dacia Duster, Nassan Qashqai, VW Passat, Škoda Octavia, Kia Sportage, Renault Megane.
👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Peter sa prezlieka za ženu: Je to zábava, po meste však v šatách nechodím

Najviac predávaným typom na Slovensku aj v Poľsku je stále hatchback s nižšou spotrebou ako sedan alebo combi, ale aj menším úložným priestorom. Česi naopak viac preferujú combi. Napriek tomu je skokanom roka SUV. Boom zažíva aj automatická prevodovka – tento máj boli predaje spoločnosti na úrovni 42 % podielu trhu, pričom ešte pred šiestimi rokmi to bolo len 26 %.


Ušetri pri každej jazde autom: V meste, na okreske aj diaľnici, stačí dodržať jedinú zásadu


Cenu ojazdeného auta dvíha viacero faktorov

Cena ojazdeného vozidla je podstatne nižšia ako cena nového auta. Čo ale najviac dvíha cenu auta z bazáru? Sú to hlavne vek, technický stav, motorizácia, prevodovka a praktické alebo úžitkové vlastnosti auta. Dôležitými faktormi, ktoré bývajú pri predaji vozidla rozhodujúce, sú tiež najazdené kilometre, jeho servisná história, vzhľad a počet predošlých majiteľov. Taktiež to, ako vyzerá v interiéri aj v exteriéri, akú má výbavu, či nebolo havarované alebo vytopené.

Elektromobil je výhodný v meste
Elektromobil je výhodný v meste (Zdroj: Unsplash.com/Michael Fousert)

Samotnú cenu pritom môžu zvýšiť, ale aj znížiť aj iné detaily – xenónové svetlomety, hliníkové kolesá, klimatizácia, či bol majiteľ fajčiar alebo nefajčiar, platná záruka, metalický lak či dokonca náhradné pneumatiky. Každá maličkosť dokáže dvihnúť cenu auta, a to ju ani nemusíš potrebovať. Nejde však o vyskladanie nového auta, kde si zvolíš do výbavy len to, čo potrebuješ – ojazdené auto berieš ako balík so všetkým, čo má aj nemá.

Hybridy a elektromobily v bazároch

Samostatnou kapitolou sú aj hybridy či elektromobily, ktoré kupujeme z druhej ruky. Elektromobilov a hybridov na sekundárnom trhu pravidelne pribúda. V minulom roku spolu bolo na celom slovenskom  trhu v ponuke 1 100 elektrických áut, ktorých cena sa najčastejšie pohybovala okolo 30 000 eur a 3135 hybridných modelov s cenovým mediánom 19 500 eur. „V segmente jazdeniek na alternatívne pohony zatiaľ stále dominujú hybridné modely, ktoré vcelku konzervatívni slovenskí zákazníci berú ako logický medzistupeň od spaľovacieho motora k elektromobilu. Pri súčasných cenách pohonných hmôt je úsporný hybridný model pre mnohých motoristov zaujímavou alternatívou,“ dodala Karolína Topolová.


Vydrží ti elektromobil dlhšie ako auto s bežným motorom? Poznáme odpoveď, či sa ti kúpa oplatí!


Kúpiť hybrid alebo elektromobil z druhej ruky je rozhodne náročnejšie ako v prípade benzínového či naftového motora. Dôležité je všímať si viacero parametrov, medzi najhlavnejšími vek a životnosť batérie. Taktiež si niečo o hybridoch a ich typoch naštuduj. Pred kúpou je dôležité poznať, do čoho vlastne ideš. Je ich na výber podstatne menej ako áut so spaľovaním motorom.

Elektromobily ti budú vyhovovať najmä v prípade, že žiješ v krajskom meste. Nachádza sa tu množstvo nabíjacích staníc (zvyčajne pri nákupných centrách a supermarketoch) a nabíjanie je oproti tankovaniu zhruba o polovicu lacnejšie.

Aké auto vlastníš?


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk, euagenda.eu, aaaauto.sk
Odporúčame