Ušetri pri každej jazde autom: V meste, na okreske aj diaľnici, stačí dodržať jedinú zásadu

vodič v aute

Svoju spotrebu môžeš mať pod kontrolou (Zdroj: GettyImages)

#Jazdenie na spotrebu považujú mnohí mladí vodiči za nutné zlo, ktoré nikoho nebaví. V skutočnosti však so sebou prináša množstvo praktických benefitov. Prinášame ti pár tipov, akým chybám sa vyhnúť, aby si sa vozil ekonomicky, no neprichádzal o zábavu.

Základom je predvídanie okolitej premávky. Najviac paliva sa totiž spotrebuje práve na uvedenie auta do pohybu. Ak chceš čo najviac ušetriť, mal by si šoférovať čo najplynulejšie – najmenej brzdiť a zastavovať. Samozrejme, nie vždy je to možné, najmä v mestskej premávke. Pozrime sa teda samostatne na to, ako jazdiť ekonomicky v meste, na okresných cestách aj na diaľnici.

Efektívna jazda v meste

Pri riadení auta v meste je predvídavosť dôležitejšia ako pri akomkoľvek inom type prevádzky. Na to, aby si mohol ísť plynulo, si musíš všímať okolitú premávku. Napríklad, keď sa pozeráš dostatočne dopredu, všimneš si, že sa z križovatky chystá do tvojho pruhu zaradiť auto. Ty môžeš zareagovať pustením plynu, prípadne preradením sa do druhého pruhu.

Ak si premávku pred sebou dostatočne nevšímaš, musíš potom prudšie pribrzdiť a následne zrýchliť, čo sa odrazí na vyššej spotrebe. Všímaj si aj nadchádzajúce semafory, prípadne priechody pre chodcov. Vďaka skorším reakciám sa budeš viac viezť na voľnobeh.

zápcha v meste
V meste treba byť predvídavý (Zdroj: Unsplash)

V meste sa vyhni zbytočne vysokej rýchlosti a snahe kľučkovať pomedzi ostatné autá s vidinou, že budeš v cieli rýchlejšie. Vo výsledku ťa aj tak ostatné pomalšie autá dobehnú na najbližších semaforoch a ty žiaden čas neušetríš, akurát spotrebuješ oveľa viac paliva. Pri snahe dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu v meste je dobré kombinovať jazdenie na neutrál, kedy sa auto len vezie bez záberu motora, s riadením pri zaradenej rýchlosti. Ak zaradíš rýchlosť a pustíš plyn, auto bude brzdiť motorom a ty budeš šetriť brzdové platničky.

Na spotrebu aj na diaľnici

Hoci šoférovanie na spotrebu na diaľnici býva najnudnejšie, zároveň pri ňom ušetríš najviac peňazí, pretože tam aj maličkosti zavážia. Platí fyzikálny zákon, že s rastúcou rýchlosťou rastie odpor prostredia exponenciálne. Povedané ľudskou rečou, spotreba bude pri 130 km/h oveľa vyššia ako pri 110 km/h. Samozrejme, to, aký veľký tento rozdiel v skutočnosti bude, závisí od viacerých vecí. Pri väčšine áut však už zrýchlenie o 20 km/h na diaľnici robí aj viac ako 2 l rozdiel v spotrebe. Ak chceš jazdiť čo najúspornejšie, mal by si sa pohybovať rýchlosťami okolo 110 – 115 km/h.

Pri kratších diaľničných trasách vďaka nižšej rýchlosti ani nestratíš veľa času, takže takýto spôsob šetrenia rozhodne stojí za zváženie. Taktiež si nezabudni z auta odstrániť zbytočné prvky, ktoré narúšajú aerodynamiku, ide najmä o nevyužívané strešné nosiče. Dôležitý je tiež správny tlak v pneumatikách. V brožúre k autu, prípadne na príslušnej nálepke (na veku palivovej nádrže alebo stĺpiku za dverami), nájdeš informáciu, na akú hodnotu by si mal hustiť pneumatiky. Nízky tlak v pneumatikách môže pri diaľničnom jazdení zdvihnúť spotrebu aj viac ako o liter na 100 km.

Najlepšie podmienky okresných ciest

Okresné cesty sú na vozenie sa na spotrebu najvhodnejšie. Väčšinou ideš po nich plynulo, konštantnou rýchlosťou okolo 90 km/h. Aj tu však môžeš docieliť ešte väčšiu úspornosť. Opäť treba zapojiť predvídavosť. Veľa dokážeš ušetriť napríklad včasným vyradením rýchlosti pred obcou alebo križovatkou.

Mnohí vodiči majú neustále nohu na plyne a keď prídu do obce, prudko pribrzdia na predpísanú rýchlosť. Pritom stačí niekoľko stoviek metrov pred obcou zaradiť neutrál, vďaka čomu sa do nej dovezieš bez pridávania plynu. Auto bude postupne spomaľovať a keď dokážeš dobre odhadnúť rýchlosť, pred obcou nebudeš musieť brzdu vôbec použiť.

auto v hmle
Okresné cesty sú ideálnou voľbou, pokiaľ chceš ušetriť čo najviac (Zdroj: Unsplash)

Naopak, pri ceste dolu z kopca sa oplatí využiť brzdenie motorom. To znamená nechať zaradený rýchlostný stupeň a pustiť plyn. Auto nebude zrýchľovať a ty nemusíš zbytočne opotrebúvať brzdové platničky. Ako sa hovorí, tréning robí majstra. Jazdenie na spotrebu si môžeš vyskúšať hocikedy a keď ho budeš praktizovať pravidelne, sám prídeš na to, ako to v tvojom aute funguje najefektívnejšie.

Snažíš ja šoférovať na spotrebu, alebo si cestný pirát? Daj nám vedieť v komentároch!


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame