RECENZIA Filmy sú sny, na ktoré nikdy nezabudneš: Fabelmanovci od Spielberga ašpirujú na počin roka

Fabelmanovci scéna z filmu

Sammy je nádejný režisér (Zdroj: Amblin)

#Po roku sa do slovenských kín dostal ďalší počin slávneho režiséra Stevena Spielberga. Tentokrát nakrútil rodinnú drámu Fabelmanovci, ktorá rozpráva veľmi podobný príbeh, aký sám ako dieťa zažil. Ak miluješ filmové umenie a snívaš o tom, že sa staneš režisérom, tento film je pre teba ako stvorený.

Spielbergovo detstvo

Tento film je prerozprávaný z pohľadu mladého začínajúceho filmára Sammyho. Filmy ho neovládateľne pohltia po tom, čo s rodičmi navštívi prvé filmové predstavenie. Vyzbrojený kamerou začne doma nakrúcať vlastné filmy, pričom ho pri tom s láskou podporuje jeho umelecky nadaná mama. Sammy na tejto životnej ceste odhaľuje kúzlo kinematografie, ale aj rodinné tajomstvá.

Spielberg tento film napísal a nakúril tak, aby sme si ho s ním nespájali. Ak tohto režiséra poznáš, tak vieš, že v mladom veku nakrútil na kameru haváriu detskej lokomotívy len jediný slávny tvorca židovského pôvodu. Napriek tomu v snímke ani raz nezaznie Stevenovo meno a ani jediný z jeho filmov (teda okrem kraťasu Útek do neznáma). Aj projekty, ktoré Sammy nakrúca, sú síce odkazom na samotného režiséra, no poznať ich zrejme nebudeš.

Fabelmanovci majú obrovskú produkčnú hodnotu. V podstate je to film o vytváraní filmov, ale aj film o filmárovi, čo ocenia najmä milovníci tohto druhu umenia. Mnohí si k Sammymu určite nájdu cestu, keďže aj oni už v detstve určite vzali do rúk kameru a skúšali nakrúcať vlastné amatérske snímky. Na tejto ceste však treba niečo obetovať.

Sammy hľadá najlepší moment na strih scény
Sammy hľadá najlepší moment na strih scény (Zdroj: Amblin)

Práca alebo rodina?

Sammyho otec sa často sťahuje za lepšou prácou, a tak berie zo sebou aj rodinu. Vo filme sa ocitneš celkovo v troch lokalitách, v ktorých je hlavný hrdina v inom štádiu vývinu. Postupne sa však vyvíja aj komplikovaný vzťah jeho rodičov. Vo vzduchu totiž visí nepríjemná pravda a Sammy sa ju dozvie vďaka svojej kamere.

Highlighty slovenských športovcov: Luxusné dovolenky futbalistov – kam odleteli oddychovať Škriniar či Rusnák?

Na tŕnistej ceste si musí vybrať, či ostane s rodinou a budú ťahať za jeden povraz, alebo sa v živote posunie. Práve malé kroky ho posúvajú ďalej a každým novým filmom si Sammy uvedomuje, že bez filmu jednoducho nedokáže žiť. Mladého filmára si mimochodom zahral Gabriel LaBelle a ide o jeho prvú hlavnú rolu v živote. Zvládol ju však na jednotu.

Celý ansámbel je vlastne skvelý. Rodičov si strihli Michelle Williams a Paul Dano. Ak nebude aspoň jeden z nich nominovaný na Oscara za vedľajšiu úlohu, Akadémia by sa mala hanbiť. Práve oni sú zodpovední za rodinnú krízu, ktorou si spoločne so Sammym prejdú. A tá rozhodne nie je prechádzkou ružovou záhradou.

Rodina si prejde ťažkou krízou
Rodina si prejde ťažkou krízou (Zdroj: Amblin)

Zábery, ktoré sa stanú kultovými

To, že film má bezchybnú kameru a strih, asi nemusím písať. Napriek tomu spomeniem, že vo filme sa nachádza zopár záberov, ktoré sa časom určite stanú kultovými – napríklad, keď si malý Sammy premieta film do otvorených dlaní. Vášeň k tomuto remeslu ho núti dostať sa čo najbližšie k dianiu príbehu a tieto krásne momenty v tebe ostanú aj po opustení kinosály.

O hudbu sa znova postaral John Williams. Tentokrát však nie je ladená do jeho tradičného mnohonástrojového orchestra. V kritických momentoch znie len piano, nepočuť ani ruchy a tvorcovia nechávajú diváka „vydusiť“. Tak, ako sa Sammy cez premietanie dozvie krutú pravdu o svojej rodine, tak sa ju dozvieš aj ty. Žiadne vysvetľovanie – len sled záberov s pianom a zvukom starej premietačky.

Aj keď film trvá dve a pol hodiny, pocitovo pôsobí kratšie. Niekedy sa dlhšie rieši Sammyho židovský pôvod, inokedy rodinná dráma, ale nikdy nebudeš presýtený jednou témou. Film ich radšej kombinuje a vráti sa k nim po niekoľkých scénach. Dlhé snímky majú často problém s dávkovaním, ale Spielberg má po viac ako 50-ročnej kariére prehľad ako žiadny iný režisér.