Chystáš sa kupovať jazdené auto? Pozor, tieto detaily ti prezradia, či je všetko v poriadku!

detail auta

Ako odhaliť zlé jazdené auto? (Zdroj: GettyImages)

#Kúpa jazdeného auta je vždy spojená s určitým rizikom. Pokiaľ predávajúceho dobre nepoznáš, často nedokážeš odhaliť či ti hovorí pravdu a v akom stave je dané vozidlo reálne. Ak nechceš kúpiť mačku vo vreci, na poriadnej kontrole pred kúpou by si si mal dať záležať. Ktoré veci si všímať a aké triky ti pomôžu odhaliť potenciálne problémové auto?

Priprav si otázky

Povedzme, že si práve na internete našiel skvelý inzerát na vytúžené auto. Prvé pravidlo znie – predávajúcemu sa snaž vždy zavolať. Totižto, pri komunikácii správami alebo e-mailmi majú podvodníci veľký priestor na to, aby si vymysleli dobré odpovede. Ak danému človeku zavoláš, nebude mať čas vymýšľať výhovorky a klamstvá. Pred telefonátom si priprav otázky, ktoré predávajúcemu položíš. Pýtaj sa na stav auta, servis, ktorý bol nedávnej minulosti vykonaný, platnosť technickej či emisnej kontroly a investície, ktoré bude auto v najbližšej dobe vyžadovať.

Neboj sa vypýtať si viac detailných fotiek. V prípade starších vozidiel sa hodia fotografie podvozku, prahov a lemov. Vieš si tak ešte z domu preveriť, či auto nie je príliš hrdzavé. Ak ti predávajúci na všetky tvoje otázky ochotne odpovedá a nemáš pocit, že sa snaží vykrúcať, je to dobrý znak toho, že aj dané auto by mohlo byť v naozaj dobrom stave a spĺňať tvoje očakávania.

Over si auto online

Aj na Slovensku pôsobia portály, ktoré ti umožnia podľa VIN čísla preveriť mnohé údaje z histórie daného auta. Za malý poplatok si dokážeš overiť či na ňom neboli stočené kilometre, či neprešlo vážnou nehodou, prípadne, či náhodou nefiguruje na zozname exekúcií alebo kradnutých vozidiel. Ak všetko sedí, dohodni si s predávajúcim osobnú obhliadku.

dve autá
Aj malý detail ti prezradí veľa (Zdroj: Unsplash/erik-mclean)

Zmeraj hrúbku laku

Už pri letmom pohľade na karosériu auta dokážeš často zistiť, či nebolo búrané. Všímaj si odtieň a lesk jednotlivých častí karosérie aj to či sa náhodou na niektorých komponentoch nemení. Ak sa mierne líši farba plastových nárazníkov a kovových častí karosérie, je to v poriadku. Avšak, ak hneď na prvý pohľad vidíš mierne iný odtieň predných a zadných dverí, je to znak, že boli lakované alebo menené. V prípade, že ti predajca o nehode povedal, je to v poriadku. No pokiaľ je auto predávané ako nebúrané, maj sa na pozore.

Aby si mal stopercentnú istotu, že auto nebolo vážne búrané a lakované, kúp si mierku hrúbky laku. Toto malé elektronické zariadenie ti prezradí presný údaj hrúbky. Tá by mala byť rovnomerná po celom obvode auta. Ak sa na niektorých miestach hrúbka viditeľne odlišuje, dané komponenty boli lakované. Potenciálnu veľkú opravu odhalíš aj na základe nerovnomerného lícovania dielov karosérie. Rozdielne hrúbky škár a viditeľne nesúmerné diely môžu byť znakom nehody v minulosti.

Všímaj si opotrebenie interiéru

Interiér ti dokáže prezradiť veľa o reálnych najazdených kilometroch. Ak by malo mať auto 60 000 najazdených kilometrov, no volant je extrémne vyšúchaný, sedadlá sú vysedené a plasty akési vyblednuté, zrejme bolo stočené. V interiéri zapoj aj svoje čuchové bunky a pátraj po akomkoľvek nežiadúcom pachu plesní. Zápach môže signalizovať, že vozidlo bolo v minulosti zatopené.

Započúvaj sa do štartu motora

V ideálnom prípade sa s predávajúcim dohodni tak, aby auto nenaštartoval pred tým, ako prídeš. Ty si tak budeš môcť vypočuť plnohodnotný studený štart, ktorý dokáže odhaliť mnohé potenciálne problémy. Motor by mal naskočiť hladko, na prvý pokus. Ak je štartovanie sprevádzané zvláštnym rachotom, či akýmikoľvek nezdravo znejúcimi zvukmi, je to signál potenciálnych problémov. Všímaj si chod motora na voľnobehu. Kolíšu mu otáčky a nerovnomerne vibruje? Opäť to môže byť znak blížiacej sa poruchy.

Využi testovaciu jazdu

Testovacia jazda nie je na to, aby si sa previezol, ale na to, aby si detailne preveril fungovanie jednotlivých komponentov. Začni spojkou, ktorá by mala zaberať približne v strede svojej dráhy chodu. Ak zaberá príliš vysoko, je to znak toho, že čoskoro bude potrebovať výmenu. Jednotlivé prevodové stupne by mali hladko do seba zapadať, bez akéhokoľvek škrípania a potreby nadmerného tlačenia do radiacej páky. Všímaj si aj chod posilňovača riadenia. Ak ide príliš tuho, prípadne vydáva zvláštne zvuky, je to signál potenciálnych problémov.

Motor by ani po prudšom pridaní nemal výrazne dymiť na čierno, bielo alebo modro. Zaberať by mal plynulo, bez trhania. Skús sa rozbehnúť aspoň na rýchlosť 90 km/h a sleduj, či auto nevibruje alebo neťahá do strany. Vyskúšaj aj brzdy – ak zaberajú slabo a pedál musíš výrazne stláčať, s veľkou pravdepodobnosťou budú vyžadovať servis. Pri prejazde nerovností sa započúvaj do zvukov od podvozku. Nemal by si postrehnúť žiadne vŕzganie či pukanie.

Nezabudni vypísať kúpno-predajnú zmluvu

Ak na aute všetko sedí, s predávajúcim spíš kúpno-predajnú zmluvu a dbaj na to, aby do nej uviedol všetky svoje osobné údaje. Ak sa vyhovára, prípade sa ti auto snaží predať bez zmluvy, je to výrazný signál snahy o podvod. Nenechaj sa nahovoriť na rôzne alternatívne spôsoby predaja auta a postupuj opatrne.

Peniaze predávajúcemu odovzdaj až po tom, ako budeš vedieť jeho osobné údaje a budete mať podpísanú kúpno-predajnú zmluvu, do ktorej sa uvádza aj to, že daná čiastka bola zaplatená a predávajúci sa zaväzuje auto do určitého dátumu odhlásiť na kupujúceho.

Aké ďalšie triky na odhalenie zlého jazdeného auta používaš ty? Daj nám ich vedieť v komentári!


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.

Zdroj: hashtag.sk, dominiccars
Odporúčame