Začínala z ničoho, dnes šéfuje vlastnému biznisu: ROZHOVOR so Zuzanou, ktorý vás inšpiruje

lull.loungewear

#Časy, kedy nám rodičia chodili kupovať oblečenie na trhy či ľudovo povedané na „polygón“, kde bolo najväčšie zastúpenie dovážaného tovaru z Číny, sú nenávratne fuč. Mladí ľudia čoraz viac siahajú po výrobkoch, ktoré sa hrdia štítkom Made in Slovakia.Ľudia chcú čo najviac podporiť domácu výrobu. Mať na sebe niečo slovenské je absolútny trend a zároveň „must have“ kúsok.

My sme narazili na firmu, ktorá na prvý dojem nemá v sebe zakomponovaný slovenský názov. Volá sa Lull Loungewear a okrem zahraničného názvu, sú aj ich výrobky „svetové“. Žiadne folklórne vzory, ale minimalizmus, street style a pohoda. Prečítajte sú pútavý rozhovor o tom, ako vzniklo toto dielo, priamo od tej najpovolanejšej – zakladateľky Zuzany Bačkádyovej.

Na úvod by nás zaujímalo, aký je príbeh vzniku značky Lull Loungewear.

Príbeh je vcelku prozaický. Som tak trochu pohodlný človek a predstava práce od deviatej do piatej, každý deň do konca môjho života, mi mierne naháňala strach. Nie, že by sa mi nechcelo pracovať, išlo skôr o to, čo budem robiť. Popri štúdiu na vysokej škole som získala nejaké pracovné návyky a už po tomto krátkom čase som si uvedomila, že práca v kancelárii pre korporáciu nebude nič pre mňa. Chcela som vyskúšať niečo vlastné a móda bola môjmu srdcu najbližšia. Na začiatku som nemala žiadne veľké plány ani stratégie, jednoducho som začala a krôčik po krôčiku sa to všetko začalo.

A ako ste prišli na názov Lull Loungewear? Na prvý pohľad nenapovedá, že ide o niečo slovenské. Čo znamená?

Tak toto si pamätám veľmi živo. Dlho som si nad tým lámala hlavu a nič nebolo dosť dobré. Vedela som, že na to asi sama neprídem, tak som poprosila môjho „slova-zdatného“ kamaráta, dnes už úspešného copywritera Petra Michalku, či by mi s tým pomohol. Keď mi to poslal, bolo to jasné. Názov LULL bol absolútne presný. Slovo je z angličtiny a znamená oddych, pokoj, prestávka.

Pokoj a oddych sa spája aj s prvou vecou, ktorá bola ušitá. Vieme, že to bol  župan. Prečo práve ten?

Áno, bol to župan. Župan bol pre mňa v tom čase dierou na trhu. V móde sa im nevenovala žiadna pozornosť, nikoho v podstate nezaujímali. Všetci sme mali župan zafixovaný buď ako froté, mega huňatý alebo saténový. Ja som si ho ale predstavovala inak. Po celom dni v košeli či nohaviciach som sa chcela zabaliť do niečoho mäkkého, pohodlného a zároveň štýlového. Keďže som ako návrhárka nemala žiadne skúsenosti, župan bol ideálny produkt, na ktorom som sa mohla učiť a skúšať.

Prezentujete sa vetou „Navrhnuté a vyrobené na Slovensku„. Kto navrhuje oblečenie a kde sa vyrába?

Všetky doterajšie kolekcie som navrhovala ja. Pri tvorbe kolekcie ale spolupracujem so skúsenými krajčírkami. Konzultujeme strih, spracovanie, šitie, materiál a podobne. Za týchto ľudí som nesmierne vďačná, lebo bez nich by to nešlo. Musím špeciálne vyzdvihnúť našu Zdenku, bez ktorej by sme dnes neboli tam, kde sme. Keď sme začali uvažovať o vlastnej výrobe, bola kľúčovou osobou, aby sme sa k tomu vôbec odhodlali a mohli pýšiť tým, že veci si vyrábame vo vlastnej dielni na Záhorí v Šaštíne.

Nespochybniteľným trendom je návrat k tradíciám a folklóru. Neuvažovali ste, že by ste do svojho portfólia zaradili aj oblečenie s touto tematikou?

Áno, zachytili sme samozrejme tento trend a aj som nad tým chvíľu uvažovala, ale mne osobne folklór nie je až tak blízky, takže som sa do toho radšej ani nepustila.

Vaše oblečenie teda nemá v sebe typické slovenské motívy, ale nesie sa skôr v duchu pohodlnosti a minimalizmu. Pre koho je vaše oblečenie určené?

Naše veci sú určené v podstate pre všetky ženy, dievčatá, dámy, ktoré chcú nosiť pohodlné a štýlové kúsky. V našom obchode si dokáže nakúpiť 13-ročné dievča, ale aj 65-ročná pani. Neviem, či je to dobré, ale je to tak. Snažím sa vytvárať praktické a nadčasové modely, ktoré môžete nosiť aj o 5 rokov. Na každom kúsku si dávam záležať tak, aby v sebe niesol jedinečnosť zvanú Lull. Aby prinášal radosť z nosenia, ľahko sa kombinoval a aby odolal aj zubu času.

Ak by ste to teda mali zhrnúť, ako by ste opísali vašu cieľovú skupinu?

Naša primárna cieľová skupina sú ženy od 25 do 35 rokov. Sú to často tehotné ženy, mamičky na materskej, ale aj pracujúce ženy. Ich hodnotami sú rodina, zdravý životný štýl, kvalitne strávený voľný čas, umenie, hudba, šport a podobne. Preferujú kvalitu nad cenou. Radi si doprajú  veci, v ktorých sa cítia pohodlne a zároveň štýlovo.

Môže vás zaujať:
Táňa, vďaka ktorej hrajú Slováci za hranicami: Naše kapely šancu majú, otázne je, či to chcú

Letnú kolekciu ste fotili v krásnej slnečnej destinácii. Kde to bolo a prečo ste neuprednostnili Slovensko?

Dôvod bol veľmi jednoduchý. Kolekciu Jar/leto fotíme zatiaľ v priebehu februára a to u nás na Slovensku na jar ešte vôbec nevyzerá. Preto sme hľadali krajinu, kde bude možné nafotiť nielen jarné, ale aj letné kúsky. Vyhrali Kanárske ostrovy. Tie nie sú až tak ďaleko a preto padol výber na ne.

Je ťažké presadiť sa na slovenskom a českom trhu? V čom sa podľa vás musí začínajúca značka odlišovať od konkurencie, aby uspela?

Podľa mňa to nie je ťažké, keď už viete čo pre vás, či vašu značku funguje. Myslím, že v dnešnej dobe internetu a možností je to oveľa jednoduchšie, ako hocikedy predtým. Nemusíte mať ani tak veľký kapitál, aby ste si značku založili a začali v malom fungovať. Vidím v súčasnosti veľa začínajúcich značiek a ako si nachádzajú svoje miesto na trhu. Moja značka začala v podstate tiež z ničoho. Mala som odstupné z firmy, kde som pracovala a 6-mesačnú podporu v nezamestnanosti. Sama nechápem, ako sa mi to podarilo, ale aj ja som živým príkladom toho, že sa to dá, keď sa chce.

>> Bratia Velitsovci roky jazdili v pelotóne najväčších pretekov: Dnes obliekajú cyklistov na celom svete <<

A čím by sa mala odlišovať od konkurencie? Dôležité je mať svoj štýl, svoju jedinečnosť  a tú zdokonaľovať. Tým sa odlíšite, ale netreba zabúdať aj na praktické veci a realitu, v ktorej žijeme. Dnes sú ľudia nároční na servis a služby.  U nás v Lull platí, že spokojný zákazník je tá najlepšia reklama. Keď máte dobrý produkt a podporíte ho dobrým zákazníckym servisom, ľudia sa radi vrátia a budú o vás ešte aj všade rozprávať. Denne dostávame pozitívne ohlasy.

Je nejaká celebrita, ktorá nosí vaše produkty alebo s ktorou vy úzko spolupracujete?

Medzi našimi zákazníčkami sa objavia sem-tam známe mená, ale s nijakou celebritou zatiaľ nespolupracujeme. Začali sme ale spoluprácu s rôznymi slovenskými a českými blogerkami a to nás celkom baví sledovať, ako dokážu zapracovať naše kúsky do svojich outfitov.

Ako často prichádzate s novou kolekciou? Koľko trvá jej samotný návrh?

S novou kolekciou vychádzame dvakrát ročne. Klasicky máme kolekciu Jar/Leto a Jeseň/Zima. Ideálne, proces tvorby jednej kolekcie, si viem predstaviť tak na jeden rok, ale v súčasných podmienkach to musím zvládnuť tak za 4-5 mesiacov. Jedna kolekcia vyjde, prejde mesiac-dva a už sa musím púšťať do ďalšej. Je to náročný proces, kde musíte brať do úvahy veľa faktorov, veľa skúšať a testovať. Musíte byť nielen návrhár, ale aj manažér a zabezpečiť výrobu celej novej kolekcie.

To znie rozhodne náročne. Máte nejakú múzu pri tvorení?

Inšpiruje ma veľa vecí, no ťažšie je to potom všetko spracovať. Sledujem niektorých svetových dizajnérov, ako napríklad Stella McCartney,  Karl Lagerfeld, Olivier Rousteing alebo Victoria Beckham. Oni sú pre mňa hnacím motorom, keď mám slabšie chvíľky. Keď vidím, ako dokážu každou kolekciou priniesť niečo nové, jedinečné, je to pre mňa skutočne motivujúce.

Stalo sa vám, že ste videli na ulici dievča, ktoré malo na sebe vaše oblečenie? Aký to bol pocit?

Áno, stalo sa mi to už viackrát a je to úžasný pocit. Z ničoho nič vidíte, ako si vaša vecička na niekom žije a ona ani netuší, že to ste vy, kto ju vytvoril. Je to fakt na nezaplatenie. Naposledy sa to stalo nedávno v Senici, keď jedna mamička vystupovala z auta a mala náš šál z minulej sezóny. To ma vždy teší, keď vidím, že aj veci zo starších kolekcií sa stále nosia a nebola to záležitosť len na jednu sezónu.

Čo pripravujete do budúcnosti?

Momentálne je naším najväčším cieľom predbehnúť sezónu a stabilizovať si výrobu. Ako som spomínala, ideálne by som na prípravu kolekcie chcela mať aspoň 10 mesiacov, aby som už teraz mohla pracovať na kolekcii Jeseň/Zima 2018/19. Vyriešilo by nám to veľa problémov, nielen vo výrobe, ale celkovo by sa nám ľahšie pracovalo a fungovalo. Práca nás všetkých veľmi baví aj vďaka veľkej podpore našich zákazníčok. Cítime, že si našu prácu a produkty vážia a fandia nám. To je pre nás tá najlepšia odmena a my máme chuť robiť veci ešte lepšie a mäkučkejšie.

Odporúčame