Čaká tvoje auto technická a emisná kontrola? Poradíme ti, na čo si dávať pozor

technická a emisná kontrola auta

Čaká ťa technická a emisná kontrola auta? Poradíme ti, na čo nezabudnúť (Zdroj: GettyImages)

#Nie je to tak dávno, čo štát sprísnil pravidlá pre stanice technickej a emisnej kontroly. V dôsledku prísnych noriem sa neraz stane, že s prejdením týchto kontrol má problém aj relatívne nové auto, ktoré navonok vyzerá byť úplne v poriadku. No žiadny strach. My ti poradíme, čo všetko by si mal na svojom štvorkolesovom tátošovi pred absolvovaním TK a EK skontrolovať, aby všetko prebehlo bez akýchkoľvek problémov.

Kedy je potrebné absolvovať TK a EK?

Každé bežné osobné auto musí stanicu technickej a emisnej kontroly prvýkrát navštíviť po 4 rokoch od prihlásenia do evidencie. Následne treba túto povinnosť plniť každé 2 roky. To, kedy budeš musieť absolvovať TK a EK najbližšie ty, ti povedia nálepky na čelnom skle. Zelená sa týka emisnej kontroly a červená technickej. Na spodnej časti nájdeš malý „kalendár,“ pričom je dierovačom vyrazený mesiac, v ktorom vozidlo danú kontrolu naposledy absolvovalo.

servis auta
Termín kontrol si pre istotu pozri vopred, ak ho nestihneš, môže ťa čakať pokuta (Zdroj: Unsplash/sten-rademaker)

Informáciu o presnom dátume poslednej kontroly nájdeš v kartičke, ktorú dostaneš po jej absolvovaní a musíš byť schopný preukázať sa ňou policajtom. Do tohto dátumu je potrebné, aby si danú kontrolu nechal vykonať opäť. Ak to nestihneš, hrozí ti pokuta. Hoci TK a EK môžeš vykonať individuálne, najjednoduchšie je spraviť ich na jednom mieste, v jeden deň.

Praktický tiptechnickú a emisnú kontrolu môžu vykonávať len certifikované firmy, ktoré sa však nachádzajú takmer v každom väčšom meste. Odporúčame zarezervovať si presný termín prehliadky online, aby si sa vyhol dlhému čakaniu v rade. Na rezerváciu však mysli minimálne mesiac vopred, v opačnom prípade môžu byť už mnohé kontrolné stanice v tvojej blízkosti vybookované.

Príprava na technickú kontrolu

Na technickej kontrole sa preveruje celkový technický stav vozidla. Technik sa bude pozerať najmä na nasledovné veci.

  • Stav karosérie (preliačiny, korózia, chýbajúce komponenty)
  • Funkčnosť všetkých svetiel
  • Stav a funkčnosť podvozka
  • Predné a zadné brzdy
  • Stav interiéru
  • Prítomnosť povinnej výbavy
  • Funkčnosť klaksónu, stieračov a ostrekovačov okien
  • Zhodu VIN čísla na karosérii s číslom v technickom preukaze
  • Únik akýchkoľvek kvapalín

Počas technickej kontroly sa preverí kompletne celé auto, od podvozka, až po strechu. Mnohé veci sa kontrolujú len vizuálne, avšak napríklad brzdy sa testujú na špeciálnych rotačných valcoch, ktoré presne zmerajú ich účinnosť. Technik tak dokáže ľahko odhaliť akékoľvek nezrovnalosti.

podvozok auta
Počas kontroly sa auto preverí komplet zhora nadol (Zdroj: Pixabay/contratempo)

Ak si nie si istý, či je tvoje auto v dostatočne dobrom technickom stave, nechaj si ho radšej pred absolvovaním TK preveriť v servise. Bude ťa to stáť len pár eur, no vyhneš sa riziku, že kontrolu nespravíš, budeš musieť všetko dať do poriadku a prísť na druhý termín, za ktorý opäť zaplatíš. Auto si však dokážeš do značnej miery preveriť aj sám.

Odporúčame vykonať najmä nasledovné jednoduché testy:

  • Pri jazde rýchlosťou aspoň 90 km/h si všímaj, či auto neťahá do strany. Ak sa to deje, mal by si si dať skontrolovať stav náprav.
  • Stav náprav preveríš aj pri jazde po väčších nerovnostiach. Vŕzgajú a auto zvláštne poskakuje? Mal by si si ho dať preveriť v servise.
  • Zasvieť všetky svetlá, ak niektoré svieti slabšie, vymeň žiarovku.
  • Prever klaksón, stierače, dolej kvapalinu do ostrekovačov.
  • Sleduj ako sa auto správa, keď brzdí. Ak ťahá do strany, je potrebné skontrolovať brzdy.
  • Vyskúšaj ručnú brzdu. Zatiahni ju a skús sa pohnúť. Ak sa zadné kolesá dokážu pretočiť, treba ju dotiahnuť, aby brzdila silnejšie.
  • Ak je na karosérii väčšie hrdzavé miesto, nechaj si ho opraviť.
  • Prever systém sťahovania okien. Ak nefunguje, cez TK neprejdeš.
  • Auto večer zaparkuj na čistom asfalte a ráno poriadne pozri zem pod ním, či nenájdeš stopy oleja.

Príprava na emisnú kontrolu

V rámci emisnej kontroly sa do výfukového potrubia auta vloží sonda, ktorá meria obsah určitých látok. Technik mení otáčky motora a špeciálny prístroj popri tom vyhodnocuje parametre motora. Ak čokoľvek nesedí, kontrolou nemusíš prejsť. Nevýhodou je, že ak sa v autách dobre nevyznáš, stav motora väčšinou len tak ľahko sám preveriť nedokážeš.

Predsa len však môžeš skontrolovať nasledovné veci.

  • Všímaj si či tvoje auto nadmerne nedymí. Ak sa aj po zahriatí motora po pridaní plynu objaví viditeľne väčšie množstvo čierneho, bieleho či modrého dymu, motor má zrejme nejaký problém a mal by si si ho dať skontrolovať.
  • Na prístrojovej doske nesmie svietiť kontrolka motora. Tá ti dáva jasne najavo, že niečo nie je správne.

Ak máš akékoľvek pochybnosti o tom, či motor tvojho auta prejde emisnou kontrolou, nechaj radšej jeho stav preveriť v odbornom servise. Tam ti hneď poradia, čo je potrebné opraviť alebo vymeniť.

Máš aj ty nejaké osvedčené rady, tipy a triky, ako skontrolovať auto pred absolvovaním technickej a emisnej kontroly? Daj nám ich vedieť v komentári!


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.

Zdroj: hashtag.sk, dominiccars
Odporúčame