RECENZIA Film Kto je ďalší? je slovenským unikátom: Jedinečný projekt však zabíja naivita a patetickosť

Film Kto je ďalší? Zdroj: ktojedalsi.sk

#Kyberšikana už žiaľ dnes nie je ničím výnimočným. Úspešne sa jej podarilo nahradiť „tradičnú“ šikanu a v mnohých smeroch ju posunúť na ešte vyšší (a horší) level. Ide o tému, s ktorou sa vie vysporiadať len málokto. Deti mlčia, rodičia sa trápia a učitelia na školách si problém pohadzujú ako horúci zemiak. Bojovať s ňou tak, aby sa samotný problém ešte viac neprehĺbil, je mimoriadne náročné. O to viac, keď v tom celom zohráva hlavnú úlohu internet.

Kto je ďalší? Zdroj: ktojedalsi.sk

Nový slovenský film Kto je ďalší? od režiséra a scenáristu Mira Drobného, ktorý je autorom projektov Rytmus – sídliskový sen a Ovce.sk, je inšpirovaný tromi skutočnými príbehmi zo Slovenska, Ruska a Kanady. Osudy hlavných hrdinov zmenil internet a priviedol ich až na hranicu života a smrti. Vznikol tak doku-film, ktorému sa vo svete darí zbierať množstvo ocenení. A čo naň hovoríme my?

Kyberšikana

Film začína prvým príbehom, ktorý sa venuje kyberšikane. Hlavnú úlohu v ňom stvárňuje známa slovenská raperka Aless, ktorá s týmto problémom bojuje. Šnúru koncertov končí predstavením vo svojom rodnom meste. Do hľadiska sa posadia učitelia a spolužiaci, ktorí ju pred pár rokmi dohnali až k pokusu o samovraždu. Po tejto tragédii začala písať texty a spievať. Rozhodla sa, že raz sa vráti a všetko im povie priamo do očí. Televízny štáb zapína kamery a zachytáva Alessin posledný boj so šikanou.

Kto je ďalší? Zdroj: ktojedalsi.sk

Prvý príbeh môžeme označiť za najslabší. Tým vôbec nechcem povedať, že je zlý, no je v ňom cítiť najväčší nádych patetickosti. Zaujímavé prevedenie a samotnú výpoveď ničí hlavne dejová línia s holohlavým „náckom“ v aute. Pre samotný príbeh je úplne zbytočná a príliš škatuľkuje samotných šikanátorov, aj keď stáť na ich strane nie je po žiadnej stránke správne. Nie som si istý, či toto je ten príbeh, ktorý dokáže strojcov a obetiam šikany nájsť tú správnu cestu, rozhodne sa však úplne nemíňa účinku.

Speváčka Aless o šikane a hudbe: Najhoršia bola psychiatria, kde sa po týždni cítiš 10-násobne horšie ako predtým

Zbieranie lajkov

Extrémny fenomén „rooftopping“ predstavia v druhom príbehu dvaja najznámejší rooftopperi na svete Oleg (Vitaliy Raskalov) a Vadim (Vadim Makhorov). S kamerami na hlavách a bez akéhokoľvek istenia, protizákonne zdolávajú jednu výškovú budovu za druhou po celom svete. Ich slávu zatieňuje iba krásna Angela (Angela Nikolau). Rozhodnú sa, že na výstup v areáli atómovej elektrárni priberú aj ju. Aby získali najkrajší záber s najväčším počtom lajkov riskujú svoje životy, ale i jej srdce.

Kto je ďalší? Zdroj: ktojedalsi.sk

Príbeh, ktorý v kine zaujal azda najviac ľudí. Môžu za to hlavne dychberúce zábery na hranici života a smrti desiatky metrov nad zemou. So samotnými hrdinami sa dá rýchlo a ľahko stotožniť, príbeh aj kamera sú na jednotku. Samotné vyvrcholenie príbehu emočne silné, rovnako ako odkaz, ktorý v sebe tento príbeh nesie. Pre mňa osobne najsilnejší príbeh tohto projektu.

Sexuálne zneužívanie

Film uzatvára tretí príbeh, ktorý sa sústredí na tému sexuálneho zneužívania. V hlavných úlohách sa v ňom predstavili americký herec Brian Caspe a mladá Američanka Anita Sonnberger, ktorá hrá dievča dotlačené do bezvýchodiskovej situácie s rozhodnutím prehovoriť.

Kto je ďalší? Zdroj: Tlačová správa

I keď nie tak úplne. Začne rozprávať svoj príbeh sexuálneho vydierania bez toho, aby vyslovila čo i len jedno slovo. Rozhodne ide o najzaujímavejšie spracovaný príbeh spomedzi tejto trojice. Silný odkaz a vážna téma, ktorá by však opäť dokázala byť silná aj bez záverečného „zvratu“, ktorý tak v konečnom dôsledku spája príliš veľa kontroverzných tém.

ROZHOVOR s režisérom filmu Kto je ďalší? Nič podobné ešte na Slovensku nebolo, to, čo v kine uvidíte, sa môže stať každému

Snímka Kto je ďalší? je projektom, ktorý by mali ľudia vidieť. S najväčšou pravdepodobnosťou však skončí ako dokument pre školy a nie pre široké masy. A možno je to tak správne, pretože to je presne cieľovka, ktorej je samotná snímka venovaná (aj keď v kinosále bolo na počudovanie omnoho viac ľudí, ktorí mali oslavu 40-tky už dávno za sebou). Rozhodne nejde o zlý film, no určite sa ešte dal obrúsiť poriadny kus pátosu, ktorý výslednú kvalitu ťahá smerom nadol.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAX vo vašom meste!