RECENZIA Posledná noc v Soho ťa transportuje do sveta nočných môr: Vo filme až do posledného aktu nevieš, čo čakať

Edgar Wright poslal do kín svoju novinky Posledná noc v Soho

Edgar Wright poslal do kín svoju novinky Posledná noc v Soho (Zdroj: Focus Features)

#Filmy Edgara Wrighta milujeme. Či už máš rád jeho prvý veľký celovečerák Súmrak mŕtvych, nepriame pokračovanie Jednotka veľmi rýchleho pokračovanie, Na konci sveta alebo Scotta Pilgrima či nedávnu hudobne ladenú naháňačku Baby Driver, všetky tieto projekty nám priniesol práve Wright. Tentokrát sa do kín dostala jeho novinka Posledná noc v Soho, ktorá nás transportovala do Londýna 60. rokov. Čo si o nej myslíme my?

RECENZIA Čo sme čakali, to sme dostali: Z najdrahšieho filmu dielne Netflix je scenáristická katastrofa

Skutočnosť alebo nočná mora?

Posledná noc v Soho je psychologický thriller o Eloise, ktorá prišla do Londýna študovať módne návrhárstvo. Jej štúdium zásadne narušujú znepokojujúce nočné vízie. V nich sa vracia v čase zo súčasnosti do šesťdesiatych rokov a stretáva tu očarujúcu začínajúcu speváčku Sandie, ktorej čaru podľahne aj ona. Sú to len sny, alebo sa jej prihovára minulosť? Eloise musí nájsť odpoveď za každú cenu, zvlášť preto, že tieto vízie sú čím ďalej znepokojujúcejšie a začínajú ju ohrozovať.

Edgar nám tentokrát naservíroval rozpoltený príbeh dvoch mladých dievčat, ktoré, aj keď je to málo pravdepodobné, majú čosi spoločné. Napriek tomu, že film začína v prítomnosti a o Eloise a jej živote sa dozvieš v prvých minútach viac, ako by sme si želali, priestor dostane aj Sandie. Gradácia v scénach v 60. rokoch je výborná a scenár ponúka viaceré otázky, na ktoré ti autori odpovedia až postupne. No a nebol by to atraktívny výlet, nebyť našich dvoch hlavných hrdiniek.

Minulosť a prítomnosť sa budú značne prelínať
Minulosť a prítomnosť sa budú značne prelínať (Zdroj: Focus Features)

Krásne a talentované zároveň

Nádejnú študentku módneho návrhárstva Eloise si zahrala Thomasin McKenzie. Naposledy si ju mohol zazrieť vo filmoch The King, Králik Jojo a Čas. Asistuje jej Anya Tyalor-Joy v úlohe speváčky Sandie. Ak ti ju predstavím ako šachovú expertku z Dámskeho gambitu, určite ju budeš vedieť zaradiť. O hereckých talentoch oboch herečiek nemožno pochybovať.

Čo však bežného divákova, a hlavne nás chlapov, poteší viac, je jasné – obe sú krásne mladé baby a vo filme ti to neraz dokážu. Wright presne vedel, koho chce dosadiť do úloh týchto postáv. Thomasin spoločne s Anyou rozuzľujú záhadu, ktorá sa stala pred takmer 60 rokmi. Ak už ťa návštevou v kine nepresvedčia ony, tak asi nikto.

Wrightov scenár pracuje s tajomnom od samého začiatku. Aj keď o hlavnej hrdinke vieš skoro prvé posledné, o samotnom príbehu nie. Film ti nepovie, ako fungujú nočné mory, čo všetko v nich môže Eloise robiť alebo či je len pozorovateľka – všetko musíš pochopiť sám. Ak sa ti to nepodarí počas prvej noci, nevadí, prídu ďalšie. Scenár sa nesnaží byť extrémne prepracovaný, ale ani jednoduchý. Posledná noc v Soho funguje najmä ako mysteriózny film, od ktorého nevieš, čo čakať. Až do posledného aktu.

V hlavných úlohách Thomasin McKenzie a Anya Taylor-Joy
V hlavných úlohách Thomasin McKenzie a Anya Taylor-Joy (Zdroj: Focus Features)

Verná výprava a hity rokov minutých

Teraz niečo o audiovizuálnej stránke (aj kvôli nej chodia niektorí do kina). Práca s kamerou je nápaditá, no na to sme si už v Edgarovkách zvykli. Užiješ si aj dlhý, odhadol asi 2-minútový long-take, v ktorom tancuje raz Thomasin a raz Anya. No bohovský záber. Podobne je na tom aj samotná výprava. Verne kopíruje prostredie 60. rokov, ale aj tanečné kroky, módne trendy a čo je taktiež dôležité, aj hity.

Film nepôsobí skvelo len vďaka kamere a výprave, ale najmä hudbe. Originálny soundtrack Stevena Pricea je fajn, ale nebolo by to ono bez peciek svojej doby ako A World Without Love či Don’t Throw Your Love Away od The Searchers. Hity si budeš hmkať počas sledovania filmu, ale po odchode zo sály. Je taktiež pravdepodobné, že si ich pridáš do playlistu. Ľúto nám je jedine nevýrazných efektov (zopár ich tu nájdeš), no pri rozpočte 43 miliónov dolárov to chápeme, aj keď ide o najdrahší Wrightov film.

Očakávaj šikovné zábery
Očakávaj šikovné zábery (Zdroj: Focus Features)

Zopár klišé na záver

Posledná noc v Soho pobaví. Škoda však, že neohúri. Posledná pol hodinka využíva niekoľko klišé a očakávaných jumpscarov. Cítiť, že Edgar pracuje s hororovým žánrom po prvýkrát. Záver je však aj dosť predvídateľný (asi od 80. minúty). Viniť môžeme čokoľvek – málo postáv, slabšiu hlavnú hrdinku (Eloise), či časté stereotypy. Svoj podiel však má aj limitovaný rozpočet. Takýmto tvorcom treba veriť viac, navyše ak už v minulosti nakrútili skvelé snímky, ktoré sa dostali na Oscary (viď Baby Driver).

Budeš z návštevy sklamaný? Asi sotva. Či už hľadáš film s postupným odkrývaním záhady, zaujímavou kamerou, skvelými hitmi 60. rokov, ale aj krásnymi herečkami či silným mužom vo vedení, si na správnej adrese. Jednou vetou by som snímku opísal asi takto: Nečakaj príliš veľa a dostaneš pomerne dosť. Posledná noc v Soho je príjemný oddychový film na jedno pozretie, ktorý by nemal uraziť žiadneho diváka. Presne takéto nezávislé projekty treba podporiť.