RECENZIA Vitaj na pláži, kde zostarneš za pár hodín: Novinka Čas začínala sľubne, záver je však poriadna hovadina!

Do kín prišiel očakávaný Shyamalanov triler Čas

Do kín prišiel očakávaný Shyamalanov triler Čas (Zdroj: Universal Pictures)

#Čo nám, filmovým fanúšikom, v kinách tak veľmi chýba? Nie sú to žiadne pokračovania, remaky, ani adaptácie známych románov z 20. storočia. Chýba nám originalita. Chceme stále nové a nové príbehy, objavovať neznáme prostredia a byť súčasťou niečoho neopozeraného. Novinka Čas od pomerne známeho režiséra M. Night Shymalana (ak napriek tomu, že je inšpirovaná novelou), niečo také presne sľubuje. Dočkali sme sa teda napínavého trileru s nečakanými zvratmi?

Zabijakov osobný strážca sa vracia na scénu: Udržal si sequel kvalitu jednotky, alebo ťa čaká sklamanie?

Pláž, kde čas plynie rýchlejšie

Ako sme spomínali, celý koncept starnutia je prevzatý z grafickej novely Sandcastle. Teda, ako sa to vezme. Novela vyšla ešte v 50. rokoch, film je však značne zmodernizovaný. Rodinka príde na dovolenku a vzápätí dostane ponuku na výlet. Dodávkou ich miestny šofér odvezie na pláž, na rajské miesto – ako tomu hovoria. Tam sa pre dovolenkárov začína ich nočná mora.

Pláž, na ktorej už niekoľko hodín relaxujú, spôsobuje ich rýchle starnutie a celý život zažívajú v jeden jediný deň. Behom pár hodín sú z detí dospeláci a z dospelákov starci. Áno, starnutie je niečo, čomu sa nevyhne nikto z nás. Zažiť celý svoj život v jediný deň je však iná šálka kávy. Nebudem ti v tejto recenzii prezrádzať žiadne spoilery, preto môžeš pokojne čítať ďalej.

Rád by som ti zhodnotil tento film jednou vetou. Pri niektorých snímkach je to možné, pri iných zasa nie. Čas je triler, ktorý sa jednou vetou ohodnotiť nedá. Jeho scenár je celkom dobre napísaný, postavy si rozumejú a každá má dostatok priestoru na to, aby si ich hlbšie spoznal. Z hercov nebudeš poznať skoro nikoho a za zmienku stoja jedine mladučká Thomasin McKenzie (Králik Jojo) a Rufus Sewell (miniséria Piliere Zeme).

Skupina dovolenkárov sa stretne na pláži
Skupina dovolenkárov sa stretne na pláži (Zdroj: Universal Pictures)

Štáb aj herci zvládli svoje úlohy, scenáristi nie

Každý z hercov, aj keď ich nebudeš poznať po mene, hrá svoju úlohu dobre. Nikto nevyčnieva a nikto nie je navyše. Sú ako puzzle, pričom každý jeden je potrebný a keby jeden z nich chýbal, nebol by projekt plnohodnotný. Podobne aj kameraman pracuje nápadito a snaží sa často zachytiť dlhší záber. Strihač túto víziu pochopil a neprerušoval zábery, takže pomerne často uvidíš niekoľko desiatok sekúnd bez zbytočného strihu. Kamera sa bude pekne obtáčať okolo hlavných aktérov, čo dopomôže už tak frustrujúcej atmosfére.

Mrzí ma preto, že vytknúť musím práve chybičky v scenári. Postavy sú dobre napísané, áno, ale sú stereotypné a konajú presne tak, ako očakávaš. Drsný chlap neprejaví city, citlivá matka nemá guráž vziať situáciu do vlastných rúk a tak ďalej. Jednoducho ťa ich správanie ničím neprekvapí. Potom je tu hneď niekoľko expozičných scén, ktoré mohli byť úplne vystrihnuté, pretože vďaka nim možno uhádneš ďalšie smerovanie deja. Skrátka, na scenári sa dalo viac popracovať (ďalšie dôvody ti prezradím aj na konci článku).

Silnou stránkou filmu je nevedomosť z neznáma
Silnou stránkou filmu je nevedomosť z neznáma (Zdroj: Universal Pictures)

Zaujímavosť koncept

Od M. Night Shyamalana sme očakávali aj nejaké to polemizovanie nad konceptom. Aj jeho staršie snímky Šiesty zmysel, Unbreakable, Znamenia či Split mali množstvo metaforických poňatí, ktoré sa dnes rozoberajú na internetových fórach. Čas ich taktiež zopár doručil. Nemusíš však dávať veľký pozor ako počas spomínanej klasiky s Bruceom Willisom, aby si ich pochopil. Čo však funguje najviac, je práve atmosféra. Tá ale nepostačí na druhé pozretie, pretože sa vytratí strach z neznámeho.

Takýto koncept si proste pýta iné poňatie ako bežný triler. Uisťujem ťa, že počas prvej hodiny to bude riadna jazda. Postupne zistíš, ako funguje plynutie času, spoznáš postavy, zistíš ich ciele a motivácie a v neposlednom rade príde aj na postupné kryštalizovanie hlavného záporáka. Shyamalan nám chce nahovoriť, že čas je nepriateľom nás všetkých, pretože nás všetkých dostihne, buď skôr alebo neskôr. To by bol celkom pekný odkaz filmu, lenže…

Množstvo odlišných postáv zaručuje dobrú gradáciu deja
Množstvo odlišných postáv zaručuje dobrú gradáciu deja (Zdroj: Universal Pictures)

Finále, ktoré projektu príliš neprospelo

Dostávam sa k najväčšiu problému celého filmu. Finále, alebo posledná štvrť hodinka, je riadna hovadina. Úprimne, takéto rozuzlenia čakáme od trápnych projektov štúdia Blumhouse. Finále rozhodne sklame každého, kto dúfal, že Čas bude niečo viac ako len obyčajná zameniteľná žánrovka. Z kina som odchádzal smutný, že som bol svedkom niečoho, čo mohli byť v konečnom dôsledku výborné, nebyť posledných minút. Zbytočné vysvetľovanie motívov, ktoré už aj tak poznáme, tomu vôbec nepridá. Škoda.

Neber to hneď tak, že Čas je zlý film. Jednoducho som mal len vyššie očakávania a tie neboli naplnené ani zďaleka. Ani stopáž by nemala robiť nikomu problém, tú hodinku a trištvrte v sále vydržíš a na plátne sa neustále niečo deje. Režisér však doručil niečo, z čoho by sme boli namäkko v roku 2006. Šiesty zmysel bol skvelý najmä kvôli obdobiu, v ktorom vznikol. Keby si ho videl v kine dnes, zrejme by si len krčil ramenami. Shyamalan sa zasekol v čase a ja pevne dúfam, že ho niekedy konečne uvidíme v starej dobre forme. Takto je to len za tri body – s prižmúreným očkom.