RECENZIA Čo sme čakali, to sme dostali: Z najdrahšieho filmu dielne Netflix je scenáristická katastrofa

Casting tvorí hercov ako Ryan Reynolds, Dwayne Johndon a Gal Gadot

Casting tvorí hercov ako Ryan Reynolds, Dwayne Johndon a Gal Gadot (Zdroj: Netflix)

#Netflix tento rok skutočne vydáva jeden film za druhým. Nájsť týždeň, počas ktorého by si nemal čo nové pozerať, je aktuálne nemožné. November láka na novú akčnú heist snímku Red Notice s hollywoodskym obsadením. Stalo sa však to, čo sme čakali. Bezkonkurenčne najdrahší Netflix film nemá čo nové ponúknuť. Napriek tomu pokoril rebríček sledovanosti. Prečo by si sa mu mal oblúkom vyhnúť?

Eternals od Marvelu prekvapujú hlbokými myšlienkami: Ako zvládla scenár oscarová režisérka?

Polícia vs. kriminálnici

John Hartley je špičkou FBI v oblasti zločineckej expertízy. Jeho práca zahŕňa študovanie kriminálnikov a podľa ich postupov musí odhadnúť ich ďalší krok. Niekedy sa však rád vyberie aj osobne do terénu. Nolan Booth je najhľadanejší zločinec na svete. Teraz vyčíňa v Ríme, a plánuje ukradnúť veľmi cenný artefakt z čias starého Egypta. Hartley je Nolanovi na stope a je len otázkou času, kým sa ich cesty v talianskej metropole spoja.

Aby toho nebolo málo, do šachovej partie vstupuje aj tretí hráč – Strelec. Vyzerá to tak, že prevezme úlohu najhľadanejšieho kriminálnika po tom, čo Booth vo svojej túžbe prekonať samého seba neuspeje. Strelec však netúži len po starodávnom artefakte. Podľa starej povery existujú ešte dva podobné kúsky, ktorých spoločná hodnota je astronomická. Šachová partia sa začína vyostrovať, keď Hartley a Booth zisťujú, že Strelec je v skutočnosti veľmi chytrá a atraktívna žena.

Za produkciou, scenárom a réžiou filmu Red Notice sa skrýva Rawson Marshall Thurber. Z minulosti ho budeš poznať z dobre známych komédii Centrálna inteligencia či Mrakodrap (áno, obe s Dwaynom Johnsonom). Aby sme mu však nekrivdili, Rawson má za sebou aj zábavnú road-trip komédiu My sme Millerovci. Ak si si myslel, že o zábavu je postarané je aj v tomto prípadne, poriadne sa mýliš.

Rozmýšľame, kto podal horší herecký výkon
Rozmýšľame, kto podal horší herecký výkon (Zdroj: Netflix)

200 miliónov išlo do luftu

Ako už iste vieš z trailerov a plagátov, agenta FBI si zahral Dwayne „The Rock“ Johnson, kriminálnika Bootha Ryan Reynolds a zvodnú šachovú figúrku Gal Gadot. Všetkých troch hercov sme už videli v dobrých úlohách a potvrdili nám, že v Hollywoode nie sú náhodou. V Red Notice sa však predbiehajú v tom, kto podá horší herecký výkon (aj keď je to zrejme Gal Gadot). Čo je však možno ešte horšie, na vine nie sú oni.

Film bude nepochybne nominovaný na pár Zlatých malín. Prečo? Lebo nikto tento rok nenapísal samoúčelnejší, trápnejší a viac predvídateľný príbeh ako práve Marshal Thurber. Osobne sa čudujem Netflixu, že mu pustil čiastku 200 miliónov na výrobu. Pochopiteľne, asi polovica išla hereckému triu. Scenár je pretkaný klišé momentami, očakávanými zvratmi, hlúpymi postavami, zbytočnými expozičnými scénami, nevtipným trápnym humorom a vysvetľovaním udalostí, ktoré sa jednak stali, ale aj takými, ktoré sa ešte len stanú. No hrôza! Druhý Venom práve dostal serióznu konkurenciu.

Kto bude víťazom šachovej partie
Kto bude víťazom šachovej partie? (Zdroj: Netflix)

Otrasné CGI

Ak už sme videli 200-miliónový budget, mysleli sme si, že skutočne precestujeme s hercami svet a pozrieme si aspoň nejaké zaujímavé lokácie. Ale nepozreli sme si. Nájdeme tu pár scén s reálnymi lokáciami, tie však okamžite vystrieda hollywoodske štúdio a zelené plátno. Digitálne autá, digitálne prostredie a samí kaskadéri – aj tak by sa dala jednoduchšie opísať produkčná hodnota tohto filmu.

Spomínaný budget dostanú zväčša blockbustery, ktoré majú špičkové vizuálne efekty. Red Notice ich však nemá. CGI je otrasné a takmer vždy bijúce do očí. Prirovnám to k pozeraniu Cesty na Tajuplný ostrov či dokonca prequelom Star Wars – vieš, čo je na pľaci a čo digitálne dorobené. Z tejto plejády na dnešnú dobu smiešnych vizuálnych efektov vypichnem scénu so zúrivým býkom. Tá riadne pobavila!

No a nech toho nie je málo, ničím nepoteší ani zvuková či hudobná stránka. Ozvučenie zrejme tvorcovia sťahovali z voľnej knižnice, aby mohol mať casting viac peňazí. Zvukové efekty (napríklad streľbu či výbuch) budeš poznať z prechádzajúcich filmov. Objaví sa tu aj známy Wilhelm Scream a nie raz. Ak si ich dokázal vo filme spočítať, daj nám vedieť do komentára. A čo hudba Steva Jablonskeho, ktorý v minulosti tak skvelo rozozvučal Transformers? Ani som si nevšimol, že film má aj nejaký soundtrack.

Nepotešia ani akčné sekvencie
Nepotešia ani akčné sekvencie (Zdroj: Netflix)

Výnimka potvrdzuje pravidlo

Asi málokto skutočne vkladal nádeje do tohto projektu. Red Notice je do hodiny zabudnuteľná, nevkusná, dlhá, na míle očakávaná, zle zahratá a ešte horšie napísaná somarina. Napriek tomu sa dostala na popredné miesta v rebríčku sledovanosti. Netflix, rovnako ako iné streamovacie služby (ale aj veľké štúdiá) jednoducho stavia marketing na hercoch. Hotovo. Nepotrebujeme dať filmu produkčnú hodnotu, nečakaný zvrat, lepší scenár, stabilnejšiu réžiu či parádne akčné scény. Film divák už predsa zaplatil – buď predplatením služby alebo zakúpením miestenky v kinosále.

Chápem, že mnohí sú proti a budú mať vlastný názor. O tom film je, musíme si každý spraviť subjektívny názor. Ak sa ti bude snímka páčiť, budeš asi výnimka. Ale tá len potvrdzuje pravidlo. My však už máme po krk podobných neoriginálnych a predvídateľných vykrádačiek všemožných klasík. Chceš si ho pozrieť kvôli Dwaynovi, Reynoldsovi či Gal Gadot? Ja to chápem a dúfam, že sa ti bude viac páčiť ako mne. Ak ale prehliadaš Netflix v snahe nájsť zaujímavý projekt, Red Notice obíď čo najväčším oblúkom, inak si si zavaril na ďalšie facepalmové dobrodružstvo, ktoré by som jednoducho opísal ako Six Underground 2.0.

P.S. 1: A čo je vlastne ten Červený oznam? To sa dozvieš až v závere filmu, ak teda vydržíš do konca.

P.S. 2: Udelil som napriek samým negatívam jeden bod z piatich. Ver mi, viem ísť ešte nižšie.

Zdroj: hashtag.sk, Netflix