#Lidl patrí medzi najobľúbenejšie reťazce na Slovensku, a to nielen vďaka svojim cenám a tovaru. Aj teba zaujíma, koľko našich výrobkov v ňom nájdeš, kam do sveta ich vyváža alebo v čom sme ako zákazníci špecifickí? Porozprávali sme sa s Justynou Siekanko, ktorá je konateľkou Lidl Slovenská republika pre rezort nákupu.
Je Lidl spokojný s aktuálnym podielom slovenských potravín vo svojich predajniach, alebo sa ho chystá do ďalších rokov ešte viac zvyšovať?
K absolútnej spokojnosti sa nedopracujeme nikdy, pretože to by sme museli mať 100 % sortimentu zo Slovenska. Nie je to však možné, pretože slovenskí zákazníci často a radi nakupujú banány, lososa a mnoho ďalších potravín, ktoré z objektívnych dôvodov nie je možné vyrobiť či vypestovať na Slovensku.
Slovenských produktov je na pultoch čoraz viac. Ak sa pozrieme na podiel domácich potravín podľa ich hodnoty, v minulom roku mali slovenské výrobky v Lidli zastúpenie vyše 35 %. Na druhom mieste boli s veľkým odstupom potraviny z Českej republiky a na treťom nemecké výrobky. V roku 2022 to bolo 32 % na úkor dodávateľov z iných krajín.
Majú Slováci o naše lokálne výrobky záujem?
Podľa prieskumov viac ako tri štvrtiny Slovákov dôverujú domácim potravinám. Na ďalších priečkach sú české a nemecké potraviny. Dôležitá je aj kvalita a cena. A pre zaujímavosť, na slovenských výrobkoch máme v priemere nižšiu maržu než na zahraničných.
Má Lidl v súvislosti s miestnymi dodávateľmi nejakú špeciálnu stratégiu?
Záleží nám na tom, aby sme boli dobrým partnerom pre slovenských dodávateľov. S mnohými spolupracujeme od nášho príchodu na Slovensko v roku 2004 a spoločne sme rástli. Vyvinuli sme spolu mnoho inovatívnych produktov – napríklad bezéčkové pečivo, mäsové výrobky či jogurty, nové syry a ďalšie. Mnohých sme podržali v ťažkých časoch a otvorili im aj dvere do sveta.

Na základe čoho Lidl vyberá slovenských dodávateľov?
Všetkých dodávateľov do našej siete vyberáme podľa rovnakých kritérií, ktorými sú kvalita, schopnosť dodávať požadované množstvá a konkurencieschopná cena. Ak máme na stole viacero ponúk, ktoré sa líšia iba krajinou pôvodu, uprednostníme vždy tú zo Slovenska. Stále hľadáme a oslovujeme dodávateľov, ktorí majú záujem o spoluprácu. Na našej internetovej stránke je formulár, kde sa môžu prihlásiť na spoluprácu.
V minulom roku zaplatil Lidl slovenským dodávateľom za ich výrobky viac ako 600 miliónov eur v nákupných cenách (suma bez DPH a marže). Medziročný nárast bol 60 miliónov eur.
Do koľkých krajín aktuálne Lidl vyváža slovenské výrobky?
V minulom roku vyviezli desiatky slovenských výrobcov sortiment v celkovej hodnote viac ako 93 miliónov eur do 27 krajín. Pre zaujímavosť, ide o takmer 2 % z celkového ročného exportu agropotravinárskych výrobkov zo Slovenska. Zákazníci v Rakúsku či Bulharsku si môžu zakúpiť slovenskú Marlenku, v Škandinávii šúľance, v Lotyšsku a Nemecku parenicu, vo Veľkej Británii a Lotyšsku slivovicu a v Srbsku či Litve syr nivového typu.
Slovensko je síce malé, ale to nie je dôvod, aby nemohlo byť svetové. Je tu dlhá tradícia mliečnych či mäsových výrobkov, rastlinných nátierok a tofu, cukroviniek, alkoholických nápojov či papierenských produktov. Dodávatelia si pochvaľujú možnosť rozšíriť svoje výrobky do sveta, pre mnohých otvára export nové možnosti rastu a rozširovania portfólia.
Ktoré slovenské výrobky sa v zahraničí tešia najväčšej popularite?
Vďaka Lidlu nájdete tofu od Alfa Bio na Kanárskych ostrovoch, rastlinné nátierky od tejto firmy v USA či kukuričné chrumky Cibi na Cypre. Medzi najobľúbenejšie produkty spod Tatier v zahraničí patria camembert či syr nivového typu Rival od Agro Tami, papierenský sortiment Metsa Tissue, salámy od Mecomu či spomínané tofu.
Podľa čoho tvorí Lidl na Slovensku svoj sortiment – má vopred zadefinované, koľko výrobkov musí byť napríklad zo Slovenska, z Česka, Poľska, Nemecka či iných krajín?
Sortiment skladáme s cieľom ponúknuť zákazníkom vysokú kvalitu za výhodné ceny. Snažíme sa o to, aby naše produkty boli udržateľné a podľa možností s čo najväčším slovenským zastúpením. Citlivo vnímame preferencie a požiadavky zákazníkov. Žiadne kvóty pre tovar z jednotlivých krajín nemáme. Snažíme sa však, aby sme ponúkali čoraz viac slovenských výrobkov.

Sú slovenskí zákazníci Lidla výrazne špecifickí v porovnaní s inými krajinami?
Slovensko patrí medzi krajiny s najväčším podielom akcií na celkovom predaji. Pre zákazníkov je teda cena dôležitá, očakávajú zároveň aj vysokú kvalitu a domáci pôvod výrobkov. Byť lídrom nízkych cien sa nám darí vďaka sústredeniu na privátne značky, ktoré majú absolútne najvyšší podiel na našom sortimente i obrate.
Na základe čoho sa tvoria v Lidli zľavy – mohli by ste bežnému čitateľovi tento proces priblížiť?
Vždy keď to je možné, upravujeme ceny smerom nadol – dokonca aj na úkor našej marže. Tá sa nám za posledné tri roky ako jedinému reťazcu na Slovensku vždy znížila. Základom toho, že sme lídrom nízkych cien, sú dobré vzťahy s dodávateľmi a obchodnícke know-how.
Mnoho ľudí nerozumie, keď rovnaký produkt stojí viac na Slovensku než napríklad v Nemecku alebo opačne. Prečo sa ceny v rámci jedného reťazca môžu líšiť v závislosti od konkrétnej krajiny?
Slovensko je výrazne konkurenčným trhom, čo je pre zákazníka dobré. Pre reťazce to znamená, že sa musíme navzájom dobre poznať a byť konkurencieschopní. Ceny vznikajú na trhu. Súvisia s mnohými faktormi, ktoré nevieme ovplyvniť – DPH, podpora dodávateľov zo strany štátu, veľkosť trhu, a teda aj objem nakúpených tovarov a ďalšie.
Rozumiem tomu, že verejnosť registruje predovšetkým prípady, keď sú výrobky na Slovensku drahšie než v zahraničí. Funguje to však obojstranne a niektoré produkty sú zase u nás lacnejšie.
Zistiť viac o produktoch z Lidla

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.
Zdieľať na
Zdieľaní