Kupuješ auto a uvažuješ nad štvorkolkou? Porovnali sme plusy aj mínusy – toto by si mal zvážiť, kým sa rozhodneš

Auto sneh cesta 4x4

Ak hľadáš auto s pohonom všetkých štyroch kolies, mal by si zvážiť všetky možnosti (Zdroj: Unsplash.com/ White Field Photo)

#Zima je obdobím, v ktorom mnohí vodiči dokážu oceniť auto s pohonom všetkých 4 kolies. Určite sa aj tebe niekedy stane, že si zbytočne v strese kvôli strmému zasneženému kopcu, ktorý nevieš zdolať. Možno nemôžeš ísť všade, kam by si chcel, lebo by si narazil na limit trakcie kolies. Presne v takýchto situáciách môže byť pohon oboch náprav výhodný. Avšak, má aj isté negatíva. Čo by si mal o ňom vedieť?

Dva základné typy pohonu všetkých 4 kolies

Nie všetky pohony oboch náprav sú rovnaké. Po konštrukčnej stránke existujú 2 typy:

  • Permanentný pohon všetkých štyroch kolies (4×4): Využívajú ho napríklad vozidlá Subaru, prípadne modely Audi s označením Quattro.
  • Pripájateľný pohon všetkých 4 kolies: Týmto typom je vybavená väčšina moderných vozidiel.

Výhody permanentného pohonu 4×4

Benefitom tohto riešenia je skutočnosť, že sú neustále poháňané obe nápravy. Rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu je štandardne nerovnomerné, napríklad v pomere 60:40. Auto sa len tak ľahko nedostane do situácie, že by sa nedokázalo pohnúť čí náhle stratilo trakciu. Má stabilné a predvídateľné jazdné vlastnosti, čo oceníš najmä pri šoférovaní na snehu.

Na snehu alebo v poriadnom blate to s pohonom všetkých štyroch kolies zvládneš (Zdroj: Pixabay.com/3005398)

Ďalším benefitom je skutočnosť, že pohon 4×4 je po konštrukčnej stránke obvykle jednoduchší a nemá tak veľa riadiacej elektroniky. Teda, nehrozí pri ňom veľa potenciálnych porúch.

Nevýhody permanentného pohonu 4×4

Hlavnou nevýhodou je negatívny vplyv na spotrebu. Krútiaci moment ide neustále na prednú aj zadnú nápravu a dochádza teda k väčším stratám. Takéto auto preto v porovnaní s úplne rovnakým vozidlom s pohonom iba prednej či zadnej nápravy môže mať spotrebu vyššiu aj o viac ako liter paliva na 100 km. Napríklad, pri jazde na suchej diaľnici v lete ti je pohon 4×4 úplne zbytočný. Nedokážeš ho však nijako deaktivovať.


3 rady, ako vybrať auto pre rodinu do 20-tisíc eur: Ukážeme ti model, ktorý ťa ihneď osloví


Plusy a mínusy pripájateľného pohonu

Hlavným benefitom pripájateľného pohonu všetkých 4 kolies je skutočnosť, že pokiaľ nie je nutné zapájať zadnú nápravu, poháňaná je iba predná. Alebo naopak. Vďaka tomu dokáže mať auto pri jazde na suchej ceste pomerne nízku spotrebu. Pokiaľ sa vozovka pod kolesami zhorší, elektronika automaticky pripojí aj druhú nápravu a z auta sa stane plnohodnotná „štvorkolka“.

Auto s pripájateľným pohonom všetkých štyroch kolies môže byť ideálnym pomocníkom na celoročné cestovanie (Zdroj: Pixabay.com/Skorchanov)

Nevýhodou tohto riešenia je o niečo komplikovanejšia konštrukcia. Auto musí byť vybavené medzinápravovou spojkou, respektíve, diferenciálom a riadiacou elektronikou. Riziko poruchy a drahej opravy tak rastie. Navyše pri dlhodobom používaní v ťažších podmienkach sa medzinápravová spojka môže prehriať, deaktivuje sa a poháňaná bude len jedna náprava. V prípade niektorých vozidiel dokáže byť negatívom aj oneskorené pripájanie druhej nápravy, čo vie v niektorých prípadoch spôsobiť problém.

Pri kúpe si dávaj pozor

Je len na tebe, ktorý systém pohonu oboch náprav uprednostníš. Pokiaľ často jazdíš v teréne a na šmykľavom povrchu, systém 4×4 bude zrejme lepší. Naopak, ak sa obvykle pohybuješ na spevnených cestách a pohon oboch náprav potrebuješ len občas, auto s pripájateľným pohonom všetkých 4 kolies bude výhodnejšou voľbou. V každom prípadeje to dobrá voľba pre každého, kto má chatu v ťažšie prístupnom teréne, býva v kopcovitej oblasti, alebo v zime chodí často lyžovať.

Pri kúpe jazdeného auta s pohonom všetkých 4 kolies si najprv dôkladne prever, či funguje správne. V rámci testovacej jazdy zober vozidlo na nejaký šmykľavý povrch a skús poriadne pridať. Budeš jednoznačne cítiť, či zaberajú obe nápravy. Z pohonu by sa nemali ozývať žiadne zvláštne zvuky. Tiež si zisti, či bol v medzinápravovom diferenciáli menený olej podľa výrobcom predpísaného intervalu.


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.

Zdroj: Hashtag.sk, dominiccars
Odporúčame