Nuselský most v Prahe preslávili udalosti, z ktorých mrazí: Roky lákal stovky samovrahov

Pohľad na Nuselský most

Nuselský most je naozaj obrovskou stavbou so smutnou minulosťou (Zdroj: LibreShot/Martin Vorel)

#Praha je vyhľadávanou destináciou veľkého množstva Slovákov. Je pravdepodobné, že práve tam budú tento rok smerovať veľké skupiny našich turistov, nakoľko strach z koronavírusu ešte stále pretrváva. Miliónová metropola Českej republiky v sebe ukrýva množstvo unikátnych a zaujímavých miest, ktoré sa len tak neokukajú.

Cestovateľský FOTOtip: Je stará, pritom stále krásna a máme ju na skok – Praha!

No a potom sú tu miesta, ktoré prežívajú so svojou mimoriadne temnou a smutnou minulosťou. Samovražda rozhodne nie je žiadnym riešením životných problémov, no synonymom tohto slova je v Prahe Nuselský most. Poď sa s nami pozrieť nielen na jeho minulosť, ale aj to, ako vyzerá dnes. Aký pomník sa k nemu viaže a prečo spôsobil tak veľa kontroverzií?

Nuselský most je jednou z dominánt Prahy
Nuselský most je jednou z dominánt Prahy (Zdroj: Wikimedia Commons/Petr Novák)

Nuselský most je 485 metrov dlhý a 26,5 m široký, má železobetónovú rámovú konštrukciu a štyri piliere. Dve polia mosta majú rozpätie 68,5 m a tri 115,5 m a jeho priemerná výška nad údolím je 42,5 m. To z neho robí unikát a ide o jeden z najväčších mostov v celej krajine.

História stavby

Prvé úvahy, architektonické súťaže a štúdie o premostení Nuselského údolia prebehli niekoľkokrát už za čias prvej Československej republiky. Praha sa však neustále rozrastala raketovým tempom. Stavba nového mosta cez Nuselské údolie začala byť aktuálna na konci 60. rokov, kedy sa na pankráckej pláni začali stavať vo veľkom množstve obytné domy. Preto bolo rozhodnuté, že bude celá oblasť spojená s centrom podpovrchovou električkou, ktorá povedie v tubuse mosta.

V roku 1967 bola začatá výstavba demoláciou veľkého bloku sedemnástich domov na dne Nuselského údolia. Mimochodom, zábery z tejto demolácie boli použité v celovečernom filme Ta naše písnička česká režiséra Zdeňka Podskalského, kde môžeš vidieť, že priestor sa naozaj nijako nešetril.

Začiatkom roku 1968 s príchodom Pražskej jari bol koncept podpovrchovej električky zmenený na metro. V roku 1973 bol most dokončený a následne pomenovaný po prvom „robotníckom“ prezidentovi ako most Klementa Gottwalda. V novembri 1970 bola vykonaná statická legendárna záťažová skúška 66 tankmi, ktoré do Prahy prišli z rakovnického pluku.

Otvorenie a rekonštrukcie

Prevádzka na moste síce bola začatá už 22. februára 1973, jeho význam bol však z dôvodu chýbajúceho nadväzujúceho úseku na Pankráci výrazne obmedzený. Pre diaľkovú dopravu začal mať význam až o dva mesiace neskôr. Od 9. mája nasledujúceho roku začali jeho tubusom pravidelne prechádzať aj súpravy pražského metra. V roku 1990 bol most premenovaný a získal už svoj súčasný názov Nuselský most.

KVÍZ Najznámejšie mosty našej planéty: Vieš, kde vo svete sa nachádzajú?

V roku 1997 bol oceľový rošt opravený z dôvodu únavových trhlín na lištách, zapríčinených zle navrhnutým detailom. Tieto trhliny boli zaznamenané u viac než 50 % týchto dielov na celom rošte, do budúcnosti sa však počíta s generálnou opravou. Tá značne obmedzí dopravu v meste, zvlášť, ak nebude predtým dokončená trasa metra D, s ktorou by sa malo prinajlepšom čakať v roku 2021.

Magnet pre samovrahov

Táto stavba však neukrýva len linku metra, ale aj množstvo tragédií. Všeobecne je totiž známy ako most samovrahov. Pôvodné zábradlie bolo vysoké iba jeden meter. Kvôli svojej výške existuje len extrémne malá šanca, že by ktokoľvek mohol pád prežiť. A práve preto sa tu rozhodli desiatky ľudí dobrovoľne ukončiť svoj život. To, čo ich k tomu doviedlo, sa už nikdy nedozvieme.

Pohľad na Nuselský most
Pohľad na Nuselský most (Zdroj: Unsplash/Petr Wija)

V roku 1990 bola pod zábradlia zavesená 1,5 m široká sieť. No ani to samovrahov nedokázalo nijako odradiť. V rokoch 1996 až 1997 bolo zábradlie zvýšené na 2,7 m. Aj to bolo nakoniec málo a obetí pribúdalo. Mestskí radní sa nehodlali zmieriť s tým, že most má stále povesť miesta pre samovrahov. Požiadali niekoľko firiem, ktoré mali navrhnúť riešenie.

Hitlerove veľké plány v Česku: Unikátny potopený most, ktorého koniec by ste hľadali márne

Nápadov bolo dosť, napríklad sklopné rámy, ktoré pri zaťažení nedovolia vyliezť hore, ale aj extrémne riešenia ako elektrický ohradník. Návrhy podávali aj jednotliví občania. Nakoniec zvíťazila pomerne jednoduchá, a ako sa teraz ukazuje aj účinná možnosť- oblá nadstavba z antikoroplechu, ktorý je pružný a klzký. Pri testoch v roku 2007 ho nedokázali prekonať ani tí najlepší horolezci.

Pohľad z Nuselského mosta na Prahu
Nuselský most v Prahe roky lákal samovrahov (Zdroj: Unsplash/Maroš Verba)

Kryt postavený na Nuselskom moste je denne kontrolovaný kamerovým systémom a pravidelnými pochôdzkami pracovníkov Technickej správy komunikácií. Smutné ale je, že pokiaľ by tu nebol, je vysoko pravdepodobné, že samovrahov by opäť začalo pribúdať. Oficiálne štatistiky neexistujú, no odhaduje sa, že skokom do údolia si vzalo život 200-300 ľudí, niektoré zdroje však uvádzajú aj 350.

Rozporuplný pomník

Pod mostom vznikol v roku 2011 kontroverzný pomník s názvom Z vlastního rozhodnutí – Memento mori. Nachádza sa v pražskom parku Folimanka a je venovaný pamiatke ľudí, ktorí dobrovoľne ukončili svoj život skokom odtiaľto. Pomník navrhol a vytvoril sochár Krištof Kintera. Tvorí ho desať metrov vysoká pouličné lampa, ktorej svetlo je namierené nahor k mostu.

Na stĺpe lampy je zhruba vo výške ľudských očí ceduľka s nápisom Memento mori – tým, ktorí si v týchto miestach z vlastného rozhodnutia vzali život. Slávnostného rozsvietenia sa zúčastnilo asi 40 ľudí, medzi ktorými boli aj takí, ktorí s realizáciou diela nesúhlasili. Tí hovorili hlavne o tom, že pomník samovrahov ide proti civilizačnému trendu odmietnutia samovraždy.

Pomník Z vlastního rozhodnutí
Pomník Z vlastního rozhodnutí – Memento mori (Zdroj: Wikimedia Commons/Juandev)
Zdroj: wikipedia.org, praha.eu,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť