Hitlerove veľké plány v Česku: Unikátny potopený most, ktorého koniec by ste hľadali márne

Borovský most (foto: JirkaSv/Wikimedia Commons)

#Po celom svete môžeme nájsť množstvo stavieb, ktoré sa nikdy nedočkali svojho dokončenia. U nás na Slovensku by sme takto mohli označiť železničnú trať známu aj ako Gemerské spojky. Práve na nej sa nachádza napríklad aj Slavošovský železničný tunel, ktorý sa v posledných rokoch dočkal veľkej popularity hlavne vďaka internetu. My vám dnes predstavíme unikátnu stavbu, ktorá v minulom storočí vznikla u našich západných susedov a dnes je známa hlavne ako most bez konca či dokonca Hitlerov most.

Jedná sa o most, ktorý sa nachádza na úplne pôvodnej trase diaľnice D1. Tá dnes spája spája Prahu s Brnom a v budúcnosti bude pokračovať cez Ostravu na poľské hranice pri Bohumíne a Wodzislawiu. Most teda viedol na prvej trase najstaršej diaľnice, ktorá mala prepojiť Českú republiku. Stavba tohto mosta sa začala už v júli 1939. Ešte pred začatím prác naň bola vyčlenená suma vo výške 5 552 400 vtedajších korún, čo bola na tie časy skutočne poriadne vysoká suma.

Vojna zmenila plány

Postupne sa však v Európe rozpútalo peklo v podobe 2. svetovej vojny. Suroviny a stavebný materiál tak bolo treba využiť niekde inde, čo sťažilo situáciu okolo mosta. Veľká vzpruha prišla v roku 1942, keď predstavitelia protektorátu udelili dôležitú výnimku na dostavbu, hoci úplne všetky stavebné práce v krajine boli kvôli potrebe cementu pre vojnové potreby zakázané.

Veľký zvrat v celej krajine prišiel so známou udalosťou, ktorú v histórii poznáme ako atentát na Reinharda Heydricha. Akcia s krycím názvom operácia Antropoid bola vykonaná 27. mája 1942 v Prahe-Libni. Atentát uskutočnili česko-slovenskí výsadkári Jozef Gabčík (Slovák s krycím menom Zdeněk), Jan Kubiš (Čech s krycím menom Ota Navrátil) a Josef Valčík (Moravák), ktorí boli na túto úlohu špeciálne vycvičení v Škótsku. Heydrich síce priamo pri atentáte nezomrel, no usmrtila ho následná infekcia, ktorá sa objavila pri zotavovaní.

Prišiel zákaz

Tri dni po tejto udalosti prichádza z Nemecka okamžitý a definitívny zákaz akýchkoľvek stavebných aktivít. Najhoršie bolo, že most nebol len rozostavaný, ale v tom čase už dokonca zhruba z troch štvrtín hotový. Množstvo ľudí považuje tento architektonický skvost za nedostavaný. Pravda je však úplne iná. Po 11 rokoch od začiatku stavby sa Borovský most skutočne podarilo dokončiť. Problémom však bolo, že po vojne ho v nikto v podstate nedokázal poriadne využiť.

Je to iba ilúzia

Naskytli sa tak rovno dva problémy. Tým prvým bolo, že výstavba diaľnice bola nakoniec celkovo zastavená. Tým druhým zase fakt, že most bol veľmi zle prístupný. Zo severu k nemu totiž neviedla žiadna poriadna cesta a z juhu chýbal násyp. Práve tento chýbajúci násyp dnes spôsobuje ilúziu, že most je nedostavaný. Keď sa potom po približne desiatich rokoch proces výstavby diaľnice opäť obnovil, plánovači trasy a predstavitelia štátu rozhodli, že v okolí mosta vznikne nová vodná nádrž s názvom Želivka, ktorá sa mala zároveň stať aj zdrojom pitnej vody.

Neoplatilo sa búrať

Bolo teda jasné, že tadiaľ viesť diaľnice nemôže. Keďže náklady na zbúranie by sa vyšplhali do astronomických výšin, rozhodlo sa, že most zostane tak ako je a odignorovali ho. Začal tak chátrať a navyše bol skoro až po mostovku zaplavený vodou. Stavba ako taká je skutočne krásna a s veľkým oblúkom, avšak vďaka vysokej vodnej hladine ho už pravdepodobne nikdy celý neuvidíme.

Nič pre turistov

Pokiaľ by ste sa na Instagrame chceli pochváliť fotkou s týmto masívnym gigantom, najbližšie k nemu sa dostanete od diaľničného exitu 56, ktorý sa nachádza pri obci Hulice. Dopredu vás však musíme varovať, že to nie je najlepší nápad. Okolie vodnej nádrže Želivka je totiž súčasťou chránenej oblasti a policajti si na turistov vyhľadávajúcich Borovský most veľmi radi a často posvietia.

Odporúčame