Odkiaľ sa u nás vzal Black Friday? Zlacnené veci sú fajn, na klamárov a fanatikov si ale treba dať pozor

Unsplash/Heidi Sandstrom

#Chaos spojený s nakupovaním v akciách sa u nás dlhé roky spájal len s povianočnými výpredajmi. Každoročne vidíme tie zábery v správach. Skupiny ľudí bojujú o pozície pred nákupnými centrami a hypermarketmi a hlava-nehlava chcú kupovať veci, ktoré sú o niečo lacnejšie, ako zvyčajne. Útoky lakťami, násilie a zranenia sú bežnou súčasťou. Teraz si túto predstavu vynásobte v podstate akýmkoľvek vysokým číslom. Tak nejak vyzerá bežný Black Friday v Spojených štátoch.

Začiatok predvianočného ošiaľu

Čierny piatok je každoročný sviatok konzumu a nakupovania. Sviatkom je však prevažne pre obchody a siete, ktoré za ním stoja. Koná sa každoročne v piatok po Dni vďakyvzdania a symbolizuje začiatok predvianočného ošiaľu. Názov Black Friday prevzal z obrovských dopravných kolapsov, ktoré vznikali po sviatkoch. Druhá teória je s nakupovaním spojená priamo. Ide totiž o časť roku, keď sa pred Vianocami začína biznis zaznamenávať čiernym atramentom, čiže v plusových hodnotách, namiesto negatívnej červenej farby.

Top 10 šialeností z Black Friday: Pozrite, ako ľudia kvôli nakupovaniu prišli o rozum

Pozor na davovú psychózu

Kritiku konzumnej spoločnosti necháme tentoraz bokom, s ňou sa musí vyrovnávať každý po svojom. Základom však je neklesnúť pod ľudskú dôstojnosť len kvôli nakupovaniu. Kupovanie vysnívaných produktov, ktoré by sme si za normálnych okolností nemohli dovoliť, prípadne na ne šetrili dlhú dobu, je samozrejme dobrou vecou a to aj v prípade, ak ide len o marketingový ťah predajcov.

Horšia je davová psychóza, ktorá ľudí mení na zvieratá, ktoré nemajú problém zraniť iného človeka. Ďalej to sú momenty, keď ľudia kupujú to, čo v skutočnosti nepotrebujú a to len preto, aby to vyfúkli v pretekoch iným nakupujúcim. Našťastie, na Slovensku je stále Black Friday prevažne online udalosťou, kde vám ostré lakte nehrozia. Aj tam si však musíte dať pozor.

Falošné zľavy?

Do hry na internete vstupuje etika predajcov, ktorí si význam dní, ako Black Friday dobre uvedomujú. Stačí sa pozrieť na to, ako výrazne sa v posledných dvoch rokoch Čierny piatok u nás propaguje. Udalosť, ktorá bola pre nás ešte pár rokov dozadu neznámym pojmom, sa stala bežnou súčasťou predvianočných nákupov. Aj preto občas médiami prebehne správa o tom, že akcie, ktoré obchody ponúkajú, sú z času na čas vymyslené a že akciový tovar v skutočnosti stojí mimo nákupného týždňa rovnako, alebo ešte menej.

Skrátka, Black Friday je chyták a psychologická hra, ktorá funguje. Ak sa ti 29. novembra podarí uloviť za menej niečo, po čom skutočne túžiš, tak gratulujeme. Základ je nenechať sa oklamať. A nedopustiť to, aby sa z tohto dňa stala fanatická naháňačka za tovarom, ktorý v skutočnosti nepotrebujeme.

Odporúčame