James Bond porazil koronavírus: No Time to Die sa stal najzárobkovejším filmom pandémie

James Bond sa stal najzárobkovejším filmom pandémie

James Bond sa stal najzárobkovejším filmom pandémie (Zdroj: MGM)

#Za posledné obdobie neexistuje kultúry sektor, ktorý by sa tešil z aktuálnej situácie a zarábal na nej. Svoje si v kinách vytrpeli aj filmy, či už nízkorozpočtové arťáky alebo drahé blockbustery. Nedávna bondovka No Time to Die bola pandémiou poznačená zrejme najviac. Napokon však zo súboja vyšla ako jednoznačný víťaz.


RECENZIA James Bond nemá čas zomrieť: Oplatilo sa rok a pol čakať na posledné vystúpenie Daniela Craiga?


Začiatkom októbra sme ti aj my priniesli recenziu na posledné Craigovo vystúpenie. No Time to Die mal však cestu do kinosály veľmi kostrbatú. Začiatkom marca 2020 štúdio Metro Goldwyn Mayer odsunulo Bonda kvôli nízkej návštevnosti v čínskych kinách. Práve tu začal kolotoč odkladov filmov, na ktoré sme čakali niekedy viac ako rok.

Snímku sme mali teda vidieť v novembri 2020, potom znova v apríli 2021 a zrazu sa začalo hovoriť o odkúpení práv na Apple TV+. Americká spoločnosť ponúkala MGM závratných 600 miliónov dolárov. Táto čiastka by pokryla náklady na výrobu, reklamu a ešte by nejaký ten milión zarobila. Briti však nesúhlasili a vyhlásili, že Bond pôjde napokon do kín a to 30. septembra 2021.

Čuduj sa svete, po 18 mesiacoch odkladov sme sa posledného Craigového agenta 007 napokon naozaj dočkali. A aj sme boli spokojní. Otázkou však bolo, či MGM spravilo dobre (nie z pohľadu diváka, ale z pohľadu štúdia). Pýtali sme sa samých seba, či má 25. bondovka na to, aby zarobila peniaze. Odpoveď je áno.

Bond zosadil z trónu F9

Provizórnu latku najzárobkovejšieho filmu pandémie držali chvíľu Bad Boys for Life (ktorý ale vyšiel pred zatvorením kín), potom Tenet a napokon sa toto leto dostal na vrchol Vin Diesel. Deviate pokračovanie Fast and Furious dokázalo z kín zarobiť 725 miliónov dolárov. To je oproti Tenetu (necelých 400 miliónov), takmer dvojnásobok a Universal mohlo konečne oslavovať.

No Time to Die malo skvelý otvárací týždeň na pandémiu (56 miliónov). Pri rozpočte viac ako 200 miliónov a ponuke od Apple TV+ by si však aj ty váhal, či snímka napokon zarobí. F9 profitovalo ako zo známej značky, tak aj z letného uvoľňovania opatrení. Bond čelil prudkému zhoršeniu situácie. Nebol by to však Craig, by si s tým neporadil.

Minulý týždeň hlásilo MGM 733 miliónov. Aj keď im v tom značne pomohol čínsky trh, na ktorý Hollywood pomerne často spolieha, stále sú to zarobené peniaze. Že by pre blockbustery konečne svietila nádej? Možno áno, možno nie. Je to aj o tebe.

Čo to znamená pre Hollywood?

Nebyť pandémie, Bond by pokoril miliardu za prvé 2-3 týždne. Pozri sa spätne na zárobky blockbusterov. Miliarda bola magické číslo, ktoré ročne prekonalo zhruba 10 filmov (väčšina od štúdia Disney). Od marca 2020 túto hranicu nepokoril jediný film. Bond v kinách ostáva, ale Amazon ho už vysiela na svojej streamovacej službe, takže je jasné, že miliarda nepadne.

Fakt, že No Time to Die stál 250 miliónov, neznamená, že ak zarobí 251, automaticky je zárobkovým. Aby bol, musel by zarobiť 600 – 700 miliónov, v závislosti od dĺžky pobytu v kine (niečo treba dať multiplexom, niečo distribútorom, niečo na reklamu atď.). Predpokladá sa, že zopár miliónov ešte na jeho konto pribudne.

Avatar (takmer 2,9 miliardy) a Endgame (2,8 miliardy) sú aktuálne najzárobkovejšie filmy všetkých čias nerátajúc infláciu. Hollywood bol na tieto hodnoty zvyknutý a zrazu ich nevidí. Bond dáva filmárom novú nádej. Pri predpoklade, že by drahé filmy nezarábali, by ich štúdiá prestali vyrábať. Toto je jeden z dôkazov, prečo je nutné podporovať kiná, ak chceme podobne drahé filmy vidieť aj v budúcnosti.

Bondovi pomohli aj tržby z IMAX-u, ktorý stojí dvojnásobok bežného lístka. To ale nemení nič na tom, že nielen prekvapil, ale dokonca zarazil ako kiná a distribútorov, tak určite aj samotné MGM. Daj Hollywoodu, ale aj iným nezávislým malým štúdiám impulz, že ti na ich filmoch naozaj náleží a skoč sem-tam od kina. Dnes, žiaľ, zívajú prázdnotou. Zrelaxuješ, zabavíš sa a navyše zažiješ malý kultúrny zážitok.

Zdroj: hashtag.sk, collider.com
Odporúčame