Partia kamošov premenila zabudnutý výklad v Banskej Bystrici na unikátnu kaviareň: Chceli sme priniesť niečo, čo nám v meste chýbalo

Zdroj: Toto je Vyklad

#Ktorá partia dobrých kamošov nesníva o vlastnom bare či kaviarni? Tomáš Nagy a spol. prišli s nápadom otvoriť v Banskej Bystrici unikátny priestor, v ktorom ponúknu lokálnu aj svetovú kvalitu.

Výber zahraničných magazínov a kníh, sezónne víno, remeselné pivo a, samozrejme, kvalitná káva – to všetko dnes nájdeš v banskobystrickej kaviarni VýkladPrečo ide o výnimočný gastro projekt? Ako rozbehnúť úspešnú dizajnovú kaviareň počas pandémie? A kto má na svedomí jej vypiplaný interiér?


Tomáš podával v Paríži tisíce porcií makových šúľancov: Dnes vedie vlastný streetfood v troch mestách


Kedy a ako sa začala formovať idea otvoriť Výklad? A prečo sa partička marketérov rozhodne začať podnikať v gastre?

Kvalitné gastro a výberová káva nás sprevádza už dlhšie. Je to už bežná súčasť nášho života. Zhruba pred rokom nás napadlo, či si nejdeme upražiť vlastnú kávu pod vlastnou značkou, keďže sa kamošíme s pražiarom Braňom Ondrejkom. Nakoniec to vypálilo tak, že sme otvorili kaviareň. Nebolo to však prvoplánové. Povedal by som skôr, že ten priestor si našiel nás. Keď sme ho videli prvý raz, vedeli sme, že tu môže vzniknúť niečo zaujímavé. To niečo vidíme dnes.

Je pravda, že s gastro nemáme takmer žiadne skúsenosti z pohľadu prevádzkovania. Pomáha nám aj môj otec, ktorý nad všetkým drží tzv. ochrannú ruku. Sme ako nepopísaná tabuľa, čo s odstupom času vnímam ako našu výhodu. Neboli sme ovplyvnení situáciou v gastre, robíme si to podľa seba a nemáme žiadne bariéry v uvažovaní. Okrem toho si vieme zastrešiť marketing a reklamu úplne sami, čo je dnes určite veľká výhoda.

Výklad sa rodil počas minuloročných lockdownov a covidových obmedzení. Do akej miery bolo náročné rozbehnúť dizajnovú kaviareň uprostred pandémie?

Už len to, že sme podľa nášho plánu meškali s otvorením asi 3 mesiace, nám úplne nehralo do karát. Naštastie, a vo všetkej skromnosti, ten priestor je na Banskú Bystricu tak jedinečný, že si veľmi rýchlo získal pozornosť a fanúšikov.

Vďačíme za to aj architektonickému štúdiu GRAU, ktorí to vymakali do posledného detailu, a tiež množstvu ľudí, ktorí stáli pri nás a pomohli nám rozbehnúť koncept po produktovej stránke. Či už to bol Boris Nyers, ktorý bol pri nás na úplnom začiatku a radil nám, ako vyriešiť aj tie najzákladnejšie otázky ohľadne prevádzky, someliér Tomáš Šajgal, či Miro Telehanič, s ktorými sme dali dokopy skvelé portfólio produktov.

Čo na banskobystrickú kaviarenskú scénu priniesol Výklad?

V prvom rade sme chceli priniesť na gastro scénu niečo, čo aj nám v našom meste chýbalo. Aj keď sa nehráme, že sme top barmani alebo baristi, snažíme sa k práci pristupovať poctivo, kamarátsky až rodinne, aby sa u nás naši hostia cítili možno ako doma v obývačke. Nielen kvôli množstvu kvetov, ale kvôli atmosfére. Myslím, že sa nám to vo veľkej miere aj podarilo.

Samozrejme, vzdelávame sa, pracujeme na sebe, aby sme každým dňom naše služby a produkty zlepšovali. Okrem toho chceme odprezentovať produkty, ktoré človek možno nikde inde nenájde, no určite by mal o nich vedieť. Či už sú to lokálne veci alebo tie, ktoré naozaj stoja za to, aj keď k nám precestovali pol sveta.

Predávate naturálne víno, prémiové kávy, ale aj selekciu zaujímavých magazínov a knižiek. Podľa akého kľúča rozhodujete o tom, čo bude súčasťou vašej ponuky?

Niekedy podľa pocitu. Inokedy podľa referencií či vlastných skúseností. Keďže sme dosť „vizuálni maniaci“, snažíme sa, aby produkt v našom regáliku aj dobre vyzeral. A keď ladí kvalita produktu aj s jeho obalom, to je tá správna kombinácia, ktorá má šancu na úspech. Zaujímavosťou je aj to, že žiadny produkt u nás nemá pevné miesto. Dnes ho máme, o mesiac možno nebude. To je v podstate aj súčasťou našej filozofie, že človek môže pri každej návšteve nájsť niečo iné.

„Bude to o synergii a spolupráci, bez ktorej to v dnešnom (gastro) svete nepôjde,“ píšete na vašom Instagrame. Už dnes spolupracujete s lokálnymi umelcami a firmami. Ktoré značky sa vám dosiaľ osvedčili?

Spomeniem napríklad umelcov Dávida a Martu Javorských, ktorí nám dotvorili interiér ich maľbami. Z Martiných šálok sa tiež pije káva alebo čaj a hostia si ich môžu dokonca aj zakúpiť. Okrem toho máme zaujímavú selekciu magazínov a knižiek od partie z BROT.sk, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube. Veľa spoluprác je ešte v procese, keďže nás neskoršie otvorenie a pandémia trošku pribrzdili. Plánujeme však už počas najbližších mesiacov aj množstvo kultúrnych eventov, takže sa je určite na čo tešiť.

Vráťme sa ešte k rekonštrukcii interiéru v spolupráci so štúdiom GRAU. Máte množstvo zaujímavých reštaurovaných kúskov a niektorí hovoria, že Výklad pripomína atmosférou kvalitné podniky z Berlína či Amsterdamu. Bol to zámer?

Určite áno. Chceli sme sa čo najviac odlíšiť a priniesť niečo netradičné a zároveň sme chceli, aby interiér odrážal aj nás samotných. Myslím, že GRAU túto misiu splnil do bodky. To, že niekomu pripomíname podniky v Berlíne alebo Amsterdame, nám, samozrejme, lichotí, no najradšej budeme, keď si každý hosť vytvorí obraz podľa seba. Nechceme sa nijak škatuľkovať a vymedzovať. V prvom rade nám ide o to, aby sa každý návštevník u nás cítil príjemne a v niečom sme ho inšpirovali či posunuli. To je všetko.

Príbeh ktorej časti interiéru stojí za pozornosť?

Mňa veľmi bavia pôvodné steny alebo „nátery“.  Vidno tam minulosť, ktorá bola niekoľko rokov skrytá za sadrokártónom. Môžem spomenúť napríklad aj divadelné stoličky z kultúrneho domu pri Rimavskej sobote alebo repasované školské stoličky z bardejovskej základnej školy. Náš srdcový úlovok z vôd „bazošu“ je kožený gauč, ktorý tvorí ústrednú „postavu“ nášho interiéru. Ide o kúsok od škandinávskeho dizajnéra, ktorý sa nám podarilo získať za super cenu. Za koľko sa predáva na Ebayi, radšej neprezradím. Je to úlet.

Množstvo kaviarní neprežije viac ako tri roky. Čo podľa vás rozhoduje o tom, či značka prežije alebo nie?

Okrem finančného vankúša? Určite trpezlivosť, marketing a poctivá práca. Tým, že sa venujeme marketingu, vieme, že je to neoddeliteľná súčasť každej značky a tiež kaviarne. Patrí sem produkt, cenotvorba, distribúcia a, samozrejme, reklama. Doba sa zmenila, každý deň pribúdajú nové (nielen) kaviarne a ak chce byť tá naša úspešná, musíme byť minimálne o 2 kroky pred konkurenciou alebo pred tými, čo sú na trhu o čosi dlhšie. A to po každej stránke.

Organizujete aj ochutnávky vín, remeselného piva či kávy. Na aké akcie sa môžu Bystričania tešiť v lete?

Určite to budú rôzne koncerty, filmové premietania či menšie tématické festivaly od udržateľnej módy až po naturálne vína.


Čaká ťa tento rok maturita? Uč sa s našim maturitným podcastom Schooltag!

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame