Značka Patagonia vyrába oblečenie s láskou k prírode: Ako vzniklo jej slávne logo a prečo sa oplatí našetriť si?

Patagonia

Značka Patagonia vyrába oblečenie s láskou k prírode (Zdroj: Instagram - Patagonia_climb)

#Značka Patagonia patrí k najinovatívnejším výrobcom funkčného oblečenia. Jej krédom je účelnosť, jednoduchosť a ochrana životného prostredia, na ktorú venuje 1 % zo svojho predaja. Jej príbeh začína v 70. rokoch.

Láska k prírode a k pohybu

Za vznik značky Patagónia môže Yvon Chouinard. Vznik sa datuje od 70. rokov minulého storočia, kedy tomuto mužovi napadla myšlienka, ktorá znamenala revolúciu v odevnom priemysle. Nachádzal na ceste z Kalifornie do Škótska a nemal ani len tušenie, aké odevné impérium v hlave buduje.

Yvon bol odmalička nadmerne aktívny. Okrem klasického športovania sa vrhol do všetkého, čo mu prišlo aspoň naoko zaujímavé. Stal sa členom klubu sokoliarov a vášnivým cestovateľom bez pripraveného plánu. Postupne si zamiloval aj lezenie, ktoré sa stalo jeho životným štýlom. Začal sa zaujímať o životné prostredie a upriamil sa na škody, ktoré jeho horolezecké vybavenie spôsobilo na skalách. Tento problém sa snažil vyriešiť tým, že začal vyrábať svoje vlastné vybavenie. Snaha starať sa o životné prostredie sa nakoniec stala hnacou silou nielen jeho podnikania.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Patagonia Bayonne (@patagoniabayonne)

V 1965 spolu s Tomom Frostom založili spoločnosť Chouinard Equipment. Za desať rokov stihli vylepšiť takmer každý horolezecký nástroj. Inšpiráciou im bol pri tom výrok francúzskeho spisovateľa a letca Antoine de Saint Exupéryho. Ten povedal, že dokonalosť nie je dosiahnutá tým, že už nemožno nič viac pridať, ale naopak vtedy, keď už nie je čo vziať. To sa odzrkadlilo na ľahkosti a jednoduchosti vybavenia.

Inšpiráciu nájdeš kdekoľvek

V roku 1970 si na lezeckom zimnom výlete Škótsku kúpil rugbyovú košeľu, ktorú si neskôr obliekol na lezenie. Košeľa bola modrej farby, obsahovala dva červené a jeden žltý stredový pruh. Tento impulzívny počin zmenil jeho život. Košeľa bola vytvorená prioritne na to, aby odolala hrubej sile ragbyového zápasu. Jej hrubý golier však ochraňoval Yvona aj pred zarezávaním lezeckého vybavenia do krku, čím zvládla zaťažkávajúcu skúšku aj tohto športu.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Tmf (@tmf_416)

Yvon naďalej počas lezenia nosil rugbyové košele, nech sa nachádzal hocikde. Tento nový módny trend, ktorý definoval sa uchytil skôr, ako to sám zistil. Košeľa s pevným golierom sa stala veľmi žiadaným kúskom.

Po tomto úspechu v roku 1973 založil značku Patagonia, ktorá sa začala rýchlo rozrastať. Strávila desaťročia zdokonaľovaním svojich produktov, pričom pri ich vytváraní kládla dôraz na materiály, farby, pracovné prostredie, etiku a v neposlednom rade prírodu.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Patagonia Europe (@patagoniaeurope)

V súčasnosti je Patagonia jednou z popredných svetových značiek odevov, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Spoločnosť siaha ďaleko za hranice odevného priemyslu a je odhodlaná vzdelávať a trénovať ďalšiu generáciu environmentálnych aktivistov. Patagónia to robí preto, aby pokračovala vo svojej misii, ktorej cieľom je nájsť riešenie prebiehajúcej environmentálnej krízy.


Prečo značka Hollister klame o svojej histórii? Toto je skutočný príbeh jej vzniku a filozofie


Príbeh loga

Logo značky tvorí verzia masívu Mount Fitz Roy, ktorý sa nachádza v Patagónii, na pomedzí Čile a Argentíny. Okrem najznámejšieho loga bolo vydaných ešte niekoľko iných prototypov. V rámci iniciatívy Za oceán, do ktorej sa značka zapojila, vzniklo logo, ktoré malo podobu ryby. Taktiež malo symbolizovať veľmi rozšírený rybolov v tejto krajine. Podoba bizóna, medveďa či iného živočícha, mala rovnako symbolizovať Patagóniu alebo jej samotnú históriu.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Pablo González (@pablofotografiaschile)

Autorka loga Jocelyn Slack popísala, ako postupovala pri jeho vytváraní v jednom z katalógov spoločnosti. Yvon Chouinard navrhol logo, zatiaľ čo Jocelyn ho zrealizovala do finálnej podoby. Vytvárala náčrty a upravovala ich podľa jeho komentárov.

Nikdy Patagoniu sama nenavštívila, takže sa plne spoliehala na jeho nápady a fotografie. „Yvon už na začiatku presne vedel, ako by malo logo vyzerať,“ vyjadrila ja Jocelyn. Možno aj preto ho označila za jeho autora.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Attic Clothing (@atticclothing)

Oplatí sa našetriť si

Ak patríš medzi outdoorových nadšencov, alebo si minimálne potrpíš na kvalitu, Patagonia je pre teba ako stvorená. Značka ponúka najmä účelové vybavenie a oblečenie pre horolezectvo, ktoré bolo od základu jej jadrom, ale aj pre surfovanie, zimné športy alebo horské bicyklovanie, turistiku a mnoho iného. Nájdeš u nej tiež mnoho doplnkov, ktoré potešia aj nešportovca, ktorý chce aspoň dobre vyzerať.

Základom každého produktu od tejto značky sú prémiové materiály. Pocítiš to doslova na vlastnej koži. Hlavnou prioritou pri navrhovaní a výrobe produktov je ich odolnosť a udržateľnosť. Produkty sú vyrábané tak, aby vydržali. Ak by sa však stalo, že produkty dosluhujú, pretože sa roztrhli alebo inak poškodili, nemusíš sa báť, nesú si doživotnú záruku. Značka taktiež využíva mnoho materiálov, ktoré vznikajú recykláciou PET fliaš, alebo z priemyselných odrezkov.

Čo sa dá, treba opraviť!

Patagonia je taktiež tvorcom iniciatívy Worn Wear, ktorá vznikla v roku 2013. Program začínal v podobe blogu, ktorý spravovala Lauren Melloyová, manželka surfera Keitha Melloya. Jedným z cieľov programu je povzbudiť ľudí, aby prostredníctvom opráv udržiavali svoje produkty čo najdlhšie v obehu. Zníži sa tak nežiadaný potreba životného prostredia.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Worn Wear (@wornwear)

Na blogu nájdeš všelijaké návody, ako si opraviť nie len Patagonia oblečenie. Páperku, rifle ale aj výmenú zipsu možno vďaka tomuto návodu zvládneš aj ty sám a vec tak ponosíš mnoho ďalších rokov. K oprave produktov sa stavajú skutočne svedomito, na ich Youtube kanáli nájdeš dokonca inštruktážne videá.

V Nevade bolo dokonca vytvorené reparačné stredisko so 45 zamestnancami. Ide zrejme o najväčšie zariadenie na nápravu odevov v USA, ktoré ročne uskutoční okolo 30 000 opráv. V súčasnosti sa v Amerike môžeš stretnúť aj s mobilným tímom, ktorý ti na počkanie prešije poškodenú či inak znehodnotenú vec. Hlavným heslom turné je : „Ak je niečo pokazené, treba to opraviť!“

Podpora talentov a aktivizmus

Značka aktuálne sponzoruje 102 aktívnych športovcov a športovkýň. Ide najmä o aktivistov, surferov, atlétov, lyžiarov, snowboardistov, horolezcov, rybárov či paraglajdistov. Jedným z nich je aj surfer Dan Malloy, ktorý sa okrem tohto vodného športu venoval aj herectvu. Pre Patagóniu natočil množstvo kvalitných filmov ako je napríklad Slow is Fast, Harvesting liberty či Sea of Miracles.

Taktiež stojí za podporou tvorby edukačných filmov, podcastov a mnohého ďalšieho. Svoju stranu si vybrala aj v boji proti klimatickým zmenám. Značka sa snaží upriamiť pozornosť na veci, ktoré sú v stávke. Formou videí, fotiek, či samotnou činnosťou a pútavými kampaňami.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Patagonia Snow (@patagonia_snow)

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame