Najznámejšie ekologické pojmy ľudskou rečou: Urob si v nich poriadok!

Používaj eko terminológiu správne (Zdroj: Freepik/freepik)

#Greenwashing, mikroplasty, upcyklovanie či uhlíková stopa. Pokiaľ sa zaujímaš o ekológiu, určite si už tieto (a mnohé iné) pojmy počul. Vieš ale ako sa v nich vyznať, rozoznať ich, a dodržiavať? Pripravili sme si krátky ťahák, ktorý ti pomôže v lepšej orientácii. Používaj eko terminológiu správne – pomôže ti to už aj v rozhodovaní sa pri nákupe nových vecí!

Mikroplasty

Sú to drobné plastové častice, ktoré nie sú (vo väčšine prípadov) ani viditeľné voľným okom. Znečisťujú zemeguľu, najmä uvoľňovaním sa zo syntetického oblečenia. Najmä textilný priemysel prestavuje obrovskú hrozbu pre živočíchy v mori, ktoré ich často konzumujú. Vďakabohu, existujú spôsoby a ľudia, ktorí sa snažia tento problém zmierniť…

Biologicky rozložiteľné materiály

S takýmito látkami si sa už určite stretol. Často sa z nich vyrábajú odevy, ale aj obaly, v ktorých sú dodávané. Aj napriek tomu, že tieto materiály sa rozkladajú prostredníctvom pôsobenia húb a baktérií, nie je zárukou, že to tak naozaj je. Podmienky pre tento proces sú dosť špecifické – správna teplota či živiny ovplyvňujú proces biologickej rozložiteľnosti. Pozor, tento proces si nemýľ s kompostovaním, to je niečo celkom iné…

Prírodné vlákna

Pochádzajú z rastlín alebo zvierat a sú považované za udržateľnejšie (oproti tým syntetickým). Do tejto kategórie spadá bavlna, ľan a vlna. Samozrejme, nie je to ružové ani s nimi – majú síce menší dopad na životné prostredie, ale vytvárajú väčšiu uhlíkovú stopu, než napríklad výroba polyesteru. Samotné materiály sú síce biologicky odbúrateľné, ale spôsob ich úpravy a výroby biologicky odbúrateľný byť nemusí…

Kompenzovanie uhlíkovej stopy

Pokiaľ si milovník módy, určite ti neušlo „haló“ okolo uhlíkovej stopy. Módny priemysel sa totiž v posledných rokoch usiluje o zníženie produkcie CO2. Značky investujú do projektov na podporu zníženia emisií, napríklad na obnovu lesov. Kompenzovanie uhlíku prebieha v nie až tak dokonalom spôsobe, no stále lepšie, ako ignorovanie situácie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Trpia moria vplyvom kozmetiky? Vlna clean „blue beauty“ sa zameriava na čistotu morí a oceánov!

Greenwashing

Tak, ako rastie povedomie zákazníkov o tom, čo nakupujú, rastie aj „greenwashing“, ktorým značky zavádzajú zákazníka o svojej ekologickej politike a angažovanosti. To znamená, že na výrobky dávajú označenie udržateľnosti aj v prípade, že ide len o malé množstvo recyklovateľného materiálu. Ak sa chceš tomuto oklamaniu vyhnúť, hľadať si fakty, ktoré ti potvrdia pravdu pri každej konkrétnej značke.

Upcykling

Upcyklovanie sa dostáva čoraz viac na výslnie. Značky si uvedomujú dopady na životné prostredie, preto apelujú na upcykling. Napríklad taká Balenciaga využíva spracovanie už existujúcich materiálov. Upcyklovanie znamená v praxi premenu vyradených a nevhodných materiálov na nové, ktoré majú ešte akú-takú hodnotu a možné využitie.

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame