#Mild-hybrid je najjednoduchšou formou hybridného pohonu. V dnešnej dobe ho do svojich áut dáva už skoro každý výrobca. Stretnúť sa s ním môžeš v malých mestských modeloch, ale aj vo veľkých SUV za desiatky tisíc eur. Aký má zmysel? Oplatí sa aj tebe kúpiť si takéto auto?
Základné súčasti mild-hybridu
Mild-hybrid sa do slovenčiny voľne prekladá ako „jemný hybrid“. Jeho výhodou je jednoduchá konštrukcia, vďaka ktorej sa dá nainštalovať prakticky do každého auta so spaľovacím motorom. Skladá sa totiž len z dvoch hlavných komponentov – batérie s väčším napätím (obvykle 48 V) a štartér-generátora.
48 V batéria
Kým klasické autá so spaľovacím motorom majú batériu s napätím 12 V, v mild-hybridných modeloch sa využívajú 48 V verzie s väčšou kapacitou. Tieto baterky sú však stále malé a ľahké. Niektorí výrobcovia ich umiestňujú do priestoru pod sedadlami, prípadne pod dno batožinového priestoru.

Štartér-generátor
Tento komponent nahrádza klasický alternátor. Plní hneď niekoľko funkcií. Zabezpečuje štartovanie motora, môže slúžiť ako elektromotor (pomáha pri zrýchľovaní auta) a pri spomaľovaní plní úlohu generátora – vyrába elektrickú energiu, ktorá sa ukladá do 48 V batérie.
Ako funguje mild-hybrid?
Pri bežnom jazdení pocítiš hneď niekoľko výhod mild-hybridu. Toto sú najväčšie.
Plynulejšie a rýchlejšie štartovanie
Prakticky všetky moderné autá sú vybavené systémom start-stop, ktorý vypne motor, keď zastavíš na križovatke. Keď zasvieti zelená a ideš sa rozbiehať, zas ho automaticky zapne. Pri autách bez mild-hybridného systému je však vypínanie a štartovanie motora neraz spojené s výraznejšími vibráciami a nie je práve najrýchlejšie. Pre mnohých vodičov je nepríjemné a radšej tento systém vypínajú.

Pri mild-hybride je však fungovanie systému start-stop veľmi príjemné. Štartér-generátor totiž zabezpečí bleskurýchle naštartovanie bez akýchkoľvek citeľných vibrácií. Keď máš zapnuté rádio, v podstate ani nevnímaš, že sa motor vypol alebo zapol.
Zapamätaj si: Vďaka systému start-stop na križovatkách zbytočne nevypúšťaš do ovzdušia škodlivé plyny a keď jazdíš často po meste, môžeš vďaka nemu ušetriť niekoľko deci paliva.
Pomoc pri zrýchľovaní
Štartér-generátor pri zrýchľovaní funguje ako elektromotor a trochu pomáha spaľovaciemu motoru. Netreba od neho čakať zázraky, keďže jeho výkon sa obvykle pohybuje v jednotkách kilowattov. Avšak, aj jeho malá pomoc sa prejaví tak, že auto bude zrýchľovať o niečo dynamickejšie. Navyše, vďaka pomoci elektromotora potrebuje spaľovací motor o niečo menej paliva.

Rekuperácia energie pri spomaľovaní
Keď pustíš plynový pedál, štartér-generátor začne plniť úlohu generátora. To znamená, že vyrába elektrickú energiu, ktorá sa ukladá do batérie. Tým mierne spomaľuje auto. Môžeš tak o niečo menej využívať brzdy, čím predĺžiš ich životnosť. Pohybová energia auta sa vďaka mild-hybridu nepremení celá na stratové teplo v brzdových platničkách a kotúčoch. Časť z nej sa uloží na neskôr. Jazdenie je preto oveľa efektívnejšie.
Uložená energia z baterky sa použije napríklad na spomínané štartovanie, prípadne na pomoc pri zrýchľovaní.
Až o 15 % nižšia spotreba paliva
Hoci mild-hybridný systém má jednoduchú konštrukciu a jeho prítomnosť v aute často nie je veľmi citeľná, v skutočnosti môže prispieť k významnému šetreniu paliva. Niektorí výrobcovia uvádzajú, že ich mild-hybridné pohony vedia ušetriť až 15 % benzínu či nafty. Pri spotrebe 6 litrov na 100 kilometrov je to úspora 0,9 litra, čo rozhodne nie je málo.
Mild-hybridné auto sa tak skutočne oplatí. Hybridný systém vôbec nepocítiš ako negatívum a z dlhodobého hľadiska ti ušetrí dosť veľa paliva. Nehovoriac o tom, že zlepší komfort jazdy. Ak nad ním teda uvažuješ, smelo do toho!
Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.
Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!
Zdieľať na
Zdieľaní