Propagujú ich aj mnohí influenceri: Je v poriadku vlastniť fejkové veci?

modelka v okuliaroch

Luxusné kúsky ti dajú pocit vyššieho postavenia (Zdroj: GettyImages)

#Určite aj tvoje srdce piští po nejakej exkluzívnej značkovej veci, ktorú si nemôžeš dovoliť. Napodobeniny exkluzívnych kúskov, alebo takzvané „fejky“ či „dupes“, sú často veľmi vydarené, no vo väčšine prípadov je do očí bijúce, že nejde o originál.

Máš pocit, že je poriadne faux pas vlastniť nejakú imitáciu? Už to nie je také jednoznačné. Mnohé repliky propagujú dokonca influenceri, a preto môžeš mať falošný pocit toho, že je to v poriadku. Hovorí sa tiež o tom, že fake priemysel by mali sprísniť, ale povráva sa tiež to, že známe značky na napodobeninách profitujú. Kde je teda pravda?

Posadnutosť imitáciami už v minulosti

Možno budeš prekvapený, ale móda a jej falšovanie nie sú novinkou. Historička a kurátorka múzea Fashion Institute of Technology pre  W magazine uviedla, že takéto praktiky sú tu už tisícročia. V móde došlo k masívnemu napodobňovaniu originálov už na prelome 19. a 20. storočia.

Americkí návrhári po výprave v Paríži zvykli „vykrádať“ know-how tamojších tvorcov. Okolo roku 1913 priniesol Francúz Paul Poiret nelegálne skopírované prvky do svojich návrhov a následne ich predával za zlomok ceny v USA.

Si milovník originálnej módy alebo nakupuješ aj verné kópie? (Zdroj: Freepik/biancoblue)

Výstava fejkov v Paríži

Parížske múzeum falzifikátov Musee De La Contrefacon sa vo svojich expozíciách dokonca špecializuje na artefakty, ktoré falšujú luxusnú módu. Orientuje sa najmä na falzifikáty značiek, ktoré sa predávali na rôznych trhoch alebo pochybných web stránkach, a teda boli dostupné každému.

Na týchto kúskoch je kontroverzné najmä to, že tovar sa tvári ako prvotriedny a na prvý pohľad nerozoznateľný od luxusného tovaru. Jediné, podľa čoho zistíš pravdu, je dotyk. Kúsky sú umelé a nepríjemné, hoci na prvý pohľad rovnaké ako originály.

Prudký nárast napodobenín

Hoci s príchodom milénia zaznamenali boom v predaji známe značky, neboli jediné. Pozornosti a obľube sa vo veľkom tešia aj ich repliky. Podľa niektorých odhadov sa obchodovanie s napodobeninami za posledných 20 rokov rapídne zvýšilo, a to o neuveriteľných 10-tisíc percent.  

Vedel si, že…?
Francúzski colníci počas jedinej razie zabavili toľko falošných kúskov značky Louis Vuittton, že by nimi pokryli až 54 tenisových kurtov!

Vnímanie fakes sa mení

Falšovanie originálnych kúskov sa spočiatku považovalo za zlú vec. Lacné a nekvalitné kúsky, ktoré už na pohľad nevyzerali vôbec dobre, sa stali terčom posmechu. Neznalí si dokonca neváhali kúpiť oblečenie, doplnky či obuv s rôznymi obmenami správnych názvov. 

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Počul si o menštruačnom (ne)voľne? Výskumy ukazujú, že nepracovať počas periódy je oprávnené

Dnešná doba však prináša zmeny a aj falzifikáty pôsobia dôveryhodnejšie. Možno aj kvôli tomu sú čoraz viac v obľube – móda sa totiž čoraz častejšie uchyľuje ku konceptu napodobenín. Podľa historika to nie je nič nezvyčajné, pretože v USA sa už začiatkom 20. storočia značky medzi sebou inšpirovali. Dokonca to bolo považované za prínos, nie za zločin!

Fejky sa v dnešnom svete považujú za normálne (Zdroj: Freepik/master1305)

S tajným súhlasom módnych domov?

Myslíš si, že by veľké značky, ako napríklad Channel či Dior, sú proti tomuto „módnemu trendu“ kopírovania? Nebolo to vždy tak! Kedysi dokonca predali licenciu do Ameriky, aby mohli iné firmy vytvárať lacné kópie. Tie dokonca distribuovali svoje výrobky do sveta v kritických rokoch tesne po druhej svetovej vojne. Priemerný spotrebiteľ totiž nemal šancu rozoznať, či ide o pravé logo alebo jeho napodobeninu.

Všetko sa zmenilo o pár desiatok rokov po tom, čo do módneho sveta zavítal hip-hopový štýl, ktorý si zakladal práve na logách. Z toho dôvodu muselo ísť logicky o pravé kúsky – logá známych značiek mali symbolizovať postavenie človeka v spoločenskom rebríčku.

Luxus mal byť pre bohatých. Avšak, aj Marc Jacobs v čase, keď pracoval pre Louis Vuitton povedal, že kopírovanie je fantastické. „Odkedy tu som, všetko, čo sme kedy urobili, sa kopírovalo. A my vždy dúfame, že vytvoríme produkt, ktorý je žiaduci.“

Aj výkonný riaditeľ značky Prada, Patrizio Bertelli, v jednom rozhovore potvrdil, že fejkovanie je súčasťou módnej hry. Ale na rozdiel od hlášky, ktorá zaznela vo filme House of Gucci, však napríklad Aldo Gucci – niekdajší predseda slávneho módneho impéria – falzifikáty vôbec neschvaľoval. „Som veľmi prísny, ak ide o ochranu nášho mena. A je to tiež rešpekt voči našim zákazníkom. Napodobeniny sú pre nich depresívne,“ zveril sa magazínu Vogue.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Americký Super Bowl je svetový fenomén: Ktorá hviezda to na zápase roztočila najlepšie v histórii?

Je ťažké odhaliť pravdu

Aj skúsení módni maniaci niekedy ťažko rozoznajú fake od originálu. Doba, keď napodobeniny vyzerali lacno a boli nekvalitné, je už dávno preč. Dnešné technológie dokážu vytvárať také dôveryhodné repliky, že je naozaj ťažké odhaliť pravdu.

V ohrození sú teda luxusné značky, ktorých dokonalé kópie kolujú po celom internete. Zákazníci si (často možno aj nevedomky) objednajú tovar z podvodnej webstránky – podvodníci totiž dokážu napodobniť aj dizajn online stránky značky.

Dokážeš rozoznať čo je fake, a čo nie? (Zdroj: Freepik/senivpetro)

Čo s tým majú influenceri?

Kupovať fake produkty sa paradoxne v dnešnej dobe nepovažuje za hanbu. Dokonca ani v „influencerských vodách“. Na sociálnych sieťach nájdeš dokonca tagy, ktoré odkazujú na príspevky propagujúce napodobeniny. Recenzie tiež odkazujú na miesta a stránky, kde si ich môžeš zaobstarať.

Na TikToku pod tagom #bougieonabudget nájdeš veľmi veľa videí, nielen zo sveta módy a oblečenia. Ľudia si tam vzájomne odporúčajú alternatívy k luxusným výrobkom takmer z každej oblasti. Ďalším tagom je #dupes, ktorý má viac ako 3 miliardy vzhliadnutí!

Fejky si našli miesto aj v influencerskom svete (Zdroj: Freepik/haritanita)

Boj proti fejkom

Objednané produkty môžu vyzerať ako skutočné, mať naoko dobrú kvalitu, no nikdy sa ňou nevyrovnajú originálu. Toto konanie poškodzuje imidž značky, pretože vo verejnosti vzbudí dojem, že konkrétna značka predáva nekvalitný tovar.

Falzifikáty sú tiež neraz škodlivé pre životné prostredie a pre pracovníkov, ktorí ich vyrábajú. Tovar sa zvyčajne vyrába v neregulovaných továrňach a ľudia pracujú v zlých, či dokonca nebezpečných podmienkach.

Podľa platformy Certilogo stratil módny priemysel počas roka 2020 viac ako 45 miliárd eur v dôsledku predaja fejkov. 

Pre rastúce obavy z podvodov pokútnej výroby sa majitelia uchyľujú k umelej inteligencii, aby im pomohla v pátraní. Vďaka nej vraj podľa Euronews dokážu ľahšie odhaliť falzifikáty. AI zaznamenáva obrázky a texty, vďaka čomu dokáže vyhodnotiť chyby na fejku oproti originálu. Ide často o drobnosti, ktoré by sa voľným okom nedali odhaliť. AI tiež preskúma sériové číslo produktu, ktoré takisto dokáže odhaliť správnu identitu daného kúsku.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
TEST proteínových jogurtov: Tieto nás potešili – žiadne umelé sladidlá!

Továreň na sny

Po napodobeninách luxusných značiek siahajú väčšinou mladí ľudia. Produkty sú im často nedostupné, no túžba vlastniť ich je obrovská. Jednotlivé brandy tak stavajú svoj imidž na snoch, ktoré majú prilákať potenciálneho zákazníka. A ten chce vlastniť niečo výnimočné. Dalo by sa povedať, že pri kúpe produktu danej značky investuješ do svojho sna. A ak naň chceš dosiahnuť rýchlejšie, zvolíš jednoduchšiu cestu.

Je diskutabilné, či šírenie fejkov pomáha propagácii originálnych značiek – v ľuďoch to môže nahlodať hlavne otázky, v čom je rozdiel, ak si zakúpia originál, násobne drahší ako fake. Veľké módne domy to možno natoľko nezasiahne, pretože stále majú svoju klientelu, ktorá si potrpí na pravý luxusný tovar s certifikátom kvality.

Problém to môže byť pre mladých šikovných dizajnérov alebo napríklad aj lokálne značky, ktoré tvoria originálne produkty a potrebujú ich predať nielen preto, aby prežili, ale zároveň aj kvôli ďalšiemu rozvoju značky. Možno preto nabudúce – predtým, ako si kúpiš fejk – dáš šancu nejakému cool mladému dizajnérovi.

Sleduj náš Instagram

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame