Slávne značky, ktoré takmer zmizli zo sveta: Boli na dne, ale zvládli to. Môžu motivovať aj teba

Foto: Xavier Wendling/Unsplash.com

#Máš občas problémy, s ktorými si nevieš poradiť alebo máš pocit, že nie si dostatočne silný na prekonanie nejakej prekážky na ceste za cieľom? V tomto článku si povieme o príbehoch technologických gigantov, ktorých mnohokrát zachránila len kombinácia šťastia, odvahy a tak trochu šialenej vízie svojich lídrov.

Apple

Apple asi netreba predstavovať. Je to jedna z najväčších spoločností na svete, ktorej ročný obrat sa pohybuje v miliardách dolárov. Menej známy je však príbeh firmy, ktorá bola v roku 1997 na pokraji krachu. Ako sa ju však podarilo zachrániť a vytvoriť z nej jednu z najúspešnejších spoločností 21. storočia?

Steve Jobs (foto: Matthew Yohe/Wikimedia Commons)

Odpoveďou je Steve Jobs. V roku 1997 sa ocitol Apple v prevádzkovej strate a bol len pár krokov od bankrotu. Apple zúfalo potrebovalo osviežiť portfólio a prilákať nových investorov. Dôležitým krokom bolo znovuprijatie Steva Jobsa, ktorý bol vyhodený v roku 1985 bývalým riaditeľom Johnom Scullym.

Jobsovi sa podarilo ešte v ten istý rok získať investíciu v hodnote 150 miliónov dolárov od konkurenčného Microsoftu. Rok na to spoločnosť predstavila iMac a Apple bol konečne po troch rokoch schopný profitu.

Tesla a SpaceX

Rok 2008 bol jedným z najťažších období v živote Tesly a SpaceX. Elon Musk vo svojej autobiografii spomína: „Buď som si mohol vybrať medzi SpaceX a Teslou alebo rozdeliť peniaze medzi obe firmy.“ SpaceX vtedy dostal poslednú šancu vo forme kontraktu v hodnote 1,6 miliárd dolárov. A nakoniec sa ho podarilo dosiahnuť. To bol však len prvý krok. V tom istom období, ako malo SpaceX problémy, sa automobilka Tesla topila v strate. Za jeden mesiac spálila okolo 4 milióny dolárov a situácia sa ďalej zhoršovala.

Miesto toho, aby si Elon Musk vybral jednu z firiem a druhú nechal zbankrotovať, si vybral pôžičku zo SpaceX v hodnote 20 miliónov dolárov.  Potom požiadal svojich investorov, aby dorovnali jeho investíciu a večer na Vianoce v roku 2008 tak zachránil Teslu len pár hodín predtým, než by zbankrotovala. Elon Musk neskôr opisoval rok 2008 ako jedno z najzúfalejších a najvyčerpávajúcejších období jeho života.

Photo by Jp Valery on Unsplash

Momentálne je Tesla najväčšou automobilkou na elektromobily a SpaceX najväčšia súkromná firma na výrobu vesmírnych rakiet. Okrem toho vlastní aj ďalšie spoločnosti ako Neuralink, OpenAI a The Boring Company.

Nokia

Nokia bola kedysi jedna z najhodnotnejších značiek na trhu. Počas svojho života však zažila veľa problémov. Neschopnosť inovovať produktovú líniu a slabý marketing ju dostal až na kolená. V apríli 2014 bola Nokia kúpená Microsoftom za 9,4 miliárd amerických dolárov. Vtedy sa to zdalo, ako dobrá investícia a Microsoft oslavoval vznik toho, čo očakával, že bude dlho trvajúca spolupráca. Experiment sa však nevydaril a značka Nokia sa stala pre Microsoft čiernou dierou na peniaze. V roku 2016 to s Nokiou vyzeralo už veľmi zle a tak sa ju rozhodol Microsoft predať fínskemu startupu HMD Global.

Nokia (foto: Pixabay.com)

Ten sa v posledných rokoch sústredil na oživenie tejto legendárnej značky. Nokia musela prejsť viacerými dizajnovými a samozrejme hardvérovými zmenami. Marketingové snahy boli podporené investíciou vo výške 500 miliónov dolárov a zmenou musela prejsť aj filozofia firmy. Miesto Symbianu a mobilného Windowsu je teraz v Nokii čistý Android a spoločnosť pomaly rozširuje portfólio aj o zaujímavé kúsky, ako je Nokia 8 Sirocco alebo refresh legendárnej Nokie 3310.

Zatiaľ sa zdá, že všetko funguje tak ako má a Nokia má v prvých dvoch rokoch od jej oživenia silné predaje a schopnú produktovú radu. Tú sprevádza nielen vysoký výkon a priaznivá cena, ale aj moderný dizajn a kvalitný marketing. Kombinácia nostalgie a schopného vedenia oživila túto značku a snáď sa jej bude dariť aj v budúcnosti.

Nintendo

Pamätáš si ešte na GameCube? Nintendo dominovalo hernému priemyslu v 80. a 90. rokoch s produktami, ako napríklad Game Boy. Potom však prišiel však nové tisícročie, ktoré sa nieslo v znamení Xboxu a PS2. Odpoveďou Nintenda bola výkonovo slabá a dizajnovo odporná fialová krabica, ktorú spoločnosť vydala v roku 2001 pod menom GameCube.

Potom prišlo Nintendo s konzolami DS, DS lite a nakoniec Wii, z ktorého sa predalo dokopy 100 miliónov kusov a tým sa umiestnilo na piate miesto najpredávanejších konzol. Problémom boli však celkové tržby, ktoré už 20 rokov medziročne klesali. V roku 2012 vydali Wii U, ktorá bola finančným prepadákom a dokopy sa predalo len okolo 13 miliónov kusov.

Photo by Corey Motta on Unsplash

V roku 2016 dosiahlo Nintendo svoje minimum. Dostávalo čoraz slabšie hodnotia herných titulov, konzole sa predávali zle a firmu zmietal vnútorný konflikt. Medzitým vydalo Sony PS4 a Microsoft Xbox One, na ktoré nemala firma dlho žiadnu odpoveď. Spoločnosť medzitým prešla veľkou reštrukturalizáciou a v roku 2017 vydalo hybridnú konzolu Nintendo Switch. Tá vyzerá zatiaľ sľubne a predaje sa postupne doťahujú na hranicu 22 miliónov dolárov. Uvidíme koľko momentálna štruktúra vydrží, ale snáď to pomôže Nintendu obrátiť predaje a zastaviť svoj strmý pád.

Netflix

Netflix pôvodne ponúkal nekonečné streamovanie a DVD poštou. Ich biznisu sa na začiatku darilo a zákazníci postupne pribúdali. V roku 2011 však Netflix oznámil, že zákazníci budú musieť používať 2 rôzne služby.

Photo by freestocks.org on Unsplash

Za Qwikster si museli zákazníci zaplatiť 16 dolárov miesto desiatich. Ten mal slúžiť ako náhrada DVD služby. Veľa zákazníkov bolo krokom Netflixu znechutených a za jeden štvrťrok sa spoločnosti podarilo stratiť viac ako 800 000 ľudí.

Koncom roku klesli akcie z 300 na 65 dolárov a Netflix začal mať problémy. Samozrejme sa ľudia v spoločnosti snažili ako mohli, aby ju dostali z problémov, ale situácia sa obrátila až keď vyšiel populárny seriál House Of Cards. Ten získal desiatky ocenení a v podstate zachránil celú spoločnosť. Akcie sa vyšvihli na neuveriteľných 400 dolárov a dnes už ide o najväčšiu streamovaciu službu na svete.

Ako si na tom teraz ty? Ešte stále neveríš, že dokážeš dosiahnuť svoj cieľ, alebo sa zaprieš a pokúsiš sa obrátiť karty na svoju stranu? Napíš nám svoje pocity a postrehy dole do komentárov.

Zdroj: fastcompany.com

Jedna odpoveď na “Slávne značky, ktoré takmer zmizli zo sveta: Boli na dne, ale zvládli to. Môžu motivovať aj teba”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií