Slávne značky, ktoré takmer zmizli zo sveta: Boli na dne, ale zvládli to. Môžu motivovať aj teba

Foto: Xavier Wendling/Unsplash.com

#Máš občas problémy, s ktorými si nevieš poradiť alebo máš pocit, že nie si dostatočne silný na prekonanie nejakej prekážky na ceste za cieľom? V tomto článku si povieme o príbehoch technologických gigantov, ktorých mnohokrát zachránila len kombinácia šťastia, odvahy a tak trochu šialenej vízie svojich lídrov.

Apple

Apple asi netreba predstavovať. Je to jedna z najväčších spoločností na svete, ktorej ročný obrat sa pohybuje v miliardách dolárov. Menej známy je však príbeh firmy, ktorá bola v roku 1997 na pokraji krachu. Ako sa ju však podarilo zachrániť a vytvoriť z nej jednu z najúspešnejších spoločností 21. storočia?

Steve Jobs (foto: Matthew Yohe/Wikimedia Commons)

Odpoveďou je Steve Jobs. V roku 1997 sa ocitol Apple v prevádzkovej strate a bol len pár krokov od bankrotu. Apple zúfalo potrebovalo osviežiť portfólio a prilákať nových investorov. Dôležitým krokom bolo znovuprijatie Steva Jobsa, ktorý bol vyhodený v roku 1985 bývalým riaditeľom Johnom Scullym.

Jobsovi sa podarilo ešte v ten istý rok získať investíciu v hodnote 150 miliónov dolárov od konkurenčného Microsoftu. Rok na to spoločnosť predstavila iMac a Apple bol konečne po troch rokoch schopný profitu.

Tesla a SpaceX

Rok 2008 bol jedným z najťažších období v živote Tesly a SpaceX. Elon Musk vo svojej autobiografii spomína: „Buď som si mohol vybrať medzi SpaceX a Teslou alebo rozdeliť peniaze medzi obe firmy.“ SpaceX vtedy dostal poslednú šancu vo forme kontraktu v hodnote 1,6 miliárd dolárov. A nakoniec sa ho podarilo dosiahnuť. To bol však len prvý krok. V tom istom období, ako malo SpaceX problémy, sa automobilka Tesla topila v strate. Za jeden mesiac spálila okolo 4 milióny dolárov a situácia sa ďalej zhoršovala.

Miesto toho, aby si Elon Musk vybral jednu z firiem a druhú nechal zbankrotovať, si vybral pôžičku zo SpaceX v hodnote 20 miliónov dolárov.  Potom požiadal svojich investorov, aby dorovnali jeho investíciu a večer na Vianoce v roku 2008 tak zachránil Teslu len pár hodín predtým, než by zbankrotovala. Elon Musk neskôr opisoval rok 2008 ako jedno z najzúfalejších a najvyčerpávajúcejších období jeho života.

Photo by Jp Valery on Unsplash

Momentálne je Tesla najväčšou automobilkou na elektromobily a SpaceX najväčšia súkromná firma na výrobu vesmírnych rakiet. Okrem toho vlastní aj ďalšie spoločnosti ako Neuralink, OpenAI a The Boring Company.

Nokia

Nokia bola kedysi jedna z najhodnotnejších značiek na trhu. Počas svojho života však zažila veľa problémov. Neschopnosť inovovať produktovú líniu a slabý marketing ju dostal až na kolená. V apríli 2014 bola Nokia kúpená Microsoftom za 9,4 miliárd amerických dolárov. Vtedy sa to zdalo, ako dobrá investícia a Microsoft oslavoval vznik toho, čo očakával, že bude dlho trvajúca spolupráca. Experiment sa však nevydaril a značka Nokia sa stala pre Microsoft čiernou dierou na peniaze. V roku 2016 to s Nokiou vyzeralo už veľmi zle a tak sa ju rozhodol Microsoft predať fínskemu startupu HMD Global.

Nokia (foto: Pixabay.com)

Ten sa v posledných rokoch sústredil na oživenie tejto legendárnej značky. Nokia musela prejsť viacerými dizajnovými a samozrejme hardvérovými zmenami. Marketingové snahy boli podporené investíciou vo výške 500 miliónov dolárov a zmenou musela prejsť aj filozofia firmy. Miesto Symbianu a mobilného Windowsu je teraz v Nokii čistý Android a spoločnosť pomaly rozširuje portfólio aj o zaujímavé kúsky, ako je Nokia 8 Sirocco alebo refresh legendárnej Nokie 3310.

Zatiaľ sa zdá, že všetko funguje tak ako má a Nokia má v prvých dvoch rokoch od jej oživenia silné predaje a schopnú produktovú radu. Tú sprevádza nielen vysoký výkon a priaznivá cena, ale aj moderný dizajn a kvalitný marketing. Kombinácia nostalgie a schopného vedenia oživila túto značku a snáď sa jej bude dariť aj v budúcnosti.

Nintendo

Pamätáš si ešte na GameCube? Nintendo dominovalo hernému priemyslu v 80. a 90. rokoch s produktami, ako napríklad Game Boy. Potom však prišiel však nové tisícročie, ktoré sa nieslo v znamení Xboxu a PS2. Odpoveďou Nintenda bola výkonovo slabá a dizajnovo odporná fialová krabica, ktorú spoločnosť vydala v roku 2001 pod menom GameCube.

Potom prišlo Nintendo s konzolami DS, DS lite a nakoniec Wii, z ktorého sa predalo dokopy 100 miliónov kusov a tým sa umiestnilo na piate miesto najpredávanejších konzol. Problémom boli však celkové tržby, ktoré už 20 rokov medziročne klesali. V roku 2012 vydali Wii U, ktorá bola finančným prepadákom a dokopy sa predalo len okolo 13 miliónov kusov.

Photo by Corey Motta on Unsplash

V roku 2016 dosiahlo Nintendo svoje minimum. Dostávalo čoraz slabšie hodnotia herných titulov, konzole sa predávali zle a firmu zmietal vnútorný konflikt. Medzitým vydalo Sony PS4 a Microsoft Xbox One, na ktoré nemala firma dlho žiadnu odpoveď. Spoločnosť medzitým prešla veľkou reštrukturalizáciou a v roku 2017 vydalo hybridnú konzolu Nintendo Switch. Tá vyzerá zatiaľ sľubne a predaje sa postupne doťahujú na hranicu 22 miliónov dolárov. Uvidíme koľko momentálna štruktúra vydrží, ale snáď to pomôže Nintendu obrátiť predaje a zastaviť svoj strmý pád.

Netflix

Netflix pôvodne ponúkal nekonečné streamovanie a DVD poštou. Ich biznisu sa na začiatku darilo a zákazníci postupne pribúdali. V roku 2011 však Netflix oznámil, že zákazníci budú musieť používať 2 rôzne služby.

Photo by freestocks.org on Unsplash

Za Qwikster si museli zákazníci zaplatiť 16 dolárov miesto desiatich. Ten mal slúžiť ako náhrada DVD služby. Veľa zákazníkov bolo krokom Netflixu znechutených a za jeden štvrťrok sa spoločnosti podarilo stratiť viac ako 800 000 ľudí.

Koncom roku klesli akcie z 300 na 65 dolárov a Netflix začal mať problémy. Samozrejme sa ľudia v spoločnosti snažili ako mohli, aby ju dostali z problémov, ale situácia sa obrátila až keď vyšiel populárny seriál House Of Cards. Ten získal desiatky ocenení a v podstate zachránil celú spoločnosť. Akcie sa vyšvihli na neuveriteľných 400 dolárov a dnes už ide o najväčšiu streamovaciu službu na svete.

Ako si na tom teraz ty? Ešte stále neveríš, že dokážeš dosiahnuť svoj cieľ, alebo sa zaprieš a pokúsiš sa obrátiť karty na svoju stranu? Napíš nám svoje pocity a postrehy dole do komentárov.

Zdroj: fastcompany.com

Jedna odpoveď na “Slávne značky, ktoré takmer zmizli zo sveta: Boli na dne, ale zvládli to. Môžu motivovať aj teba”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť