RECENZIA Pennywise sa vracia v krvavom pokračovaní hororu IT: Kvalitu a očakávania po prvej časti však nedosahuje ani zďaleka

It: Chapter Two. Zdroj: YouTube/ Warner Bros. Pictures

#Keď v roku 2017 prišiel do kín horor TO (IT), mnohí zostali poriadne prekvapení. Film sa vybral tou správnou cestou (podľa knižnej predlohy) a zameral sa viac na samotných detských hrdinov, než na vražedného klauna Pennywisea. A to bolo vlastne aj dôvodom, prečo druhý tábor film kritizoval. Títo ľudia očakávali typické „ľakačky“ a jednoduchý príbeh. Očividne nepoznali Stephena Kinga a jeho tvorbu.

Po dvoch rokoch prichádza do kín pokračovanie, ktoré je pôvodne súčasťou knižnej predlohy. Očakávania divákov a kritiky boli poriadne vysoké. Predsa len sa prvá časť stala nielen obľúbenou u divákov a kritikov, ale zároveň išlo aj o najziskovejší R-kový horor súčasnosti. No a tak to žiaľ aj zostane. A my ti v nasledujúcich riadkoch povieme prečo.

Zdroj: CINEMAX

27-ročný posun

V pokračovaní tohto príbehu sa do mesta Derry vracia zlo a členovia Klubu núl budú musieť opäť spojiť svoje sily na mieste, kde to všetko začalo. Od hrôzostrašných udalostí ubehlo 27 rokov. Detskí hrdinovia dospeli, rozpŕchli sa po svete a žijú si vlastné životy.

Mike ako jediný ostal v rodnom meste a je nútený zvolať ostatných členov klubu späť do Derry, kde budú spoločne opäť čeliť zlu. Všetci sú poznamenaní hrôzostrašnými zážitkami z minulosti, každý z nich bude musieť preto opäť prekonať svoj najsilnejší strach a čeliť klaunovi, ktorý je teraz nebezpečnejší ako kedykoľvek predtým.

September so sebou prináša skvelé kinopremiéry: Čaká ťa návrat vražedného Pennywisea aj množstvo slovenských filmov

Predstavte si, že sedíte v zatvorenej miestnosti a pri písaní scenára premýšľate nad všetkými silnými stránkami prvého filmu. Všetko si dôkladne premyslíte, naštudujete si knižnú predlohu, pustíte sa do písania … a urobíte všetko presne naopak. Gary Dauberman písal scenáre aj pre Anabelle 3 či spin-off The Conjuring s názvom Nun, čo je v tomto prípadne poriadne cítiť. Zatiaľ čo pri prvom filme mu s predlohou pomáhal aj Chase Palmer a Cary Joji Fukunaga (režisér novej bondovky), v tomto prípade zostal na všetko úplne sám.

Zdroj: CINEMAX

Strata toho najlepšieho

A je to poriadne cítiť. Spolu s režisérom Andym Muschiettim akoby zabudli na všetko, čo robilo prvý film takým jedinečným. Môže za to samozrejme hlavne posun o 27 rokov. Herci sú skvelí a tlieskam castingovému oddeleniu za ich výber (podobnosť s detskými hercami je naozaj neuveriteľná), no stratilo sa to najväčšie čaro v podobe „detského dobrodružstva“ počas jedného leta. Chémia medzi dospelákmi jednoducho už tak nefunguje a nájsť zmysluplný dialóg bude náročné aj na druhé pozretie.

Ďalším zásadným problémom pokračovania je stereotypnosť. Dej sa veľmi dlho nikam neposúva a funguje približne hodinu na rovnakom princípe, čo už na tretíkrát začína byť extrémne otravné a ty dopredu vieš, čo približne sa stane a ako to skončí. Pri vražednej trojhodinovej minutáži sa tak dostávame k tomu, že v polovici celého príbehu už len znudene čakáš na finále, ktoré jednoducho raz musí prísť.

Zdroj: CINEMAX

Efekty versus herectvo

Treťou vecou je samotný Pennywise. Herec Bill Skarsgård mnohým po premiére prvého filmu nedával spávať. Vraždený klaun nemá príliš veľa priestoru ani v knihách, no v prípade tohto pokračovania môžeme povedať, že je to ešte horšie. Keď už sa aj zjaví na scéne, Bill toho zo svojho hereckého talentu nemôže ukázať takmer nič, pretože akonáhle sa už aj ukáže, takmer okamžite prichádzajú na scénu vizuálne efekty.

Slovenský film svetového formátu? V októbri príde do kín film Malá Ríša, pozri si jeho prvý trailer

Opäť raz sa tak ukazuje, že papier znesie omnoho viac, ako film. Stereotypnosť nie je v predlohe až taká citeľná a stále sa ponúka omnoho väčší priestor na vysvetlenie všetkých udalostí. Dospelé verzie hrdinov však takto vyzerajú skôr ako partička idiotov, ktorí sa náhodne stretli a vlastne ani nevedia prečo.

Zdroj: CINEMAX

Film si rozhodne zaslúžil omnoho viac pozornosti hlavne v strižni, kde sa s ním dalo ešte o poznanie viac vyhrať. A to je veľká škoda. Svetlým momentom pokračovania je hlavne Bill Hader, ktorý sype jednu hlášku za druhou a rozhodne rozosmeje aj vás. Keď je ale komický prvok jeden z tých najlepších v trojhodinovom hororovom filme, tak asi niekde bude naozaj veľký problém.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAX vo vašom meste!

PS: Rozhodne nejde o vyslovenie zlý film. Stále sa totiž hrá podľa Kingových pravidiel. Určite poteší milé cameo a úplný koniec, ktorý je správne emotívny.