RECENZIA Jeden z naj filmov roka, ktorý musíš vidieť: Prvý človek je emotívnou jazdou smerom ku hviezdam

Zdroj: Cinemax

#Meno mladého režiséra Damiena Chazellea ti s najväčšou pravdepodobnosťou nebude nič hovoriť. Pokiaľ si však milovníkom filmov, určite ti neušiel jeho hudobný projekt Whiplash. Ten sa rovno dočkal aj piatich nominácií na Oscara, pričom tri z nich rovno aj premenil. Potom sa pustil do veľkého muzikálového projektu La La Land, ktorý pozbieral neuveriteľné množstvo cien. Damien nám však chcel ukázať, že hudobné filmy nie sú to jediné, čo vie divákovi ponúknuť. A tak sa rozhodol vybrať rovno na Mesiac.

Zdroj: Cinemax

Smerom ku hviezdam

Príbeh Prvého človeka začína v roku 1962, keď Neil Armstrong začal pracovať ako pilot pre NASA. Zároveň sa v tom čase musel vyrovnať s osobnou tragédiou – smrťou dvojročnej dcéry na nevyliečiteľnú chorobu. Pre prácu, ktorá predstavovala permanentné dotyky so smrťou si ťažko mohli v NASA vybrať vhodnejšieho kandidáta.

Armstrong nie je vesmírny kovboj, ktorý by riziko podstupoval dobrovoľne a s frajerským nadhľadom, na druhú stranu ani nepanikári v situáciách, keď mu ide o život. Jeho základným charakterovým rysom je pokoj. Pokoj vo chvíli, keď sa v skúšobnom module rúti k zemi voľným pádom, pokoj, keď odpovedá synovi na otázku, či sa z misie vráti späť, pokoj vo chvíli, keď robí onen historicky prvý krok.

Protiváhou tomuto pokoju je absolútny stres jeho ženy (Claire Foy) a jej vnútorná dráma, s akou prežíva jeho každý úspech, a možnosť, že sa už nikdy nevráti. „Na Neilovi je fascinujúce, že je pre väčšinu ľudí záhadou. Zoberte si ten paradox – je to jeden z najslávnejších ľudí v histórii a vieme o ňom tak málo,“ hovorí režisér Chazelle, ktorý sa túto historickou „krivdu“ rozhodol napraviť.

Zdroj: Cinemax

Neúspechmi na ceste k úspechu

Snímka začína v najsmutnejšom momente v živote rodiča. Neilovi a jeho žene totiž umiera malá dcérka a on sa rozhodne s touto stratou bojovať po svojom – prácou. Postupne sa tak z neho stáva astronaut, ktorý ani netuší, že ho už čoskoro čaká najnebezpečnejšia misia v doterajšej histórii ľudstva. Počas filmu ani tak nesledujeme úspechy predošlých misií a príprav, ale práve naopak. Vidíme pády, úmrtia a nešťastné drobnosti, ktoré v konečnom dôsledku spôsobili nemalé katastrofy.

Sledujeme tak množstvo malých príbehov, ktoré sa odohrávali popri životnej ceste najslávnejšieho astronauta všetkých čias. To len dotvára depresívnu náladu, ktorá sa pomaly ťahá celým príbehom. Výkony hercov sú famózne a viete sa vcítiť do ich problémov a nálad. Menším problémom však je, že Chazelle sa rozhodol rozprávať aj príliš veľa vedľajších príbehov, ktoré v konečnom dôsledku pôsobia (či dokonca sú) nedopovedané.

Zdroj: Cinemax

Dokonalý zážitok

Herecké výkony sú však bezchybné. Ryan Gosling je stále miláčikom žien, takže tie z neho rozhodne nestrhnú pohľad. Muži sa zase zamilujú do očí Claire Foy a celý tento herecký koncert dopĺňa množstvo zvučných hereckých mien. Filmová akadémia určite poteší viacerých z nich nomináciami na Oscara. Nesmieme opomenúť ani skvelú hudbu Justina Hurwitza, ktorá sa vám dostane pod kožu, i keď mne v niektorých miestach až príliš pripomínala niektoré tóny z La La Landu.

Mladý Damien Chazelle doručil do kín technicky dokonalý projekt, pri ktorom budete do posledného momentu tajiť dych (aj keď už dávno viete, ako končí). Budete napätí, budete sa smiať a pravdepodobne utrúsite aj nejakú tú slzičku. Kamera a strih sú naozaj vynikajúce a jemné (úprimne ma to láka do IMAX-u). Prvý človek je fantastickým filmovým dielom, ktoré bude súperiť o kopu zlatých sošiek, pričom mu pomáha aj istá dávka toho typického amerického patriotizmu. Na záver už však len, klobúk dolu.

Dostali ste chuť zájsť na niečo do kina? Pozrite na program CINEMAXU vo vašom meste!