Príbeh tej najsledovanejšej predajnej akcie všetkých čias

Aj vy si myslíte, že reklama je otravná, že nemôže byť zaujímavá, a že by ste rozhodne za ňu nikdy nezaplatili peniaze? (Zdroj: Filip Kuna)

Aj vy si myslíte, že reklama je otravná, že nemôže byť zaujímavá, a že by ste rozhodne za ňu nikdy nezaplatili peniaze?

Potom si prečítajte jeden z najkrajších predajných príbehov vo svete športu. Je z pripravovanej knihy Neznáme príbehy známych značiek, ktorú už o pár mesiacov vydávame, prihláste sa k odberu noviniek.

Už takmer odkedy vynašlo ľudstvo bicykle, snažili sa majitelia novín a časopisov organizovať rozličné preteky, aby tým zvýšili svoju predajnosť.

Televízia ani rádio neexistovali, a teda aby sa ľudia dozvedeli výsledky či prečítali reportáže museli kupovať noviny.

A keďže sa športové noviny L´Auto začiatkom minulého storočia predávali slabo, strácali predplatiteľov, a zároveň chceli dobehnúť trhovú jednotku Le Vélo, zorganizovali si presne také preteky – Tour De France.

  1. júla 1903 začala prvá zo šiestich etáp pretekov, ktoré mali dokopy viac ako 2400 km.

Každá etapa teda bola v priemere dlhá viac ako 400 km. Len pre porovnanie, najdlhšia etapa v tohtoročnej edícii má 208 km, takmer polovicu. A to v tej dobe, pred 120 rokmi, nejazdili na špičkových bicykloch s prehadzovačkami a ultraľahkou konštrukciou. Nemali nijaké gély a energetické nápoje, wattmetre a podobné srandičky.

Naopak, každý cyklista musel mať so sebou ešte aj sadu na opravu bicykla, lebo žiadne tímy za nimi v autách nejazdili, na ich masovú výrobu svet vtedy ešte stále čakal.

Na štart sa v júli 1903 postavilo 144 jazdcov prevažne z Francúzska. Preteky trvali 19 dní a keďže tých etáp bolo len 6, boli medzi jednotlivými pretekmi aj niekoľkodňové rozostupy. To dávalo veľký priestor reportážam v novinách, aby ten seriál napínavo rozkúskovali, aby sa čitatelia do neho „zažrali“, aby kupovali nové a nové výtlačky.

Predajnosť L’Auto počas Tour narástla z 25 000 na 65 000 kópií, konkurenčné Le Vélo v tom čase predávalo 80 000 výtlačkov denne. Tour bola považovaná za úspešnú až natoľko, že sa rozhodli zopakovať ju aj o rok.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Keď všetci hľadajú zlato, predávaj krompáče

Organizátori postupne pridávali nové trate, viac jazdcov, a aby to bolo luxusnejšie a pikantnejšie, tak podmienky stále sťažovali. Lebo veď práve tá brutalita dodáva šťavu, mimoriadne zvyšuje faktor atraktivity pre divákov. No a atraktivita rovná sa sledovanosť, a to sa rovná peniaze. To, keď sa budete pýtať, prečo napr. televízie zámerne vyvolávajú konflikty vo svojich reláciách, prečo vyberajú do rozličných reality šou ľudí, o ktorých vedia, že sú hašteriví.

Náklad L´Auto sa do roku 1908 vyšplhal na štvrť milióna kópií, do roku 1923 na pol milióna kusov denne a vrchol bol v 1933, keď vydávali 850 000 výtlačkov denne. Naopak, konkurenčné Le Vélo to vzdali už v roku 1904, rok po prvom ročníku.

Preteky Tour de France sa stali fenoménom. S výnimkou svetových vojen sa konajú každý jeden rok bez prestávky od toho roku 1903. Podľa organizátorov sú vraj tou najsledovanejšou každoročne sa opakujúcou športovou udalosťou na svete. 

Je to obrovská prestíž pre celú krajinu a zároveň jedna z najkrajších ukážok toho, že reklama vie byť natoľko zaujímavá, že by ste za ňu boli ochotní ešte aj peniaze zaplatiť.

Vidíte, a to len chalani chceli predávať viac novín.

Pekný deň.

Filip

 

Filip Kuna

 

Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame