Pravý dôvod, prečo sa tak veľmi bojíme žralokov

Zdroj: Filip Kuna

#Myslíte si, že aj zlá reklama je reklama?

Tak sa skúste spýtať žralokov.

Asi žiaden film neovplyvnil život ľudí tak veľmi ako Čeľuste. (Ale ak vám nejaký iný napadá, napíšte mi, prosím.)

Teda niežeby žralok bolo nejaké obľúbené zvieratko, ktoré by ste chceli mať doma v akváriu. Ale rovnako tak to ani nebola nejaká populárna postava vo filmoch, obávaný záporný hrdina, postrach ľudí, keď išli na dovolenku do Chorvátska. Podľa medzinárodnej filmovej databázy IMDB bolo medzi rokmi 1950 – 1975 vydaných iba šesť filmov so žralokmi, teda jeden každé štyri roky.

To všetko sa ale zmenilo v roku 1975, kedy zažiarila vychádzajúca režisérska hviezda, Steven Spielberg. Napriek mnohým prekážkam, keď bojoval s nespokojným filmovým štúdiom, nespokojným štábom, ale aj s prírodou samotnou, sa mu po dvojnásobnom predražení a so 104-dňovým oneskorením podarilo vydať jeho prvý hit Jaws (Čeľuste).

Do tej doby žiaden film neutŕžil v kinách viac ako 100 miliónov dolárov, Čeľuste dosiahli 260 miliónov. Dodnes túto sumu neprekonal žiaden iný film so žralokmi, keď teda nerátame „Hľadá sa Nemo“. Naviac, myslite na to, že priemerná cena lístku v tom čase boli dva doláre.

Tak a teraz si tipnite: koľko tých žraločích filmov bolo uverejnených odvtedy, za posledných 45 rokov?

Viac ako 170!

Takmer štyri každý jeden rok = 16-násobok. (Pre úplnosť doplním, že aj produkcia filmov veľkých štúdií narástla medzi rokmi 1980 – 2016 približne sedemnásobne).

Podľa analýzy 109 filmov o žralokoch bol len jeden jediný z nich taký, ktorý ich neukazoval v negatívnom svetle, ako nebezpečenstvo pre človeka (práve spomínaný Hľadá sa Nemo).

No a vy už isto tušíte, aký je výsledok takejto parádnej reklamy:

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
KVÍZ Si frajer vo svete marketingu? Teraz máš jedinečnú možnosť to dokázať!

Napriek tomu, že je sedemkrát vyššia šanca, že vás zasiahne blesk, ako že vás zje žralok, len máloktorého iného vodného zvieraťa sa bojíme tak veľmi. Verejnosť ho priam neznáša, bežne sa organizujú aj súťaže v love žralokov. Pritom psy, hrochy či dokonca aj kravy zabijú ročne mnohonásobne viac ľudí. Ale kto už len z nás by sa bál mierumilovnej kravičky, čo nám dáva mliečko? 😊

Samotnému autorovi knihy Jaws, ktorú Spielberg sfilmoval, všetok tento hon na čarodejnice neskôr prišiel tak ľúto, že zvyšok života zasvätil ich ochrane.

A tým sa aj dostávam k odpovedi na pôvodnú otázku – v drvivej väčšine prípadov, pre každú serióznu značku neplatí, že aj zlá reklama je nakoniec reklama, niečo, za čo by sme mali byť vďační.

Jediná výnimka je, keď ste nejaké médium, bulvár, drsný rapper, influencer, prípadne politik. Tí často zarábajú na videniach reklamy, a preto na seba potrebujú strhnúť viac pozornosti, je jedno, akým spôsobom to dosiahnu. Práve preto v ich príspevkoch je tak veľa strašenia a nenávisti, také témy vedia vygenerovať veľa pozretí.

Prípadne, keď ste malinká značka, ktorá nemá peniaze a zúfalo hľadá spôsob, ako zvirálnieť. Lebo veď topiaci sa aj žiletky chytá.

Je už na vás, na ktorej strane barikády chcete byť.

Reklama má skrátka veľkú moc, a preto je veľmi dôležité s ňou zodpovedne narábať. Spomeňte si na to najbližšie, keď sa budete kúpať v mori a obzerať sa, či k vám náhodou nepláva žralok.

Ja mám z toho také haluze, že sa občas obzerám ešte aj v bazéne. 😊

Pekný deň.

Filip

Filip Kuna banner
Zdroj: Filip Kuna
Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame