#Máš konto na sociálnej sieti Threads? Nemáš, pretože je podobná ako X, čiže bývalý Twitter? Máš a baví ťa to viac ako Facebook a Instagram? Nech už si odpovedal akokoľvek, nasledujúci text ti dodá potrebný prehľad o tejto rozvíjajúcej sa platforme, ktorá s oneskorením dorazila aj do Európy.
Čo je Threads?
Threads je v jednoduchosti platforma, ktorá umožňuje diskusiu a zdieľanie myšlienok prostredníctvom textových správ a funguje podobne ako X. Hlavným cieľom Threads je ponúknuť používateľom vhodné prostredie na vzájomnú interakciu.
Vyhľadávanie priateľov a ďalších osôb, ktoré možno sledovať, prebieha podobne ako na iných sociálnych sieťach. S tým rozdielom, že potenciálni členovia Threads potrebujú účet na Instagrame, aby sa mohli zapájať do diskusií a postovať na Threads. Túto službu totiž vytvoril tím spoločnosti Instagram (obe patria pod Meta) a pôvodne mala byť jeho súčasťou. To sa zmenilo ku koncu roka 2022, keď sa ukázalo, že s úpadkom Twitteru (aktuálne X) nastal ideálny čas ponúknuť ľuďom vhodnú konkurenčnú sieť.
„Našou víziou pri Threads je vziať to, čo Instagram robí najlepšie, a rozšíriť to na text, čím sa vytvorí pozitívny a kreatívny priestor na vyjadrenie vašich nápadov,“ hovorili tvorcovia appky počas jej spustenia. „Podobne ako na Instagrame, aj na Threads môžeš sledovať druhých a spájať sa s priateľmi či tvorcami, ktorí majú rovnaké záujmy. Vrátane ľudí, ktorých sleduješ na Instagrame a mimo neho. A môžeš využívať existujúci súbor bezpečnostných a používateľských kontrol.“
Rozdiely medzi Threads a Instagramom
Odlišnosti spočívajú hlavne v tom, že Threads umožňuje členom vymieňať si nápady a zdieľať udalosti prostredníctvom diskusií. Instagram je o zdieľaní zážitkov prostredníctvom obrázkov a videí, pričom texty algoritmus prakticky nepodporuje. Threads je teda platforma na zdieľanie textov v sociálnych sieťach, kde môžu členovia postovať komentáre, diskutovať o aktuálnych udalostiach a zapájať sa do dialógu.
Instagram umožňuje používateľom sledovať ostatných a zdieľať obrázky či videá, ale nie je tak dobre optimalizovaný na zapájanie sa do diskusií v reálnom čase, čo je jeden z najdôležitejších rozdielov medzi týmito aplikáciami.
Prečo Meta vytvorila Threads?
Rozhodnutie spoločnosti Meta spojiť členstvo v službe Instagram s podmienkou vstupu do služby Threads môže mať strategické výhody. Na rozdiel od Facebooku a Twitteru nie je Instagram známy ako vysoko atraktívny priestor pre politikov, keďže kladie dôraz na fotografie a videá.
Instagram tiež na rozdiel od Facebooku nepodporuje interakcie bezhlavo a bez ohľadu na to, či je obsah komentárov negatívny alebo pozitívny. Týchto faktorov je viac a spoločnosť Meta ich pred vstupom Threads na trh zvažovala, aby sa vyhla strate.
Pre mladších alebo pre starších?
Dávno známym faktom je aj to, že rôzne sociálne siete sú zaujímavé pre rôzne vekové skupiny. Rozdelenie medzi staršími a mladšími používateľmi Facebooku je takmer rovnomerné – 54 % používateľov Facebooku je starších ako 35 rokov. Drvivá väčšina zaregistrovaných na Instagrame je však o čosi mladšia. Len v USA používa Instagram 75 % ľudí vo veku 18 až 24 rokov.
Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Marka Zuckerberga a šéfa Instagramu Adama Mosseriho je cieľom Threads budovať interakcie pri témach, akými sú šport, hudba alebo móda. Aj to môže byť dôvodom, prečo má spustenie Threads ako platformy prepojenej s Instagramom väčší zmysel, než využívanie staršieho a politicky aktívnejšieho Facebooku. Či to tak skutočne bude, potvrdí až dlhšia prax.
Konkurent pre X
V roku 2008 sa objavila správa, že spoločnosť Facebook ponúkla spoločnosti X (Twitter) kúpu za 500 miliónov dolárov – avšak nestalo sa. Čo však skutočne motivovalo Marka Zuckerberga, majiteľa spoločnosti Meta, k spusteniu podobnej platformu? Práve kúpa X miliardárom Elonom Muskom a následný pomalý kolaps sociálnej siete spojený s obrovskou kritikou užívateľov. Zuckerberg zacítil príležitosť a nepustil sa jej.
Koncom roka 2022 sa platforma X (Twitter) očividne rútila nadol, strácala inzerentov a používateľov, pričom jej úpadok nemal viditeľný koniec. Vtedy Mark Zuckerberg zavolal šéfovi Instagramu Adamovi Mosserimu, aby s ním prediskutoval rozšírenie Instagramu. Zuckerberg nakoniec zmenil kurz a povzbudil Mosseriho, aby z projektu urobil samostatnú aplikáciu, ktorá by konkurovala Twitteru. Mosseri zostavil tím 60 inžinierov, ktorí vytvorili funkčnú aplikáciu v priebehu 7 mesiacov.
Ich rozhovor prebiehal počas toho, keď spoločnosť X trpela tým, čo Elon Musk nazval „masívnym poklesom príjmov“, a počet zamestnancov sa dôsledkom toho znížil na menej ako základ, bez inžinierov na údržbu rôznych kritických systémov. Za akýchkoľvek iných okolností by sa táto výzva niekdajšiemu Twitteru považovala za prešľap a stratu času. Ale pre množstvo katastrof, ktoré spoločnosť X brzdili, to bolo vhodné načasovanie na vytvorenie životaschopnej alternatívy. A Zuckerberg tak stál pred dilemou – teraz alebo nikdy.
Trend
Keď sa na to pozrieš trochu bližšie, zistíš, že zameranie a demografia Threads sa môžu líšiť od X. Cieľom Threads má byť priateľské miesto pre diskusie. To je zámerný kontrast k bývalému Twitteru, ktorý je skôr voľným priestorom pre všetkých. Nejde tak o klon, ale o konkurenciu. a neskrýva to ani Mark Zuckerberg.
Aktuálne čísla hovoria o tom, že Threads si našla svojich fanúšikov a užívateľov, pričom prostredie na tejto platforme skutočne pôsobí pozitívnejšie a priateľskejšie ako na Facebooku, X či Instagrame. Threads na trhu so svojou ponukou a alternatívami fungovania v digitálnom priestore a to, ako sa jej bude dariť záleží čiastočne aj od krokov Elona Muska a X.
Zdieľať na
Zdieľaní