#Niektoré projekty majú prvotnú myšlienku absolútne odlišnú od konečnej realizácie. Ani najdlhší železnično – cestný tunel by neuzrel svetlo sveta, pretože pôvodne bol tento projekt navrhnutý ako most. Cieľom bolo spájať Nemecko a Dánsko na trase Hamburg – Kodaň. Všetko je však nakoniec inak.
Cieľom bolo vytvoriť pevné spojenie dvoch krajín
Podpísanie súhlasu s výstavbou medzi Nemeckom a Dánskom sa uskutočnilo ešte v roku 2007. Malo ísť o pevné dopravné spojenie cez najužší úsek mora, ktorý má názov Fehmarnský pás, oddeľujúci tieto dve krajiny.
Fehmarnbelt Fixed Link, to je oficiálny názov projektu, bol pôvodne naplánovaný ako výstavba mosta. Neskôr sa ako lepšia možnosť javila myšlienka postaviť podvodný tunel, ktorého, výstavba sa začala ešte v roku 2021. Dokončenie tunela je naplánované na rok 2029 a bude to najdlhší tunel spájajúci železničnú a cestnú infraštruktúru.
Niekoľko dôležitých detailov
Celá dĺžka tunela bude 18 kilometrov. Prejazd vlakom tak potrvá sedem minút a cesta autom zaberie len desať minút. Čo je ešte dôležitejšie, tunel predstavuje obrovskú úsporu času cesty medzi mestami Hamburg a Kodaň. Plánované železničné spojenie skráti čas cesty z pôvodných piatich hodín na menej ako tri hodiny. Cestné spojenie nahradí frekventovanú trajektovú dopravu a skráti čas cesty približne o jednu hodinu.
Stavba je unikátna
Asi najznámejší tunel spája Spojené kráľovstvo a Francúzsko pod prielivom La Manche. Rozdiel je v tom, že ten bol vyvŕtaný na morskom dne. Tunel Fehmarn bude ponoreného typu, čo znamená, že jeho diely sa vyrábajú na súši a až potom sa ponoria pod vodu, aby sa zmontovali.
Vstup do tunela na nemeckej strane bude v Puttgarden na ostrove a na dánskej strane v Rødbyhavn na ostrove Lolland. Po dokončení tak bude medzi Hamburgom a Kodaňou priame dopravné spojenie. Celkové náklady sa odhadujú na desať miliárd EUR, očakáva sa tiež 10 % finančná podpora z európskych fondov.
Prekvapujúcejšie je, že sa ráta aj s podporou švédskej vlády. Ich záujem však pramení z toho, že dokončenie tunela môže znamenať dôležitý článok v reťazci škandinávsko – stredomorského koridoru ako kľúčovej severojužnej osi pre európske hospodárstvo od Malty po Švédsko a Fínsko.
Dánske aj švédske vlaky by tak mohli byť schopné dostať sa do kontinentálnej Európy bez prerušenia cesty.
Zdieľať na
Zdieľaní