Cesta, z ktorej ťa bude mraziť: Najvyššia železničná trať na severe Európy je plná nezabudnuteľných zážitkov

vlak na trati v Nórsku a najvyššia železničná trať na severe Európy

Stovky kilometrov železničnej trate ponúkajú jedinečný zážitok (Zdroj: Unsplash/Alan W)

#Si vášnivý cestovateľ a rád objavuješ nové miesta na svete? Ak je odpoveď áno, najvyššia železničná trať ťa prekvapí poriadne mrazivým zážitkom. Určite si nenechaj ujsť nasledujúci cestovateľský tip na najvyššie položenú trať na severe Európy a vydaj sa do Nórska.

Najvyššia železničná trať predstavuje nezabudnuteľnú cestu vlakom

Železničná trasa medzi mestami Oslo a Bergen sa pravidelne zaraďuje medzi najkrajšie trasy sveta. Niet sa čo diviť, je to cesta v tesnom obklopení prírodou, ale to zďaleka nie je jej jediná exkluzívna črta.

Takmer 7 hodinová trasa s dĺžkou 496 kilometrov poskytuje dokonalý výhľad, najmä ak si vopred rezervuješ miesto pri okne. Na trase zažiješ drevené domy usadené vo svahoch, fjordy a plaviace sa loďky, dôkazy minulých dôb rozprávajúce vikingské príbehy, nedotknuté lúky a lesy, ľadovce, ale aj miesta s osamelými sedliackymi domčekmi.

Jørgen Johansen pracuje pre železničnú spoločnosť viac ako tri desaťročia a hovorí, že: “Milujem sledovať tváre ľudí, keď cestujú po tejto trase prvýkrát. Nikdy ma ten výhľad neomrzí, ale je to údiv v ľudských tvárach, ktorý ma baví sledovať najviac.“

Keď sa na trase vlak dostane do nadmorskej výšky jeden kilometer nad morom, cesta sa zmení na nezabudnuteľný zážitok. Vo Finse sa nachádza najvyššia stanica vo výške 1222,2 metra nad morom. Práve tam ide o najvyššie položenú železničnú trať v severnej Európe a zároveň o zázrak inžinierstva.

Trasa formovaná prírodou

V priebehu tisícročí bola miestna príroda formovaná ľadovcami, aby vytvorili údolia a obrysy. Práce na najvyššej železničnej trati sa začali ešte v roku 1875 a dokončené boli v roku 1909. Trasa Oslo – Bergen má 39 staníc spojených serpentínovou cestou cez niektoré z najnáročnejších krajinných oblastí.

K tejto výzve staviteľov sa pridali aj nehostinné a vrtošivé zmeny počasia. Aby železničná trať fungovala najpriamejšou možnou cestou, postavili 180 tunelov – jeden tunel na každých 2,75 kilometra trate.

Dramatická časť cesty začína na stanici Myrdal (867 m), kedy vlak začne klesať dolu cez 20 tunelov. Stratí 866 metrov nadmorskej výšky a klesá so sklonom 1:18 len počas 20 kilometrov trasy. Zdá sa, že neexistuje trasa, na ktorej by sa nórsky vlak nemohol prepravovať.


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame