#Posledné týždne a celoslovenské protesty proti súčasnej situácii na Slovensku možno troška naštrbia pasivitu, s ktorou často pristupujeme ku každodenným udalostiam. Aj tým, ktoré sú nám proti srsti. Dôkazom môže byť protestná cyklojazda, ktorá prešla v stredu 21. marca bratislavským nábrežím.
Primátor sa oháňal bezpečnosťou
Zorganizovala ju Kristína Hudeková z občianskeho združenia Živica s podporou organizácie CykloKoalícia. Dôvodom bolo zrušenie využívanej cyklotrasy na nábreží Dunaja, v blízkosti niekdajšieho Parku kultúry a oddychu. Aj keby sa mohlo zdať, že prioritou mesta by malo byť budovanie cyklotrás a nie ich rušenie, primátor mesta Ivan Nesrovnal sa pri tomto kroku oháňal bezpečnosťou. A s výnimkou developera, ktorý rozširuje svoj River Park medzi starým mestom a Karlovou Vsou, mu nedal za pravdu nikto.
Súčasné občianske protesty však Kristínu neinšpirovali: „Povedala by som, že to bolo opačne. Primátor v spolupráci s developerskou spoločnosťou, ktorá tam stavia, využili protesty a politickú situáciu a to, že verejnosť si všímala hlavne udalosti okolo vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej,“ hovorí v rozhovore pre CykloPodcast.
„Z ničoho nič, bez debaty, bez oznámenia, z jedného dňa na druhý zatreli cyklopruhy čiernou farbou a ľudia boli postavení pred hotovú vec,“ vysvetľuje Kristína s tým, že na nábreží, dôležitej cyklistickej trase spájajúcej Karlovu Ves s centrom, vznikla zóna zmiešaného pohybu. Tá umožňuje cyklistom jazdiť len rýchlosťou 5 km/h a v praxi prináša ešte väčší chaos.
400 (ne)cyklistov na proteste
Na cykloproteste sa zúčastnilo okolo 400 cyklistov, Kristína však dodáva, že okrem nich sa tam objavili aj chodci, psíčkari alebo mamičky s kočíkmi, čiže ďalší ľudia, ktorých sa zmena usporiadania na promenáde týka. A to aj napriek tomu, že deň pred protestom snežilo a bolo chladné počasie.
Načasovanie a šťastná náhoda potom napomohla tomu, že hneď na druhý deň po proteste sa situáciou zaoberalo mestské zastupiteľstvo, ktoré jednomyseľne schválilo a požaduje vybudovanie oddelenej cyklotrasy na promenáde. „Cyklistov v meste pribúda, už aj poslanci vidia, že to nemôžu úplne ignorovať,“ hovorí.
Ukázalo sa tak, že aj iniciatívy, ktoré vychádzajú z malého okruhu ľudí, ako v prípade protestu zorganizovaného Kristínou, majú zmysel. Poslanci dali totiž protestujúcim cyklistom za pravdu a ide tak o jeden z príkladov občianskej nespokojnosti, ktorá priniesla nejaké ovocie.
Zábery z cykloprotestu v Bratislave:
Uverejnil používateľ Juraj Ozimy Streda 21. marca 2018
Výborne! Nemohol som sa zúčastniť, ale ďakujem Kristíne za zorganizovanie tejto akcie.
Treba zaviest dan za bicykel a povinne poistenie ked chcu vlastne cesty inak mars na MHD
a evidencne cisla. v rakusku sa uz za to lobuje, lebo sa im mnozia incidenty, ked cyklista sposobi nehodu a zdrhne z miesta cinu. to by bol meter aj na slovenskych cykloteroristov.
Tajne sa rokuje o tom, aby do internetových diskusií mohli prispievať len tí, ktorí absolvujú platený IQ test s výsledkom aspoň 110 bodov a zároveň zvládnu test z gramatiky.
to by bolo skvele. nevideli by sme tvoje vygrcky. zial, je to iba z rise snov.
Výgrcok bol pri tvojom počatí…
no to by sme potom prisli o kopu srandy v komentoch.
Ty si stary ofrflany dochodca. Chapem ze prepite prasa ako ty na bicykel uz nesadne 😁
Si vedla. Som mlady clovek a nepijem. Ked chcu cyklisti mat cyklotrasy, nech si ich aj financuju. Najlepsie danou za bicykel. Ked mozem ja financovat danami cesty mozes aj ty obtiahnutych elastakoch buzno
Ja nemam ani bicykel, na tom som moc chudobny, som rad ked si mozem zaplatit mhd 🙁
Cyklisti neplatia dane?
Aku dan platis za bicykel? Ked chces cyklotrasy
Super Kristina,dakujem za organizovanie takejto akcie..my cyklisti vieme o tom svoje,tiez sme v drvivej vacsine aj soferi aut a ti,co sa iba vozia v autach,porozmyslajte trosku o sebe,zacnite sa hybat a mozno potom nas aj trosku pochopite..apropo trosku ma mrzi,ze nezijeme v krajine,kde bicykel nema u nas take miesto,ako napr.v Rakusku,Holandsku,Dansku,atd..
No lenivi tlsti prefajceni autickari piste nieco 🙂
cyklotrasa na jednom povrchu s promenadou oddelena iba ciarou je recept na katastrofu. ja sam jazdim na bicykli, a toto rozhodnutie podporujem. medzi cyklistami je vela arogantnych prasiat, v skutocnosti podstatne viac ako medzi sofermi.
Nakreslenie piktogramu bajku na cestu pre motorove vozidla este nevytvara cyklotrasy 🙂 mas pravdu
No az Vam nejaky dement sunda dieta na pesej zone kde pojde vysokou rychlostou tak potom podakujte Kristine.. Nic proti cestam pre cyklistov ale nie na chodniku oddelenom len nafarbenym pruhom.. Ani v Holandsku to neexistuje…skus tam bicyklovat na pesej zone..
Zrusme aj cesty aj s autami, pocul som o pripadoch, ze nestrazene dieta vybehlo na cestu rovno pod auto! Ked auta, tak jedine v tuneloch pod zemou aby boli deti v bezpeci!
si debil… este raz si precitaj moj prispevok.. a este raz a este raz a snad pochopis… ty rad pises bez toho aby si chapal, to je nejaky komplex, ze?
Práve preto treba vybudovať cyklochodníky.
ale nie stylom namalovat biele ciary v pesej zone..
Háveď cyklistická. Jak by sa rozťahovala. A ešte mi vystraší moju mačičku.
fakt je ze cyklotrasa na nabrezi Dunaja – pesej promenade je nebezpecna najma pre chodcov. Nikde na svete to takto „vyriesene“ nie je – cyklopruh oddeleny len slbao viditelnym vodorovnym znacenim v strede pesej promenady ktoru deli na 2 uzke pasiky …O pokracovanicyklotrasy od Osobneho recneho pristavu smerom k Eurovei ani nehovoriac – maloktory cyklista to riskne po uzkej obojsmernej komunikacii kde naviac na 1 strana suvisleparkuju auta a chodnik po ktorom jazdia je uzky aj pr evyhybajucich sa pesich. perlou je potom krizovanie prijazdu na parkovisko pri Starom moste.