Elektronický šport na začiatku milénia: Pozri sa s nami dvadsať rokov do minulosti, pamätáš si na toto?

Ešport bol pred niekoľkými rokmi len na svojich začiatkoch (Zdroj: Flickr/World Cyber Games)

#Segment, ktorý v posledných rokoch napreduje raketovou rýchlosťou bol tiež istý čas v plienkach. Možno aj ty si dieťa deväťdesiatych rokov a navštevoval si internetové kaviarne, kde si s kamarátmi hrával tie najnovšie herné tituly. Prípadne si si ako malé dieťa kupoval krabičku cereálí, ku ktorým si mal dostať počítačovú hru. Aj také boli začiatky pro-gamingu na Slovensku, vo svete to ale bolo o poznanie lepšie.

Internetové kaviarne a herne

V roku 2000 nebolo typické, aby mali rodiny doma počítač a k tomu aj internet. To, čo je dnes úplná samozrejmosť, bolo kedysi luxusom, ktorý si mohla dovoliť iba hŕstka vyvolených. Zvyšok tak pochopiteľne hľadal útočisko v internetových kaviarňach. V tomto centre zábavy začínal profesionálny život nejedného ešport hráča, keďže tu vo veľkom prebiehali aj lokálne turnaje. A súťaženie bolo to, čo mnohých nútilo k tomu, aby boli lepší a lepší.

V čom sa súťažilo najčastejšie? Okrem prvotných verzii hry Counter-Strike sa hráči vo veľkom venovali hre DOOM, Quake III Arena, StarCraft, Age of Empires, prípadne športovým simulátorom. Cena pre víťaza ani nemusela byť vo forme peňažnej odmeny (pri maloletých ani nemohla byť), niekedy stačil aj balíček čipsov a fľaša coca-coly.

Turnaj o viac ako stotisíc

Iná káva bol už ešport v ostatných kútoch sveta. Okrem toho, že v Ázii zažil ešportový trh veľký boom a Južná Kórea sa pripravovala na usporiadanie svetových hier, USA nespali na vavrínoch. Mesto Dallas sa stalo hostiteľom veľkého podujatia s názvom 2000 Babbage’s CPL, kde sa rozdalo 121 000 dolárov. V tej dobe šlo v krajinách západného sveta o absolútny rekord. Na turnaji sa zišli hráči z Austrálie, Nemecka, Švédska, Južnej Kórei a, samozrejme, aj z krajín Severnej Ameriky.

V hre Quake III Arena sa víťazom stal domáci miláčik John ZeRo4 Hill, ktorý si za prvé miesto odniesol 25 000 dolárov. V tej dobe mal John iba 17 rokov. Na profesionálnej úrovni neskôr aj s prestávkami pôsobil ďalších 16 rokov. Odhadom si len za výhry z turnajov odniesol okolo 160 000 dolárov. Do toho sa, samozrejme, nepočítajú jeho príjmy od ešportových zamestnávateľov, počas kariéry ich vystriedal hneď niekoľko. Dnes tento legendárny hráč pracuje ako ešportový manažér v spoločnosti id Software.

World Cyber Games 2001

Dovtedy najväčší herný festival s finančnou dotáciou 245 000 dolárov sa uskutočnil v roku 2001. Juhokórejské mesto Seoul sa stalo hostiteľom dovtedy najväčšieho herného eventu, World Cyber Games (WCG). Išlo o významný míľnik v dejinách elektronického športu. Na turnaji sa súťažilo vo viacerých herných tituloch a turnaj takého rozmeru, samozrejme, neušiel ani pozornosti mainstreamu.

Popularita tohto turnaja postupom rokov vzrástla. V nasledujúcich rokoch si na ňom zahrali aj viacerí reprezentanti Slovenskej, respektíve Českej republiky. V roku 2019 po takmer 6-ročnej prestávke zažil organizátor WCG znovuzrodenie a funguje v podstate dodnes. Nuž, koronakríza zmarila jeho ďalší rozmach.

world cyber games 2001
Momentka z World Cyber Games 2001 (Zdroj: World Cyber Games)

Populárnejší ako kedykoľvek predtým

Pokrok, ktorý urobil ešport za dve desaťročia je gigantický. Pred príchodom COVID-19 ste sa mohli dostať na obrovské štadióny, na ktorých tí najlepší hráči súťažili o milióny eur. V Ázijských a dokonca aj v Škandinávskych krajinách existujú školy, respektíve odbory so zameraním na elektronicky šport. Vo viacerých krajinách je ešport uznaný ako klasický šport.

Slovensko síce oproti svetu výrazne zaostáva, avšak aj my sme sa posunuli vpred. Okrem toho, že máme viacerých hráčov, ktorí nás reprezentujú na svetovej úrovni, konajú sa u nás aj veľké eventy, ktoré dávajú možnosť nahliadnuť do ešportového sveta aj širokej verejnosti. K tomu všetkému prednedávnom vznikla na Slovensku aj prvá hybridná televízia so zameraním na ešportové odvetvie – CHUCK TV. Ešport tak nebol na začiatku milénia iba chvíľkovou záležitosťou a dnes je už jasné, že jeho vzostup ešte rozhodne neskončil a bude naďalej rásť.

Zdroj: hashtag.sk, liquipedia.net, mcvuk.com
Odporúčame