Diesel verzus hybrid: Ktorý pohon ti pomôže najviac ušetriť?

naftový motor vs hybrid

Pri porovnávaní auta s naftovým motorom a hybridom sleduj viaceré faktory (Zdroj: GettyImages)

#Asi každý z nás sa chce voziť čo najlacnejšie. Ak mesačne najazdíš veľa kilometrov, aj jeden liter v spotrebe ti dokáže v konečnom dôsledku ušetriť desiatky eur. Ak ti záleží na čo najväčšej úspore a nechceš elektromobil, núkajú sa dve možnosti – auto s naftovým motorom alebo klasický hybrid. Oba pohony sú známe svojou nízkou spotrebou, ktorý sa ale viac oplatí tebe?

Naftový motor a nízka spotreba na diaľnici     

Klasický naftový motor, napríklad štvorvalec s objemom 1,6 litra, dokáže v stredne veľkom aute fungovať so spotrebou okolo 6 litrov na 100 km v mestskom prostredí. Ak ale opustíš mesto, spotreba môže ešte radikálne klesnúť. Napríklad, na okresných cestách sa dostaneš aj na 4 l/100 km. A keď budeš jazdiť po diaľniciach rýchlosťou 130 km/h, bez ťažkostí sa vieš stále držať pod 6 litrami na 100 km.

diesel verzus hybrid
Naftový motor a hybrid sa odlišujú spotrebou na diaľnici a v meste (Zdroj: Pixabay/Insa Osterhagen)

Praktický tip: Nad naftovým motorom sa ti najviac oplatí uvažovať v prípade, že viac ako polovicu všetkých prejazdených kilometrov budú tvoriť cesty mimo mesta – na diaľniciach alebo okresných cestách. Pri častom jazdení po meste sa rýchlo upcháva DPF filter, takže budeš musieť skôr riešiť jeho drahú výmenu.

Hybrid vyniká v meste

Hybridný pohon, ktorého základom je benzínový motor, je po stránke spotreby zvyčajne úplným opakom naftového motora. Najnižšiu spotrebu totiž obvykle dosahuje práve v meste. Tu sa naplno zapája elektromotor a auto veľakrát jazdí čisto na elektrinu. V stredne veľkom hybridnom aute tak vieš po meste jazdiť aj so spotrebami okolo 5 l na 100 km, ak sa veľmi snažíš, tak aj s nižšou.

Naopak, hybridy majú vyššiu spotrebu na diaľnici. Ak si vezmeme hybrid porovnateľnej triedy ako spomínané auto s naftovým motorom, pri rýchlosti 130 km/h bude mať pravdepodobne spotrebu okolo 6,5 – 7 l na 100 km. Na okresných cestách majú hybridy zvyčajne tiež o niečo vyššiu spotrebu ako moderné naftové autá.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Kto bol Vincent Van Gogh? Umelecký génius s odrezaným uchom, jeho najdrahší obraz vydražili za 117 miliónov dolárov
Auto na diaľnici
Vyberaj si auto podľa toho, kde najčastejšie jazdíš (Zdroj: Pixabay/Johnyy PX)

Naša rada: Hybrid sa ti najviac oplatí, ak viac ako polovicu prejazdených kilometrov budú tvoriť jazdy po meste.

Rozdiel v nákupnej cene

Vo všeobecnosti platí, že najlacnejšie nové autá sú vybavené obyčajným benzínovým motorom. Za naftový si musíš priplatiť. Keď si ale porovnáš dva podobné modely, jeden s naftovým a druhý s hybridným pohonom, hybrid bude zrejme drahší aj o niekoľko tisíc eur. Dôvodom je o niečo komplikovanejšia technika.

Treba však dodať, že kým v minulosti boli hybridy naozaj drahé, dnes ich už vyrába väčšina značiek a táto technológia sa stáva čoraz dostupnejšou. Cenový rozdiel medzi naftovými a hybridnými autami sa tak postupne zmenšuje.

Zapamätaj si: Ak chceš skutočne pocítiť výhody hybridného pohonu, najmä úsporu paliva, siahni po klasickom hybride, nie mild-hybride. Ten je síce o dosť lacnejší, ale má len zanedbateľný vplyv na spotrebu. Plug-in hybridy sú zas o dosť drahšie ako klasické hybridy.

Náklady na servis

Hoci hybridné autá majú komplikovanejšiu techniku, ich servis zvyčajne nie je veľkým problémom. Používajú totiž komponenty, ktoré majú dlhú životnosť a tak skoro sa nepokazia. Po cestách dodnes jazdia napríklad Toyoty Prius spred viac ako 10 rokov, ktoré majú najazdených ďaleko cez 200-tisíc kilometrov a ich majitelia nemuseli riešiť žiadne závažné poruchy.

Motor auta
Životnosť automobilov je dôležitý faktor (Zdroj: Pixabay/Davgood Kirshot)

Výhodou je, že základom hybridných pohonov sú zvyčajne jednoduché benzínové motory. Tie nie sú veľmi náchylné na poruchy. Na druhej strane, samotný servis hybridného systému je často náročnejší, a teda aj drahší.

Naftový motor využíva viacero drahých komponentov, ktoré bude treba časom meniť. Napríklad, turbo, dvojhmotový zotrvačník, DPF filter, EGR ventil či vstrekovače. Servis týchto súčiastok ťa bude stáť tisícky eur. Avšak, väčšina naftových áut bez problémov tiež najazdí viac ako 200-tisíc kilometrov bez potreby veľkých investícií.

Ktorý typ auta uprednostňuješ ty?

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk, Dominiccars
Odporúčame