Apple je vo veľkých problémoch: Má ešte šancu na svoju záchranu?

iPhone (foto: Aleksander Vlad/Unsplash.com)

#Vlastníš iPhone, iPad alebo iný produkt od Applu? Tretia najväčšia spoločnosť na svete predstavila počas niekoľkých rokov viacero revolučných noviniek a dlhšiu dobu diktovala trendy v oblasti technológií.

Pravda je však taká, že Apple má čoraz viac problémov a zdá sa, že niektoré sú omnoho vážnejšie, ako sa na prvý pohľad zdalo. Dnes ťa prevedieme situáciou vo firme Apple a pokúsime sa vysvetliť niektoré problémy, ktoré Apple trápia už dlhšiu dobu.

Foto: Pexels.com

Akcie Applu stratili približne 10% svojej hodnoty v reakcii na znížený obrat spoločnosti. To znamená, že biliónová firma výrazne stratila na hodnote. U spoločnosti ako Apple je to celkom alarmujúce, ale zároveň nie až tak prekvapivé. Apple má v skutočnosti problémy už dlhšiu dobu.

Problém 1: Nefunkčná rutina

Apple je spoločnosť, ktorá sa riadi športovým heslom „Víťazná zostava sa nemení,“  alebo ešte lepšie povedané: „Ak sa to predáva, tak to neinovuj.“ Veľa spoločností sa riadi nejakou rutinou, ktorá sa im v minulosti vyplatila. Takéto plánovanie môže viesť k úspechu alebo k eventuálnemu pádu spoločnosti. Napríklad Tim Cook, CEO Applu, uznal chybu, keď vydal iPhone 5C, ktorý si len veľmi ťažko hľadal cieľovú skupinu a väčšinou nesplnil očakávanie zákazníkov.

Apple však každoročne vydáva zariadenia, ktoré sa snaží inovovovať na viacerých frontoch, ale zlyháva v základných veciach. Ignoruje trendy, ktoré začína udávať konkurencia a tým strácajú výhodu na trhu. Obzvlášť v dobe, keď kreatívny a hlavne inovatívny prístup vyhráva zákazníkov na presýtenom trhu s technológiami.

Problém 2: Apple nedokáže komunikovať

Najväčším problémom produktov Applu je kontrast ľudí, ktorí o ňom píšu a hovoria. Akonáhle vyjde nový iPhone alebo AirPods tak určité percento ľudí začne hovoriť, aký je nový produkt drahý, limitovaný alebo, jednoducho stupídny.

Apple sa už dlhé roky riadi stratégiou, pri ktorej sa nesnaží predpokladať, čo ľudia chcú, ale snaží sa vytvárať produkty, ktoré ľudí prekvapia. Výsledkom sú Apple Airpods alebo inovatívne iBooks. Tu nastáva však problém a ten je dlhodobá nedostatočná komunikácia Applu so zákazníkmi.

Tu sa skrýva skutočná slabina Applu. Apple verí, že sťažnosti a predpovede zákazníkov sú chybné, lebo oni nevidia to, čo vidí ich líder. Apple sa však niekedy pomýli, veľakrát sú to malé chyby, niekedy sa však jedná o vážne nedostatky.

Foto: Pixabay.com

Najviac je to vidieť na najnovšiom Macbook Pro. Veľa ľudí ho miluje a teší sa, že môžu vlastniť zariadenie, ktoré má silné technické parametre a krásny touchbar pás, ktorý ponúka nové možnosti. Miesto úžasného zariadenia sme však dostali rozporuplný produkt, ktorý je nenávidený množstvom skalných Apple fanúšikov.

Veľa ľudí neznáša “inovatívnu“ klávesnicu, ktorá trpí extrémne vysokou bilanciou zlyhaní. Apple takisto odstránil všetky porty, aby ich mohol nahradiť USBC/Thunderbolt 3 portmi, ale zároveň nezahrnul do balenia USB-A adaptér. Takisto odstránil svoj predlžovací kábel a spravil z neho samostatný produkt.

To je samozrejme len jeden príklad, ďalším sú iPhony, ktorých rozporuplný dizajn a zvláštne hardvérové riešenia vytvárajú nové otázniky. Dôležité je, že Apple nedokáže pri veľkom množstve hnevu a sťažností rozoznať skutočne dôležité názory, ktoré by mohli poukazovať na vážne problémy. Tým pádom sa firma stáva ťažkopádnou a stráca schopnosť reálne riešiť problémy, ktoré sprevádzajú ich produkty.

Foto: Pexels.com

Problém 3: Apple mlčí o svojich produktoch

Zákazníci tejto firmy majú často dilemu pri kúpe produktov ako iPod alebo iPad mini. Väčšina z týchto produktov nebola počas posledných rokoch významnejšie updatovaná, ale stále sa predáva. Apple nevyradil ani jeden z nich, ale zároveň neprejavil ani veľkú snahu v nich pokračovať.

Apple v zásade nehovorí o svojich budúcich produktoch. Necháva staré produkty v predaji nezmenené a po určitom čase ich vymení. To všetko funguje, ak hovoríme o časovom rozpätí rok-dva. Potom to už prestáva dávať zmysel. Neupdatujú sa tieto produkty len kvôli tomu, že sa nepredávajú alebo sa nedpredávajú, pretože nie sú updatované? Zákazníci sú týmto prístupom častokrát zmätení a nie sú si istí, či má zmysel za ne čokoľvek zaplatiť.

Problém 4: Bugy a batérie:

Počas uplynulého roku sa vyskytlo v Apple produktoch viacero bezpečnostných problémov, napríklad výpadky v macOS a ďalšie problémy s HomeKitom na iOS.

Apple zároveň svojrázne vyriešil problémy so zlými batériami, pričom zákazníkom umelo podtaktoval procesory, čo spôsobilo aj spomalenie starších produktov. A to viedlo k obrovskej vlne nevôle v médiách aj medzi zákazníkmi.

Problém 5: Inovácie

Apple už dlhšiu dobu neinovuje svoje produkty a miesto toho sa vybral cestou postupnej evolúcie. Doteraz to fungovalo. Prvý problém však nastal pri smart hodinkách, ktoré potrebovali skombinovať radikálne inovácie a priaznivú cenu, aby sa mohli výraznejšie presadiť. Miesto toho Apple nacenil produkt extrémne vysoko, napriek tomu si zákazníkov našiel a mohol si vydýchnuť, že všetko dobre dopadlo.

Apple sa však zjavne nepoučil a ponúkol pomerne slabý hardvér za cenu 500 dolárov. Zároveň precenil záujem zákazníkov o nové iPhony a už po pár týždňoch od začiatku predaja musel dokonca spomaľovať výrobu. Pre predstavu, z 60 výrobných liniek sa využívalo len 45.

Čo je ešte viac zdrvujúce je fakt, že doba, keď iOS poskytoval strategickú výhodu je preč. Android vyladil viaceré aspekty vo svojom systéme a iOS teraz vážne zaostáva v dôležitých kategóriách, ako je napríklad hlasový asistent.

Musí prejsť zmenou

Aby som nevyznel ako úplný hejter, tak na druhú stranu si myslím, že Apple má stále šancu obrátiť karty na svoju stranu. Nie však s doterajšou stratégiou. Ak chce Apple znova získať svojich zákazníkov musí prejsť v roku 2019 zmenou. Môže zabodovať len špičkovými a hlavne inovatívnymi produktami.

A ak si Apple myslel, že stratégia postupného vylepšovania produktov mu vydrží navždy, je na omyle. Súčasný trh oceňuje hlavne odvážnych a inovatívnych lídrov. A tým Apple, bohužiaľ nie je.

A čo ty? V čom je pre teba Apple výnimočný a kde vidíš veľké nedostatky? Zdieľaj svoj názor na sociálnych sieťach alebo v komentároch pod článkom.

Zdroj: imore.com

11 odpovedí na “Apple je vo veľkých problémoch: Má ešte šancu na svoju záchranu?”

  1. apple v skutocnosti skoncil, ked zomrel jobs. to co vidime, je len zotrvacnost. a samolubost 🙂 ze sme najlepsi a ze tu budeme vzdy. to si myslela aj taka nokia. ono tu stratu vizionara je velmi citit. apple produkty zovsednievaju. ziarivym prikladom je novy okruhlucky iphone, ktory na stole medzi ostatnymi smartfonami uplne zanika. toto sa ANI DNES nejakej stvorke, ci patke stat nemoze. kovovy ram bol poznavacou znackou. nehovoriac o kazivosti a nedostatkoch. dodnes mam ipod touch druehj generacie. funguje. ipod siestej generacie sa pokazilo najprv home tlacitko a potom power tlacitko. apple by mohol este zachranit ive. ale ten uz bude tiez unaveny a vyhoreny.

    • bohužiaľ, ale musím povedať, že čo si napísal je pravda. V momente ked Jobs odišiel, začal som mať obavy o napredovanie. Nejaké tam je, ale tá jeho dravosť tam chýba. Už sa asi nespia rady pred uvedením nového iphonu ako to bolo v minulosti, dnes je to v celku dobrý, no zbytočne predražený mobil. Niekedy mám pocit, že tie čínske Androidy dokážu viac ako najnovšie vychytávky od Applu

  2. Neviem dokedy bude apple ignorovať Slovákov, Čechov a pod. s mutáciou Siri v uvedených jazykoch. Predá sa u nás pár luxusných mercedesov a iných značiek, s ktorými sa dá komunikovať v slovenčine, ale par desať tisíc telefónov nie je pre apple zaujímavých ?

  3. Debilný prelozeny článok. Jediné čo zomiera je zoznam a jeho skupene blogy. Telefóny sú stále lepšie ako hociaky Android, notebooky sú top – nic lepšie na trhu nieje a aj cena je príjemná (porovnajte Lenovo X1 a Macbook pro 13, kde Lenovo je ešte stále v najvyššej konfigurácií o 500€ drahsie) a workstation pride, Mac mini pomer cena výkon beriem všetkými desiatimi.

  4. Este potrva kym to oveckam dojde… nic netrva vecne a stupajuce ceny ich telefonov za posledne roky bola len zotrvacnost a ohlupenost trhu… Realne by som za ziadny telefon viac nez 500$ nedal, to by musel byt cely aspon z 24 karatoveho zlata…

    • Apple sa nic nevyrovna !…Ani Microsoft s Windowsom…a ani Android resp. Lagoid…odporny operacny system ktory v kuse pozaduje ,,vycistit,, lebo ,,laguje,,…Clanok je iba zboznym zelanim jeho autora…ja osobne si myslim ze Apple je firma buducnosti…ostatne na nu nemaju…Mal som PC s operacnym systemom Windows…v kuse aktualizuje, dava ,,zaplaty,, casto sa ,,zasekava,, …no strasne…presiel som na iOS od Apple…prekrasne vyladeny stabilny system…skoda aj porovnavat…to iste aj mobil…od Apple…stabilny vyladeny…mal som mobil s Androidom…je jedno ci lacny ci drahy…casom zacal ,,lagovat,, a denno denne otravovat ,,cistenim,, RAM…no hroza…

  5. Jobs bol vizionar akych sa narodi par za 100rokov to je fakt. Ale ta firma ma potencial aj v inych ludoch, ktory su zapaleny pre Apple. Chce snad niekto tvrdit, ze bez Jony Iveho,Edy Cue a ostatnych by vznikol iPhon, ze by ho stvoril len Jobs. Smiesne nie?

  6. súhlasím, že Apple sa doteraz nič nevyrovná. Používam iMAC computer už desaťročia. Najspokojnejšia som bola s operačným systémom TIGER. S LEOPARDOM som mala viacero problémov, ale s pomocou odborníkov som to ustála. Najnovší operačný systém mi spomalil poslednú verziu iMAC, vyskakujú mi tabuľky, ktoré pýtajú heslo a jedna, ktorej darmo zadám heslo, odmieta ho a musím tu tabuľku ignorovať. Neopovážim sa kúpiť žiaden iPOD, hoci by som chcela, pretože Apple je intuitívny, som zvyknutá na jeho systém, no iPOD je príliš drahý, tak sa uspokojím aj so Samsungom, ale tým najnovším a nie najdrahším.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií