Udržateľná móda má čoraz viac priaznivcov: Dokážeme však oblečenie plne recyklovať?

žena pri vešiaku s oblečením

Recyklácií textilu má pomôcť nová technológia (Zdroj: Pexels/MART PRODUCTION)

#To, že módny priemysel v nezanedbateľnej miere vplýva na našu planétu, nie je žiadnym tajomstvom. Aj preto čoraz viac ľudí uprednostňuje nákup oblečenia v second-handoch, alebo návštevy obľúbených swapov. Oblečenie, ktoré je v dobrom stave, vďaka tomu ostáva v obehu. Čo ale s kúskami, ktoré sú už priveľmi opotrebované na to, aby sa dali ďalej nosiť? Podľa všetkého si už počul o tom, že z recyklovaného textilu sa vyrába napríklad izolačný materiál či výplň do matracov. Ako však uvádza BBC, švédska spoločnosť Renewcell tento rok otvorila továreň, ktorá opotrebované oblečenie dokáže zrecyklovať a vyrobiť z neho ďalší textil.

Prvá veľkokapacitná továreň na recykláciu oblečenia

Mechanická recyklácia textilu sa využíva niekoľko storočí, no spoločnosť Renewcell prišla s technológiou, ktorá textil dokáže recyklovať chemicky. Práve na tento účel spoločnosť tento rok otvorila prvú veľkokapacitnú továreň na svete. Nachádza sa v meste Sundsvall a jej cieľom je, aby do roku 2030 dokázala ročne zrecyklovať 360 000 ton textilu, čo je ekvivalentom 1,4 miliardy tričiek.

„Lineárna spotreba módy je neudržateľná,“ uvádza výkonný riaditeľ Renewcell, Patrik Lundström.

„Nemôžeme plytvať prírodnými zdrojmi tak, že budeme ťažiť olej na výrobu polyesteru, rúbať stromy na výrobu celulózy či pestovať bavlnu len preto, aby sme tieto vlákna raz použili a aby potom skončili v oceánoch, na skládkach či v spaľovniach. Musíme v módnom priemysle vytvoriť kolobeh.“

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Renewcell (@renewcell)

Problematická recyklácia

Každý rok sa celosvetovo vyrobí viac než sto miliárd kusov oblečenia. Nie každý kus si však nájde miesto v našich šatníkoch. Do dvanástich mesiacov podľa odhadov až 65 % z neho skončí na skládkach odpadu. Módnemu priemyslu sa pripisuje zodpovednosť za 8 až 10 percent uhlíkových emisií. Mnohé spoločnosti teda hľadajú spôsoby, ako svoj dopad na životné prostredie znížiť.

Viaceré charitatívne organizácie, ale aj módne značky ponúkajú ľuďom možnosť odovzdať svoje nechcené oblečenie. To je následne vytriedené a v závislosti od jeho stavu ďalej využité jedným z troch spôsobov. Kúsky, ktoré sú v dobrom stave, sa vrátia do obehu predajom v second-handoch. Z ďalších sú vyrobené utierky či handry.

No a tie najopotrebovanejšie sú recyklované napríklad na matracové výplne, prípadne sa použijú ako podšívka kobercov. Výroba oblečenia z recyklovaného textilu je však ojedinelá, takýmto spôsobom sa ho využije len jedno percento.

Najväčším problémom pri výrobe oblečenia z recyklovaného textilu je jeho zloženie. Drvivá väčšina odevov je vyrobená zo zmesi textílií, pričom najpoužívanejšou je polyester. Jeho podiel v rámci svetovej produkcie vláken je až 54 %. Hneď za ním, a však s podielom len 22 %, sa nachádza bavlna. Za popularitou polyesteru stojí predovšetkým jeho nízka cena.

Výrobcovia zaplatia za kilogram tohto materiálu približne polovicu z toho, čo by zaplatili za rovnaké množstvo bavlny. Zatiaľ čo čistý polyester recyklujeme už desaťročia, v prípade zmiešaných textílií ide o omnoho náročnejší proces.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Renewcell (@renewcell)

Moderná technológia

Práve recyklácia polyesteru limituje aj novú technológiu spoločnosti Renewcell. Tá plánuje používať čisto textilný odpad, predovšetkým staré tričká a džínsy. Dokáže však recyklovať len bavlnené textílie s maximálne piatimi percentami prímesí.

Textílie budú najskôr zomleté a odstránia sa z nich gombíky, zipsy a farbivá. Následne budú mechanicky a chemicky spracované a po vysušení z nich vzniknú pláty celulózy, pripomínajúce hrubý papier. Tie potom budú môcť využiť výrobcovia viskózy na výrobu nového textilu. Pri výrobe viskózy sa zvyčajne využíva celulóza získaná z dreva, čo vedie k masívnym výrubom. Nová technológia Renewcell tak nepomôže len pri samotnej recyklácii textilu, ale tiež pri ochrane lesov.

Podľa strategického manažéra Renewcell, Haralda Cavalli-Björkmana to, že fast fashion spoločnosti využívajú lacné, syntetické vlákná, ovplyvnilo aj vzťah zákazníkov k oblečeniu.

„Pred tým, ako sa začala industrializovaná produkcia textilu, sa ľudia o svoje oblečenie starali. Opravovali ho, pretože bolo investíciou. Dnes je oblečenie také lacné, že všeobecný pohľad naň je taký, že vždy sa dá vypestovať viac bavlny alebo vyťažiť viac oleja, a je to oveľa jednoduchšie, než vyrobiť kvalitné produkty z niečoho, čo už existuje a čo by mohlo zostať v obehu.“ povedal.


Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame