Zabijakov osobný strážca sa vracia na scénu: Udržal si sequel kvalitu jednotky, alebo ťa čaká sklamanie?

Kiná lákajú na letnú novinku Zabijakov osobný strážca 2

Kiná lákajú na letnú novinku Zabijakov osobný strážca 2 (Zdroj: Lionsgate)

#V kinách sa roztrhlo vrece s akčnými filmami. Nedávno sme videli nečakane dobrú pecku Nikto s Bobom Odenkirkom, ale aj ďalšiu podarenú Ritchieovku Rozhnevaný muž. Svoju premiéri si odbilo aj pokračovanie vcelku podareného Zabijakovho osobného strážcu. Jednotka mala dobrú akciu, fungujúce postavy a nečakané zvraty. Sequely však zvyčajne nesiahajú na originály. Bola snímka Zabijakov osobný strážca 2 výnimkou?

RECENZIA Film Black Widow ovládol kiná: My sme mu plný počet nedali, ako novú Marvelovku zhodnotíš ty?

Tentokrát potrebuje ochranku Kincaidova žena

Spolupráca so zabijakom Kincaidom z predchádzajúceho dielu zanechala na bodyguardovi Bryceovi trvalé stopy. Jeho terapeutka mu preto nariadi na čas prísny zákaz používania zbraní a povinný oddych od práce ochrankára. Michael si však zaslúženú dovolenku dlho neužije. Na scénu totiž prichádza zabijakova žena, neslávne známa medzinárodná podvodníčka Sonia Kincaidová, ktorá je ešte drsnejšia, akčnejšia a zábavnejšia ako jej manžel, a pre telesného strážcu má pripravenú novú nebezpečnú úlohu.

Namiesto pokojného relaxu pri mori čaká na Michaela bláznivý roadtrip plný automobilových naháňačiek, výbušnín, barových bitiek, ruských gangstrov a talianskej mafie, ktorá je schopná všetkého. To je však ešte len začiatok. „Ostrá trojka“ sa postupne zaplieta do svetového sprisahania, za ktorým stojí psychopatický miliardár s tvárou Antonia Banderasa. Takúto dovolenku by asi žiadny terapeut neschválil.

Príbeh máš zhrnutý celkom v kocke. Nebudem ťa teda dlho napínať a rovno ti prezradím, že film sa nepodaril. Neobstojí dokonca ani v náročnej konkurencii aktuálnej ponuky slovenských kín. Dej je veľmi kostrbatý a má množstvo dier, ktoré sa tvorcovia rozhodli zaplátať nie vždy fungujúcim humorom. V jednotke viac-menej stačili postavy, ktoré príbeh rozvíjali, v dvojke však už nemajú čo viac povedať a nezachránia to ani ďalšie hollywoodske hviezdy.

Ryan Reynods tentokrát ochraňuje Soniu Kincaidová
Ryan Reynods tentokrát ochraňuje Soniu Kincaidová (Zdroj: Lionsgate)

Viac hercov, menej hrania

Hlavné úlohy si zopakovala naša obľúbená trojica Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson a Salma Hayek. Okrem nich však dostanú obrovský priestor aj nové postavy v podobe Antonia Banderasa a Morgana Freemana. Vždy, keď vidíme v traileroch na sequel A-čkové hviezdy, musíme sa mať na pozore. Len málokedy vedia doručiť kvalitne zahraté postavy a zväčša len zhrabli veľa peňazí za veľmi málo práce. Tak ako tu.

Nepomáha tomu ani fakt, že zo Salmy Hayek sa za posledné roky stáva taká lajtová hollywoodska prostitútka. Necháp ma zle, ale uznaj – na plátne vidíš len jej veľké poprsie, klzký jazyk plný nadávok a akože „strieľanie“ zo zbraní. Podobné úlohy brala svojho času napríklad aj taká Megan Fox. Niektorým divákom to plne stačí. Samozrejme, je sa na čo pozerať, ale čo z toho, keď to nesplní svoj účel dostatočne? Podľa nás by sa s herečkou typu Salma Hayek nemalo takto pracovať. Potenciál ansámbelu bol rozhodne väčší.

Naša obľúbená trojica sa vráti, chémia medzi nimi však nie
Naša obľúbená trojica sa vráti, chémia medzi nimi však nie (Zdroj: Lionsgate)

Slabý scenár so slabými postavami

Na druhú stranu, herci vlastne ani nemajú čo hrať. Dostali hlúpe postavy, a preto sa správajú ako hlupáci. Fungujúcu chémiu medzi Jacksonom a Reynoldsom z prvého dielu tu nenájdeš a hláškujúca Salma je tu skôr na okrasu. Prvý diel bol hitom, ktorý zarobil nečakane veľké peniaze, a preto sequel vznikol skôr nasilu a s očakávaním ešte väčšieho zisku. To sa však nestane.

Scenár sa dokonca vykašľal aj na akékoľvek spestrenie deja. Má rovnakú šablónu ako každý zlý akčný film. Načneme akciou, potom zoznámenie, potom akcia, expozičná scéna, znova trochu akcie, nejaký ten hlúpy plottwist a zasa akcia. Jednoducho to nefunguje a presne vieš, čo sa v nasledujúcej scéne udeje.

Klinec do rakvy sú nové postavy v podaní Banderasa a Freemana. Jedným slovom – stereotypy. Oboch si v rovnakých úlohách už niekoľkokrát videl. Banderas je taký ten záporák na jeden film a Freeman je proste Freeman. Má dokonca vo filme aj čiastočnú pozíciu rozprávača. Keď ťa už toto nerozosmeje, potom už neviem čo.

Film sa tvári ako paródia na akčné filmy, no neúspešne
Film sa tvári ako paródia na akčné filmy, no neúspešne (Zdroj: Lionsgate)

Čo takýto film dokáže zachrániť?

Počas celej stopáže som si pokladal otázku, čo zmeniť, aby film fungoval? Je príliš rýchlo postrihaný. Zmeniť strihača. Je hlúpo napísaný a nevtipný. Zmeniť scenáristu. Otrasné sú aj efekty. Vymeniť VFX supervízora. Nič tento film nedokáže zachrániť. Áno, ani audiovizuálna stránka nie je hodná rozpočtu 70 miliónov dolárov. Všetky peniaze išli na honoráre predražených hercov.

Zabijakov osobný strážca 2 je sklamanie. Kiežby som ti mohol povedať, že som mal len zlý deň a film mi jednoducho nesadol. Ani hodnotenia zo zahraničia snímke nič nedarovali. To však ešte neznamená, že odídeš z kina rovnako sklamaný ako ja. Treba sa len naladiť na správnu vlnu. Verím, že pár ľudí bude spokojných. Ale to nestačí.

Do kina musíš vojsť bez väčších očakávaní. Nebuď prísny a užívaj si drahé tváre v zameniteľnej akčnej žánrovke. Kúp si prípadne niečo na jedenie, aby si sa neunudil stereotypnými postavami a vývojom príbehu. Neviem, čo viac ti odporučiť. Špecifický film si vyžaduje špecifické publikum a ak nie si divák, ktorý sa uspokojí s podpriemerom, stav radšej na vyššie spomínané filmy a počkaj, kým Zabijakov osobný strážca 2 vyjde na nosičoch.