Hovorkyňa bratislavského letiska o cestovaní po korone: Na palube lietadla je filtrovaný aj vzduch

Veronika Ševčíková

Veronika Ševčíková je už takmer sedem rokov hovorkyňou Letiska M.R. Štefánika (Zdroj: Archív Veroniky Ševčíkovej)

#Doktorandka na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulte UK Veronika Ševčíková je tiež hovorkyňou Letiska M. R. Štefánika. Na tomto poste je už takmer 7 rokov. Predtým pracovala ako redaktorka politiky a počas štúdia bola krátko aj hovorkyňou mimoparlamentnej politickej strany. V rozhovore nám priblížila atmosféru po vypuknutí COVID- 19 aj to, či je cestovanie opäť bezpečné.


Rozhovor pôvodne vyšiel v študentskom magazíne Webjournal 2.0 Katedry žurnalistiky Univerzity Komenského v Bratislave.


Aké zmeny nastali pre zamestnancov letiska? A čo tvoj harmonogram – tiež si pracovala z domu?

Časť zamestnancov, najmä administratívnych, pracovala z domu, a časť sa striedala v nepretržitej prevádzke v denných a nočných smenách. S kolegami sme sa stretávali na pravidelných poradách krízového štábu, čiže ja som i naďalej chodila väčšinu času do práce.

Koho sa týkala práca v nepretržitej prevádzke v denných a nočných smenách?

Niektorých zamestnancov bezpečnosti, hasičskej a záchrannej služby, pohonných hmôt, elektrických zabezpečovacích zariadení a podobne.

Ak si cestovateľ, všetky prejdené miesta si môžeš poznačiť do tejto stieracej mapy!

Bola si ako hovorkyňa letiska vystavená napríklad tomu, že sa k tebe nedostali isté dôležité informácie a  musela si v tejto špeciálnej situácii improvizovať?

Informačný proces máme na letisku nastavený veľmi dobre. Pravidelne som bola informovaná prevádzkovým dispečingom o letových plánoch, oddelením krízového riadenia o opatreniach v súvislosti s koronavírusom a na zasadnutiach krízového štábu vedením letiska o ďalšom postupe. Navyše, minimálne raz za dva roky musí letisko povinne vykonávať taktické cvičenia v koordinácii s externými zložkami o postupoch, v prípade leteckých nehôd s hromadným postihnutím osôb, či pre prípad výskytu nákazy na palube lietadla či v priestoroch letiska.

Letisko M.R.Štefánika v Bratislave
Letisko M.R.Štefánika (Zdroj: Archív Veroniky Ševčíkovej)

Takže si nebola vzniknutou situáciou až taká prekvapená?

Presné postupy sú spísané v pohotovostnom pláne letiska. Preto viem, ako reagovať, respektíve, ako by letisko postupovalo, ak by sa takáto nákaza vyskytla. Aj koncom januára sme vykonali preventívne cvičenie postupov v prípade, ak by sa na letisku nachádzal cestujúci s podozrením na ochorenie COVID-19.

Ako sa správal personál letiska, keď sa k vám dostala informácia, že vírus COVID-19 je už aj za našimi hranicami?

Napriek dôslednému školenú obavy určite boli. Keďže, podobne ako zdravotníci, predavačky či policajti a hasiči, aj niektorí naši zamestnanci boli v prvej línii pri kontakte s cestujúcimi zo zahraničia. Navyše, spočiatku nebolo nosenie tvárových rúšok či rukavíc povinne nariadené a zohnať ich nebolo jednoduché. V súčasnosti ich máme na letisku dostatok.

Čo ti aktuálne na letisku chýba najviac?

Určite ruch cestujúcich. No veríme, že sa nám spolu s leteckými spoločnosťami podarí presvedčiť ľudí o bezpečnosti cestovania aj letiska. Dopravcovia zaviedli mnoho preventívnych opatrení – denné dezinfekcie lietadiel, povinné rúška a rukavice pre palubný personál a cestujúcich, bezhotovostné platby za služby či online check-in. Na palube je filtrovaný vzduch a všetky priestory sú oveľa viac dezinfikované a čistené. Zakúpili sme tiež špeciálne zariadenia na priestorovú dezinfekciu aerosólom. Samozrejmé je tiež využívanie osobných ochranných pracovných prostriedkov a dodržiavanie bezpečných rozostupov.

Naučila si sa vďaka výnimočnej situácii niečo nové?

Kým doteraz boli pre nás na letisku v Bratislave krízové situácie najmä tie, keď meškalo lietadlo a davy nahnevaných cestujúcich za to vinili náš personál a volali médiám, teraz bola krízová situácia vážnejšia. Nikdy v histórii neboli všetky osobné lety zakázané. Preto, ak by nás mala táto situácia niečomu naučiť, možno do budúcna aspoň trpezlivosti. Pretože prioritou aj naďalej bude, aby bol každý let vybavený pri dodržaní najvyššej bezpečnosti a ochrany zdravia cestujúcich. Pre mňa je táto situácia tiež školou krízovej komunikácie, o čom je napokon aj moja dizertačná práca na katedre.

Vychutnaj si najlepšie ľudové hity v podaní Kandráčovcov, už 19. júla: Lístky na koncert kúpiš na Predpredaj.sk

Zdroj: Webjournal - Zuzana Šuvadová

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť