ROZHOVOR Slovenský držiteľ Oscara Vladimír Valovič: Počítačoví herci sú dnes vo filmoch častejšie, ako si ľudia myslia

Zdroj: Archív Vladimíra Valoviča

#Handlovčana Vladimíra Valoviča pozná azda každý, kto sa zaujíma o filmovú tvorbu. On sám hovorí, že nemá rád toto označenie, no fakt, že je slovenským držiteľom Oscara či ceny BAFTA mu už nikto nikdy nevezme. A keďže filmový svet sa mení každým dňom, tvorcu špeciálnych vizuálnych efektov sme vyspovedali po dlhšom čase opäť. Z nasledujúcich riadkov sa dozvieš, ako to v Hollywoode momentálne vyzerá, na čom za ten čas pracoval, ale aj to, ako vníma Akadémiu.

Od nášho posledného rozhovoru už ubehol nejaký ten piatok. Naposledy sme ťa vyspovedali v momente, keď si dokončil prácu na Justice League. Čo sa odvtedy zmenilo v tvojom (nielen profesijnom) živote?

Keď som skončil Justice League, pomáhal som na jednom filme pre Disney – Wrinkle in Time (Struny času). Po necelých dvoch mesiacoch som začal budovať svoj tím ľudí a dostal som na starosť dve sekvencie vo filme Skyscraper s Dwaynom Johnsonom. Ten bol pôvodne natočený vo Vancouveri, kde stále žijem, a neskôr aj postprodukovaný. Mal som tam na starosti všetky vnútorne zábery Pearl Dome, čo je „observatorium“ na vrchole najvyššej budovy.

Zdroj: YouTube/Universal Pictures

Museli sme najprv vymyslieť, ako to bude vyzerať a následne som mal na starosti celý výrobný proces, ktorý bol pre tento film veľmi netradičný a unikátny. V miestnosti boli špeciálne vysúvacie panely, ktoré pripomínali zrkadlá. Tie projektovali pozadie za panelom, ale zároveň aj umiestňovali postavy z miestnosti z rôznych uhlov, čiže vznikli zábery, ktoré pripomínali zrkadlový labyrint. Tým, že to bol veľmi špecifický typ záberov, museli sme vytvoriť aj špeciálne nástroje, ktoré nám to vôbec umožnili spraviť v tak krátkom časovom úseku.

Po tomto projekte som si zobral 5 mesiacov „materskej dovolenky“, navštívil Slovensko a Česko, stretol sa s veľkou časťou mojich študentov a dokonca sme spolu natočili aj nejaké zábery. Následne som začal pracovať na mojom novom osobnom projekte. V úvode tohto roka som zároveň robil aj na filme Detektív Pikachu.

To posledné nás presne zaujíma. Ako sa ti na filme Detektív Pikachu pracovalo a akú pozíciu (prípadne konkrétne scény) si na projekte zastával?

Na Pikachu som robil viac ako 3 mesiace, konkrétne na sekvencii s mestom Ryme, kde som mal nejaké zábery s balónmi a výbuchmi, lietajúceho Mewtwo a tiež aj les, kde padajúce skaly lámali stromy. Môj záber môžete vidieť aj v traileri, kedy Mewtwo preletel explóziou a vznášal sa nad mestom medzi budovami.

Zdroj: YouTube/Warner Bros. Pictures

Samozrejme, pracoval som aj na nejakých scénach s Pikachu a dokonca som mal aj jeden široký záber na rozbité laboratórium. Bol to celkom intenzívny projekt.

Pred nedávnom uzrel svetlo sveta aj trailer pre filmovú verziu Sonic. V podstate by sme mohli hovoriť o podobnom projekte, akým je Pikachu. Keď si to porovnáš, čo naň hovoríš?

Sonic bol projekt, ktorý som mal robiť hneď po filme Detektív Pikachu. Dokonca som mal na obrazovke jeden zo záberov do pripravovaného traileru. Ale v ten deň som nakoniec vo firme skončil. Samotný projekt je zvláštny a keby nevznikol, nikto by to asi ani neľutoval. Ja osobne sa nechcem vyjadrovať k vzhľadu hlavného hrdinu, povedané už asi bolo všetko na sociálnych sieťach. Ale to, ako Sonic vyzerá, je hlavne dôsledok produkcie a klientov. Vždy je prvoradé, aby boli spokojní najmä oni.

Ako tvorca VFX musíš mať určite poriadne bujnú predstavivosť a zmysel pre detail. Kde a ako sa snažíš popri práci načerpať energiu a nové nápady pre svoje ďalšie projekty?

Ja osobne veľa fotím, čo mi pomáha vnímať svet cez objektív a lepšie rozumieť zákonom optiky. Je to okrem iného aj moje hobby a antistresová činnosť, pri ktorej nepotrebujem žiadny monitor ani mobil. Len príroda a foťák.

Zdroj: Archív Vladimíra Valoviča

Tohtoročného Oscara za najlepšie efekty si odniesol film First Man, čo spôsobilo značnú vlnu kritiky u ľudí favorizujúcich Ready Player One. Aký máš názor na rozhodnutie Akadémie, prípadne celkovo na túto kategóriu ako držiteľ Oscara? Máš možnosť hlasovania? 

Ja zatiaľ nie som členom Akadémie, ale som VES člen, čo je Visual Effects Society. Ide o akúsi obdobu Oscarov, ale pre nás z VFX to ma väčší význam. Tento rok som mal možnosť prvýkrát hlasovať a byť v porote pre niekoľko kategórii. Bol to veľmi zaujímavý zážitok. Čo sa týka Oscarov, už niekoľko posledných rokov celkovo nesúhlasím s výsledkami. Tento rok mal vyhrať určite Ready Player One.

A hlavne ILM (Industrial Light & Magic, VFX štúdio založené Georgeom Lucasom, pozn. red.) robí stále najvyšší level efektov a nedostali Oscara už od roku 2006 (Piráti z Karibiku 2), teda ak nerátam sekvenciu na Avatara pred desiatimi rokmi. Potom postupne vyhrávali filmy, ktoré boli dosť podobné. Gravity bol vesmír, na tú dobru prelomový, následne Interstellar, ktorý bol OK, ale neviem či na Oscara. Lepší bol podľa mňa Úsvit planéty opíc (Dawn of the Planet of the Apes).

V 2017 opice znovu nevyhrali, ani za celú trilógiu a prínos, čo urobili pre VFX svojou prácou. Pretože War for the Planet of the Apes bolo fakt unikátne a na Oscara. Vyhral ale Blade Runner 2049, ktorý bol síce dobrý, ale náročnosť efektov týchto dvoch filmov sa naozaj nedá ani porovnávať. Minulý rok bola celá tá kategória zvláštna. Od Disney tam bolo tam 6 z 10-tich snímok v hrubom výbere, čo mi prišlo dosť divné. Z toho 3 komiksovky. Zároveň chýbala konkurencia od Warner Bros., napríklad Aquaman či Fantastic Beasts 2.

A ako som spomínal, tento rok si to z finálnej päťky asi najviac zaslúžil Ready Player One. To boli neskutočné vizuálne orgie a naozaj zážitok. First Man ani zďaleka nebol najlepší VFX film za 2018. Bol možno najlepší SFX, keďže sa tam robili efekty napríklad do pozadia tak, že spravili najprv VFX a to premietali na špeciálne obrazovky počas natáčania. Ak by boli dve kategórie, tak potom by som schválil SFX, ale VFX určite nie.

V posledných mesiacoch rezonovala v Hollywoode hlavne kúpa štúdia Fox štúdiom Disney. Ako si vnímal tento zásadný krok vo svete kinematografie? Čo sa týmto zmení pre VFX odvetvie do budúcna? 

Ťažko povedať. Disney teraz vlastní ďalšie práva na filmy, ktoré môže ovplyvňovať a zrejme bude robiť rôzne remake-y, ale ako sa to prejaví na našej práci presne neviem. Som si však istý tým, že redukovanie počtu štúdií je vždy horšie pre kvalitu. Čím je menšia konkurencia a väčší podiel jednej firmy na trhu, tým sa napríklad znižuje možnosť vyjednávania podmienok pre VFX štúdia a zvyšuje závislosť a poslušnosť voči takýmto dominantným firmám.

Nastal v priebehu posledných dvoch rokov nejaký zásadný zlom vo svete VFX? Nemyslíme tým len technológie, ale napríklad aj celkový prístup zo strany štúdií, keďže väčšina ich projektov začína byť na vizuálnych efektoch doslova závislá? 

Dosť sa to mení. Väčšina veľkých štúdii ostala závislá na dotáciách/daňových úľavách a bez nich už nevedia fungovať. To potom tvorí jednu z podmienok, kde bude také štúdio a akých ľudí si na to najmú. Častým úkazom je aj posielanie práce do Ázie a Indie za vidinou zníženia výdavkov.

Zdroj: Archív Vladimíra Valoviča

Podľa mňa je to však len dočasný efekt a z dlhodobého hľadiska skôr škodí. No takýmto smerom sa to zhruba uberá. Je možné, že sa dosť veľa zmení aj príchodom Apple TV, Amazon TV, a rozrastajúcim sa Netflixom a HBO. Ja som vďačný za každú konkurenciu, ktorá prinesie nový vietor do filmu.

Zasiahlo aj teba šialenstvo okolo Avengers: Endgame? Videl si tento očakávaný projekt alebo Marvelovkám príliš nefandíš, aj keď si na niektorých z nich pracoval?

Vôbec. Ja som len pred pár dňami pozeral na Netflixe Avengers: Infinity War a aj to len preto, že každý o tom rozprával. Priznám sa, dopozeral som to na trikrát a keby som to nevidel vôbec, asi ani o nič neprídem. Neviem, pre mňa to mohlo skončiť cca v období Iron mana 2/3 a Thor 2.

Nevadia mi tie filmy, lebo produkujú veľa práce a možnosť pekných záberov, ale nie je to niečo, kvôli čomu by som utekal do kina. Guardians of the Galaxy ma bavili aj robiť aj pozerať. To bolo niečo úplne iné. Avengers sa pokojne zrieknem.

Myslíš si, že jedného dňa sa kinematografia dostane do momentu, kedy sa herci stanú nepotrebnými a vizuálne efekty budú schopné vytvoriť realistický zážitok na nerozoznanie od skutočných záberov?

Toto sa podľa mňa tak skoro nestane. Ľudský faktor je veľmi dôležitý a filmom robí stále najväčšie promo. Každý herec má sociálne siete a milióny fanúšikov, potom rôzne rozhovory atď., a to je reklama zdarma. Diváci potrebujú cítiť vo filme niečo ľudské, aby k nemu mali nejakú väzbu. Skôr by sa mohla znížiť potreba kaskadérov.

Počítačové postavy a herci sú dnes vo filmoch použité oveľa častejšie, ako si väčšina myslí. Štúdiá ukazujú len to, čo chcú. Neukážu dokonca ani všetky modré/zelené pozadia, ani rôzne časti, kde boli počítačoví herci. Mal som nedávno pohovor v jednom štúdiu a ani skvelý VFX supervisor nespoznal, že na jednom zábere, ktorý som mal v portfóliu, nebol skutočný herec, ale CG double (dorobený počítačom, pozn. red.). Keď som mu to spomenul, nechcel tomu veriť. Čiže dnes je to už bežná prax.

Zdroj: Archív Vladimíra Valoviča

Na filmy popri práci pravdepodobne nemáš veľa voľného času, no máš na zozname nejaký film, ktorý si chceš určite v blízkej dobe pozrieť?

Pred pár dňami som videl s dcérou Pikachu. Určite si pôjdem pozrieť Bad Boys 3, na ktorých čakám už cez 15 rokov ako veľký fanúšik celej série. A zrejme aj to, na čom robím práve teraz. Na viac asi čas nebude.

Máš momentálne vyhliadnutý nejaký nový projekt, nad ktorým stráviš najbližšie mesiace?

Pred pár týždňami som začal pracovať pre najstaršie a najlepšie štúdio na VFX na svete. 26. mája tomu bolo presne 44 rokov, čo ho založil George Lucas a ja som dlho odkladal, kým tam pôjdem. Až tento rok nadišiel ten správny čas a správny projekt. Všetko to vyšlo presne podľa mojich predstáv.

Je to štúdio s neuveriteľnou históriou, čo cítiť na každom rohu. Vo vedení sú také legendy ako John Knoll, ktorý s bratom vymysleli Photoshop, Jeff White a veľa ďalších. Projekt, ktorý robím práve v týchto chvíľach vypúšťa von prvý debutový trailer..

Chystáš sa v blízkej budúcnosti aj do našich končín? 

V septembri budem na otočku v Prahe, moja škola Compozitive sa stala generálnym partnerom akcie Splash 2019, takže tam budeme aj s mojimi študentmi vo veľkom zastúpení. Mal by som mať aj prednášku a seminár. Počas toho víkendu zrejme oznámime aj nejaké novinky.

Takže ak by niekto chcel a mal záujem pokecať o filmoch či výrobe VFX a všetkého okolo toho, prípadne aj o škole a detailoch, budem tam celé dva dni. Taktiež veľa študentov, ktorí radi odpovedia. Bude to super akcia s množstvom zaujímavých hostí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť