RECENZIA Ryan Reynolds je postavička v násilnej videohre: Free Guy mieri primárne na mainstreamové publikum

Do kín dorazila akčná komédia Free Guy

Do kín dorazila akčná komédia Free Guy (Zdroj: 20th Century Studios)

#Položil si si niekedy otázku, ako by sa zmenil náš svet, keby sme zistili, že žijeme vo videohre? Na túto dilemu sa snaží odpovedať novinka v slovenských kinách Free Guy. Na internete ho však nehľadaj, tento film neponúka žiadna streamovacia služba, a preto si ho v plnej kvalite pozrieš jedine v kinosále. My sme si ho boli pozrieť – stal sa z neho následník populárneho Ready Player One, alebo ide o obrovský krok vedľa?

RECENZIA The Suicide Squad je drsná akčná jazda: Spasí však DC universe a prinesie konečne niečo nové?

Nebuď priemerný

Guy je bankový úradník vo Free City Bank a vedie prostý život. Vyžaruje pozitivitu a radostný optimizmus a vždy je ochotný zájsť na dobrú kávu. Spolu s najlepším kamarátom Buddym má obrovskú chuť do života, no všetko sa náhle zmení, keď zistí, že je vlastne postavou na pozadí veľmi násilnej videohry typu open world: „Free City“. Distribuuje ju spoločnosť Soonami Studios, na jej čele stojí nenásytný magnát Antwan.

„Free City“ je veľmi populárna hra, kde vládne chaos a ničenie. Hráči v nej vedú život bez pravidiel a posúvajú sa na vyššie levely páchaním bezdôvodných násilných činov a vandalizmu. Guy stretne megasexi hráčku MolotovGirl a je ňou uchvátený. Práve ona mu pomôže prejsť hrou a vyrovnať sa s tým, že jediný život, ktorý pozná, nie je skutočný. MolotovGirl sa v reálnom živote volá Millie a má nevybavené účty so Soonami.

Keď sa Guy aktívnejšie ujme svojej roly dobrého človeka – idealistu v cynickom svete bez pravidiel – stane sa zástancom hráčov aj ďalších NPC (nehrateľných postáv) a hrdinom vlastného príbehu, ktorý si už píše sám. Guyova popularita rastie a Antwan si uvedomuje, že tým vážne ohrozuje budúcnosť „Free City“ a najmä plánovaného pokračovania hry.

Rozdiel medzi NPC postavou a skutočným hráčom sú slnečné okuliare
Rozdiel medzi NPC postavou a skutočným hráčom sú slnečné okuliare (Zdroj: 20th Century Studios)

NPC verzia Ryana Reynoldsa

Ako už určite vieš, hlavnú hrdinu Guya si zahral obľúbený Ryan Reynolds (Deadpool, Zabijakov osobný strážca). Ako vždy, svoju úlohu vie predať. Nebudeme hovoriť o žiadnych oscarových výkonoch, o tom Free Guy nie je. Reynolds hrá hlúpučkého panáčika vo videohre podobnej GTA, no a ty mu to zoženieš aj s navijakom. Herec je strojom na charizmu, a preto je skvelé, že viac ako 80 % stopáže potiahne práve on. No a čo zvyšok?

Záporákom je mu zákerný podnikateľ Antwam, ktorý stojí za vývojom a spustením spomínanej hry „Free City“. Antwama si zahral rovnako populárny herec, ale aj scenárista a režisér Taika Waititi (Thor: Ragnarok, Králik Jojo). Tento herecký výkon je trochu prestrelený, ale to je takmer každý projekt, ktorého sa Taika chytí. Záporák funguje, no nie vždy – najmä finále dosť škrípe. Ďalšími postavami sú vývojár Keys v podaní Joeho Keeryho (Stranger Things) a jeho expriateľky Millie (Star Wars IX). Obaja sú však len postavami, ktoré majú pomôcť hlavného hrdinovi v jeho postupe dejom.

Vizuálne efekty sú najväčším plusom celého filmu
Vizuálne efekty sú najväčším plusom celého filmu (Zdroj: 20th Century Studios)

Vizuálne úchvatné

Do kina chodíme najmä kvôli efektom. V tomto filme si ich užiješ tony. Akcia a spolu s ňou spojené VFX sú neustále prítomné. Autá vybuchujú, zbrane strieľajú, vrtuľníky pália rakety na budovy. Svet je živý, a to projektu neskutočne pomáha. Solídny je aj zvuk, ktorý si najviac vychutnáš v IMAX. Škode, že táto verzia je dostupná iba v 3D. Filmu neublíži, ale ani príliš nepomôže.

Free Guy stál podľa produkčného štúdia 100 – 125 miliónov dolárov. Hovoríme teda o blockbustere s priemerným rozpočtom. Za tieto peniaze si tvorcovia dovolili naozaj veľa. Samotný ansámbel stál minimálne polovicu a supervízori vizuálnych efektov dokázali za tieto peniaze takmer nemožné. Vizuálne nemáme čo vytknúť.

Akciu nájdeš na každom kroku
Akciu nájdeš na každom kroku (Zdroj: 20th Century Studios)

Problémy so scenárom a jednoduchosťou

Úprimne, čakali sme horší film, než aký sme videli. Nie je však taký ružový, ako si možno myslíš. Scenár je plný menších dier, ktoré ti ale nebudú vadiť, ak sa na ne príliš nezameriaš. Podobne je to aj s motiváciami všetkých hrdinov – počas prvých 30 minút filmu dokážeš predpokladať, ako snímka skončí a zrejme sa nebudeš mýliť. Vadila nám aj výrazná jednoduchosť, zabraňujúca kreatívnym a novým myšlienkam.

Humor funguje, je však nasadaný nízko. Žiadne inteligentné vtipy z The Suicide Squad, len humor cielený na malé publikum. Dobre čítaš, nie mladé, ale malé. Najväčší problém vidíme v cieľovke, ktorú si tvorcovia vybrali. Ak máš 12 – 13 rokov, budeš nadšený. Netvrdíme, že starší diváci si film neužijú, no čím si starší, tým viac chýb a nezmyslov si všimneš.

NPC Guy musí spolupracovať s hráčkou MolotovGirl
NPC Guy musí spolupracovať s hráčkou MolotovGirl (Zdroj: 20th Century Studios)

Zábava na jedno pozretie

Aktívni hráči najmä online videohier, fanúšikovia Marvelu, Star Wars a klasickej mainstreamovej kinovej zábavy, majte sa na pozore. Free Guy je filmom pre vás. Ponúka jednoduchý príbeh, jednoduchý humor, stereotypné postavy a čistokrvne dobré a zlé postavy. Všetko sme už videli a nielen v Ready Player One od Spielbegra. Dokonca sa tu nenachádza ani toľko easter eggov.

Napriek všetkým problémom film funguje. Nestane sa klasikou ani oscarovým adeptom, no poteší väčšinu fanúšikov, ktorí ho uvidia v kine. Máme tu teda nový Ready Player One? Asi nie. Dostali sme však akčnú komédiu, ktorá nikoho neurazí, no máloktorých skutočne poteší. Cieľom bol celkom jednoznačne zárobok. Ak sa rozhodneš ísť do kina, nezabudni na pukance a kolu – osobne síce jedlo v kine nemusím, no nevedel by som si bez neho Free Guy patrične vychutnať.