RECENZIA The Suicide Squad je drsná akčná jazda: Spasí však DC universe a prinesie konečne niečo nové?

The Suicide Squad je oveľa lepším filmom ako Ayerov cut z 2016

The Suicide Squad je oveľa lepším filmom ako Ayerov cut z 2016 (Zdroj: Warner Bros.)

#Pamätáš si ešte na august 2016? V kinách sme videli Samovražedný oddiel od Davida Ayera a väčšina z nás odišla zo sál sklamaná. DC universe sa akoby zastavil v čase. Okrem Wonder Woman a možno nedávneho Snyder Cutu Ligy spravodlivosti som od nich nevidel žiadny dobrý film po Mužovi z ocele. Prišiel však James Gunn, režisér marvelovky Strážcovia galaxie. Dokázala jeho verzia The Suicide Squad nadviazať na divácky úspech nedávnej Snyderovky?

Vydaj sa na amazonské dobrodružstvo – Expedícia: Džungľa je prekvapením, ktoré musíš vidieť na veľkom plátne

Samovražedná misia

Vitaj v pekle, známom ako Belle Reve! Práve tak sa volá väznica s najvyššou mierou úmrtnosti v Spojených štátoch, a práve tu držia najhorších superzloduchov komiksového sveta. Urobia čokoľvek, aby sa dostali von, dokonca sú ochotní stať sa členmi supertajnej operácie, v ktorej budú musieť na chvíľu prejsť na správnu stranu zákona. Podarenú partičku budú vo filme tvoriť postavy ako Bloodsport, Peacemaker, Captain Boomerang, Ratcatcher 2, Savant, King Shark, Blackguard, Javelin či mnohými obľúbená psychopatka Harley Quinn.

Keď ich vysadia na nepriateľmi obsadenom ostrove s úlohou „nájsť a zničiť“, bude mať plukovník Rick Flag čo robiť, aby skupinu udržal pohromade. Pravidlá sú pritom jednoduché – jeden zlý pohyb a je po nich! Zomrieť môžu rukami nebezpečných súperov, ale aj svojich nemenej nebezpečných kolegov.

Nehovoriac o tom, že ich má po celý čas pod drobnohľadom tím vplyvnej Amandy Waller, ktorá stojí za celým nápadom dať dohromady obávaných zločincov a využiť ich schopnosti v boji proti ďalšiemu zlu. Misia sa teda môže zdať na prvý, druhý aj tretí pohľad naozaj samovražednou.

Všetko začne nevinnou misiou na tropický ostrov
Všetko začne nevinnou misiou na tropický ostrov (Zdroj: Warner. Bros)

Komiksový minimalizmus

Čím začať… Na úvod ťa vystríham, aby si nečakal veľké akčné sekvencie, boj o planétu či dojemné odkazy na kameru. The Suicide Squad nie je štandardnou komiksovkou, aké poznáme. V prvom rade ťa zaujme samotné rozprávanie. Film nie je lineárny a často odskočíš do nedávnej minulosti, ale aj budúcnosti. S časom sa tu pracuje výborne a scény sa tak vzájomne dopĺňajú.

Tvorcovia kladú dôraz na postavy a na ich backstory. Spoznáš 12 hlavných hrdinov. Nie každý z nich sa ale dožije záveru filmu. Aj napriek tomu, že majú rôzne superschopnosti, majú aj strach, rešpekt a svoje vlastné záujmy. Postavy sa javia ako jednotlivci a nie ako tím. Sám budeš len čumieť, že aj napriek obrovskému 185 miliónovému rozpočtu dostal James Gunn voľné ruky a miesto akčným sekvenciám sa rozhodol viac povenovať postavám. Ďakujeme, James.

Postavy majú obavy z ďalšieho vývoja misie
Postavy majú obavy z ďalšieho vývoja misie (Zdroj: Warner Bros.)

Vizuálne strhujúce divadlo

Postavy a príbeh sú, samozrejme, len polovica úspechu. Do kina sa jednoducho chodí aj na vizuálne efekty. Konečne po rokoch môžem s pokojným srdcom vyhlásiť, že som videl DC film so skvelými vizuálnymi efektami. Priznajme si to, CGI bolo od BvS po sequel Wonder Woman otrasné. Snyder Cut už čo-to vylepšil, ale naozaj musel prísť až Gunnov tím, aby sme dostali parádne vizuálne divadlo?

Projekt je technicky prešpikovaný skvelým strihom, ktorý ide ruka v ruke s obstojne napísaným scenárom. Kamera pracuje s odstupom a nebojí sa zachytiť bojujúce postavy od hlavy až po päty. Pomáha jej v tom aj širší pomer strán, takže v kine tieto závery skutočne vynikajú. Miesto prekontrastovaného a prefarbeného originálu je snímka farbená studenými pastelovými farbami, čo jej pridáva v DC universe na jedinečnosti.

Pochváliť musíme aj skvelé vizuálne efekty
Pochváliť musíme aj skvelé vizuálne efekty (Zdroj: Warner Bros.)

Žiadne 3D, prach ani tma

Osobne mi na pôvodnom filme vadili všetky tie 3D a IMAX 3D verzie. Je to len ďalšia vec, ktorú robí nový The Suicide Squad inak. 3D verziu v ponuke kín nenájdeš a neponúkne ti ju ani spomínaný IMAX. Zvykaj si. Tento formát už nie je tak vyhľadávaný a zrejme za pár rokov úplne zomrie alebo bude nahradený niečím iným. Okuliare teda nechaj doma.

Ešte niečo k samotnému finále (bez spoilerov, samozrejme). Pôvodný film ponúkol otrasného záporáka bojujúceho v tme a prachu. Tu nič podobné nenájdeš. Záporák je v podstate neznámy pojem. Film pozná len postavy a ich činy – nepýta sa, ktoré sú dobré a ktoré zlé, aj keď asi tvorcovia vedia, komu budeš fandiť. Finálnu (a riadne dlhú) sekvenciu si užiješ za bieleho dňa, aby si si vychutnal skvelý vizuál a nápaditú kameru.

Humorné situácie fungujú na výbornú
Humorné situácie fungujú na výbornú (Zdroj: Warner Bros.)

Zájdi do kina a uži si najlepšiu komiksovku roka

Po mnohých filmových sklamaniach akými boli Black Widow, Rýchlo a zbesilo či Monster Hunter máme v kinách konečne blockbuster, ktorý stojí za to. Spoločne s Jungle Cruise ide o to najlepšie, čo distribútori počas augusta ponúkajú. Odlož svoje víkendové povinnosti a ak si ešte The Suicide Squad nevidel, rozhodne si film nenechaj ujsť. Síce nejde o nič mimoriadne nové či prelomové (dejové zvraty príliš neprekvapia), prekážať ti to nebude.

Pozíciu najlepšej komiksovky roka ho už nedokáže nič ohroziť. Októbroví Eternals budú zrejme priemerným filmom aj napriek výnimočnej oscarovej režisérke a decembrový Spider-Man si na The Suicide Squad zaručene neškrtne. R-kový rating DC snímkam svedčí a dúfame, že ho ponechajú aj svojim ďalším projektom. James Gunn nám priniesol skvelú dvojhodinovú pecku a Marvel môže len ľutovať, že s ním odložil spoluprácu.

P.S.: Ostaň v kinosále až do konca, čaká ťa potitulková scéna.