RECENZIA Blue Beetle od DC neurazí, ale ani nenadchne: Potrebovali sme latino superhrdinu?

Blue Beetle

Do kín dorazil prvý komiksový latino hrdina Blue Beetle (Zdroj: Warner Bros.)

#Po niekoľkých kvalitatívnych prešľapoch v rámci filmového DC Universe bolo už dávnejšie naznačené jeho nové smerovanie. Ako Superman definitívne skončil Henry Cavill, plánované filmy sa zrušili a namiesto toho sa pod taktovkou Jamesa Gunna začala pripravovať pre tieto komiksovky úplne nová cesta. Tieto zmeny však našťastie neuškodili filmu Blue Beetle, ktorý práve dorazil aj do našich kín.

My sme samozrejme horúcu novinku nemohli odignorovať a šli sme sa pozrieť, ako si DC s týmto novým superhrdinským filmom poradilo. Toto sú naše prvotné dojmy.

Prvý latino superhrdina

Film Blue Beetle sa už v úvodnom promovaní hrdo pýšil tým, že na strieborné plátno prvýkrát prinesie latino superhrdinu. Táto myšlienka sa vo viacerých náznakoch objavuje aj v rámci samotného príbehu, pričom patrí medzi tie svetlejšie stránky snímky režírovanej Angelom Manuelom Sotom.

Hlavný hrdina menom Jaime Reyes sa obyčajnou zhodou náhod stáva držiteľom starovekej mimozemskej technológie nazývanej skarabeus. Ten si Jaimeho samozrejme vyberie ako svojho vyvoleného hostiteľa, pričom ho obdaruje špeciálnym oblekom s naozaj širokou škálou všemožných útočných alebo aj obranných prvkov.

Napriek počiatočnému strachu a neistote sa tak Jaime stáva superhrdinom menom Blue Beetle, ktorý bojuje nielen voči typickému záporákovi, ale aj za svoju vlastnú rodinu. V hlavnej úlohe sa predstavil Xolo Maridueña, ako femme fatale sme dostali očarujúcu Brunu Marquezine a bez debety si najviac filmu vďaka svojej postave strýka Rudyho pre seba získal George Lopez.

Blue Beetle
Hlavný hrdina menom Jaime Reyes (Zdroj: Warner Bros.)

(Ne)špeciálne efekty

Rozhodne treba poznamenať, že veľká časť záberov na Jaimeho obsahuje jeho superhrdinský oblek vyrobený v rámci praktických efektov. Tie sú skutočne vydarené, avšak v istých momentoch jednoducho až príliš pripomínajú televíznu klasiku Power Rangers. Čo sa však týka CGI efektov, tie naopak nie sú vždy také vyladené, ako sme boli doteraz v rámci DC Universe zvyknutí.

Dr. House: Najlepšie hlášky a sumár nezvyčajných chorôb na jednom mieste

Iste, nedávny Flash mal celkom diskutabilnú vizuálnu stránku, ale tam bolo vo veľkom cítiť, že tá „nedokonalosť“ bola v istom zmysle aj súčasťou celého vizuálu. V tomto filme však mali tvorcovia zámer spraviť efekty dokonalé a veľakrát to jednoducho nevyšlo. Najmä záporák menom Carapax mal neraz naozaj trhaný pohyb, ktorý pôsobil neprirodzene, takže bojové scény občas trochu zbytočne trpeli.

Aj spracovanie fiktívneho mesta Palmera City pôsobí pomerne nedoladene. Avšak, práve spomínané Palmera City ako analógia toho, že korporáty „utláčajú“ obyčajných ľudí na okraji mesta, poslúžilo vcelku hodnoverne.

Blue Beetle
Blue Beetlov kostým (Zdroj: Warner Bros.)

Nová nádej pre DC? Asi skôr nie

Medzi pozitíva tohto filmu patrí napríklad jeho dôraz na rodinné putá. Rodina je v ňom vykreslená naozaj veľmi pekne, pričom medzi ďalšie pozitíva určite môžeme s pokojným svedomím zaradiť aj pomerne kvalitné bojové choreografie naprieč celým filmom. Jeho štart je síce pomalší, ale akcia celkom pekne graduje a súboje nám určite doručili príjemný zážitok. Ak si teda odmyslíme vyššie uvedené nedokonalosti v rámci efektov.

Blue Beetle stavia na niekoľkých klasických klišé o zrode nového superhrdinu, ktoré občas fungujú, ale občas ani nie. Fungujú najmä spôsobom, že často ich celkom trefne doplnia a uzemnia hlášky Jaimeho rodiny. Nefungujú napríklad v prípadoch, keď sa isté veci v príbehu dejú veľmi očividne iba kvôli tomu, aby sa hlavný hrdina vďaka nim niekam posunul. Iste, je to bežný faktor v rámci každého storytellingu, ale nemalo by to takto očividne kričať z filmového plátna. Aspoň tak si to predstavujeme.

Záporáci z Kord Industries pôsobia miestami veľmi plocho, pričom aj samotná korporácia budí iba dojem ďalšej tuctovej spoločnosti, ktorá chce ovládnuť svet novou technológiou. Malá iskierka však v rámci záporáka Carapaxa dorazila v samotnom závere filmu. Táto súčasť príbehu ale zároveň mohla byť naznačená o čosi skôr a ťahať sa naprieč filmom dlhšie, lebo práve tak by možno pôsobila o čosi silnejšie. Viac však prezrádzať samozrejme nebudeme.