RECENZIA Epické vyvrcholenie celej ságy: Avengers: Endgame plní sny každému fanúšikovi komiksov od Marvelu

Avengers: Endgame, Zdroj: Marvel Entertainment

#Cesta trvajúca 11 rokov, počas ktorých sme dostali 21 previazaných komiksových filmov, je na konci. Marvel, spoločnosť, ktorá stála na začiatku milénia na pokraji krachu, sa vypracovala po pozície továrne na sny. Filmová divízia vytvorila fungujúci (uč sa, DC) vesmír a zároveň najziskovejšiu franšízu v histórii kinematografie.

Celý tento obrovský kolos však jedného dňa musí skončiť. Minimálne teda jedna z jeho častí. A tu sa dostávame k Avengers: Endgame. Snímka, ktorou vrcholí jedna dekáda skvelých dobrodružstiev. Podarilo sa bratom Russovcom ukočírovať jeden z najnáročnejších filmových projektov histórie?

Avengers: Endgame, Zdroj: Cinemax

Svet po genocíde

Samotný príbeh pokračuje len niekoľko dní po udalostiach z Infinity War. Nie je teda žiadnym prekvapením, že svet sa ocitol v troskách. Thanos urobil presne to, čo si zaumienil a vyhladil polovicu všetkého živého vo vesmíre. S tým sa však naši milovaní hrdinovia nedokážu stotožniť a so zvyškom svojich spojencov sa tak rozhodnú za každú cenu nastoliť opäť poriadok.

Tu končí oficiálna synopsa, rovnako ako náš opis deja. Nechceme ťa pripraviť ani o jediný moment a preto sa vyhneme všetkým možným spoilerom. Samotní tvorcovia však ešte pred uvedením snímky uviedli, že sa chcú zamerať hlavne na pôvodných Avengerov. A presne to sa aj deje. Každý z nich si Thanosove lusknutie a osobné zlyhanie vysvetľuje po svojom.

Avengers: Endgame, Zdroj: Cinemax

Starí známi

Herci sú už v priebehu rokov so svojimi postavy zžití a my ich natoľko zbožňujeme, že vyjadrovať sa o hereckých kvalitách azda nemá ani zmysel. Každá postava však dostáva dostatočný priestor. Nejde nám však nevyzdvihnúť výkon Marka Ruffala. Ten si úlohu Hulka užil skutočne naplno, čo vôbec nie je na škodu. O to viac mrzí, že ho v samostatnej snímke kvôli filmovým právam pravdepodobne nikdy neuvidíme. Otázkou zostáva, či by ho však dokázal celý utiahnuť.

Potešujúce je, že snímka sa síce vezie na silnej emotívnej vlne, no nechýba ani sympatický humor či dejové zvraty, ktoré dokážu divákovi vyraziť dych. V niektorých scénach sa pravdepodobne neubrániš ani slzám, no je to úplne v poriadku, rozhodne v sále nebudeš jediný/á. Dokonalé orgie pre oči v podobe vizuálnych efektov sú v tomto prípade samozrejmosťou, pričom rozhodnutie vybrať sa na 3D premietanie určite nie je krok vedľa.

Avengers: Endgame, Zdroj: Cinemax

Potešenie pre oči aj uši

Marvel v tomto filme zúročil a vyšperkoval na najvyššiu možnú úroveň všetko, čo doteraz priniesol. K tomu všetkému ešte dostaneš aj fantastickú hudbu od Alana Silvestriho. Tá nielen že dotvára celkový feeling snímky, ale zároveň po čase opäť prináša aj zimomriavkové motívy, ktoré len tak z hlavy nedostaneš.

Je teda nutné skonštatovať, že bratom Russovcom sa to podarilo. Vytvorili projekt, ktorý aj napriek šialenému množstvu postáv stojí pevne nohami na zemi, pričom stále dokáže ponúknuť skvelé zvraty, bojové scény, ale zároveň aj emotívne momenty, ktoré rozcítia každého z nás. Priznám sa, aj ja som mal pred premiérou v hlave svoje predstavy o deji a sledoval som všetky informácie o filme. Aj napriek tomu boli všetky moje očakávania prekonané.

Avengers: Endgame, Zdroj: Cinemax

Nezabudnuteľné vyvrcholenie cesty

Je ťažké predstaviť si, s čím Marvel príde po tomto projekte. Je isté, že sa zameria na sólovky a postupne predstaví nových hrdinov, ktorí sa opäť raz spoločne zídu v jednom filme. Dovtedy (a pravdepodobne aj dlho po tom) budeme však mať v hlave Endgame, snímku, ktorá nielen uzatvára jednu dekádu a generáciu, ale ešte k tomu vzdáva poctu pôvodným hrdinom a pomaly otvára vrátka tým novým. Ďakujeme, Marvel.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAXU vo vašom meste!