RECENZIA Čierna komédia o vážnych veciach: BlacKkKlansman je retro, ale ukazuje hlavne problémy dneška

BlacKkKlansman/CinemArt

#Zažili ste už niekedy film, počas ktorého ste sa dve hodiny smiali, no v posledných minútach sa akosi všetko zmenilo, nabralo horkú príchuť a exit z kina do reality bol o niečo ťažší, ako zvyčajne? To je prípad nového filmu s krkolomným názvom BlacKkKlansman. Ten je inteligentnou a mimoriadne trefnou čiernou komédiou, no aj keď sa odohráva v 70. rokoch, hovorí o dnešnej spoločnosti o niečo viac, ako by sme chceli.

Jeden telefonát

Už len opis filmu je zaujímavý. Sedemdesiate roky, Colorado Springs v USA a mladý černoch vstupuje do polície. Ako jediný príslušník svojej rasy a aj preto je pridelený do nudnej práce v archíve. Keď sa mu z podzemia policajnej stanice podarí dostať na svetlo, podarí sa mu na základe jedného telefonátu infiltrovať do miestnej organizácie Ku Klux Klanu. Samozrejme, len za pomoci hlasu, v osobnom kontakte ho musí nahradiť jeho biely kolega.

Film je doslova nasiaknutý retro atmosférou, no viac ako kulisy a outfity postáv zaujme jeho humor. Ten je trpký a čierny, no funguje výborne. Odľahčuje tak vážne veci, ktoré sa v tom čase v Spojených štátoch diali a dejú viacmenej dodnes – diskriminácia na základe rasy, policajti, ktorí považujú černochov za menejcenných a tichá tolerancia svíň z Ku Klux Klanu. Nevysmieva sa z nich, práve naopak, humorom na ne upozorňuje.

Film bez veľkých hviezd

Áno, uhádli ste správne, ako hovorí staré klišé, tento príbeh napísal život. Režisér Spike Lee natočil film na základe pravdivého príbehu černošského detektíva Rona Stallwortha, ktorého v BlacKkKlansmanovi stvárnil syn Denzela Washingtona – John David. Ten bol vo filme bez ultra žiarivých hereckých hviezd príjemne uveriteľný a v podstate pomerne nenápadný. Nevyčnieval a nechal tým priestor aj pre hereckých kolegov.

Happy end nie je šťastný

Film začne oťažievať vtedy, keď sa v ňom objavia odkazy na dnešok. Napríklad vtedy, keď hlavná postava vysloví názor, že Amerika nikdy nebude mať rasistického prezidenta. Pripomíname, že snímka sa odohráva v 70. rokoch a tak špeciálne takéto narážky na súčasnú hlavu štátu Spojených štátov si Spike Lee, ktorý sa netají svojou averziou voči Trumpovi, doslova vychutnal.

BlackKkKlansman má aj zopár slabších momentov, niekoľko predvídateľných scén a na prvý pohľad možno troška pateticko happy-endový koniec. Až na to, že momentom úspešnej policajnej akcie sa film neskončí a prichádzajú dva prekvapivé zvraty. Jeden z nich ukáže, že pravdivé príbehy nie sú rozprávkami a aj hrdinovia sa musia vrátiť do reality. Ešte ťažší je „tretí“ koniec, ktorý už na súčasnosť nepoukazuje nenápadnými odkazmi, ako počas deja, ale dokumentárnou formou.

Posledné sekundy pred titulkami tak hovoria, že rasizmus zo sveta nezmizol ani 40 rokov potom, čo sa černoch dostal do organizácie, ktorá je hanbou Spojených štátov a tým ju zvnútra, aspoň vo svojom meste, rozvrátil.

Hodnotenie: #####

Dostali ste chuť pozrieť si tento film? Nájdete ho aj v programe CINEMAXU vo vašom meste!