RECENZIA Vlak sa pohne a nezastaví: Bullet Train je šialené akčné dobrodružstvo, ktoré však miestami nedáva zmysel

Film Bullet Train

Film Bullet Train s Bradom Pittom (Zdroj: Columbia Pictures)

#Brad Pitt sa po troch rokoch vracia na strieborné plátno. Po oscarovej úlohe kaskadéra Cliffa sa konečne objavuje vo filme ako hlavná postava. Jeho novinka Bullet Train v japonskej koprodukcii lákala do kina na poriadnu popcornovú zábavu. O tú budeš mať postarané, aj keď zrejme je lepšie nechať mozog ešte pred kinosálnou. Ako sa Pittovi vydarila novinka?

RECENZIA Spoj sa s mŕtvymi a zachráň si život: Čierny telefón poteší atmosférou aj skvelými jumpscaremi

Snímka ponúkla viac, ako trailer naznačil

Brad Pitt je na čele skupiny nájomných vrahov s najrôznejšími schopnosťami a kreatívnymi spôsobmi, ako pripraviť jeden druhého o život. Ich jednotlivé úlohy sú prepojené, no zároveň dýchajú jeden druhému na krk. A to všetko na pozadí nezastaviteľnej nonstop jazdy naprieč Japonskom.

Takto nás láka popis filmu do kina. Je to však trošku komplexnejšie. Okrem samotného Pitta, teda postavy Ladybug, sa tu predstaví škála ďalších postáv a vždy ich niečo spája. Začne to tak, že sleduješ tri samostatné príbehy, ktoré sa postupom času začnú prelínať, až sa vo vlaku rozohrá poriadna telenovela. Počas prvej hodiny treba dávať pozor, v tej druhej si môžeš oddýchnuť.

Musím povedať, že film napokon doručil viac, ako trailer naznačil, no najmä z príbehového hľadiska. Najlepšie scény, zábery aj vtipy si videl už v ukážke, no rozsiahlosť príbehu je naozaj veľká. Tvorcovia sa snažili dať každej postave „backstory“ a urobiť z nej plnohodnotného pasažiera, ale niektoré sú naozaj len na odstrel a vypĺňajú miesto. Najviac budú baviť zrejme bratia Citrón a Mandarínka, no ani Pitt nemá zlú dejovú linku. Časom sa v nej však strácajú aj samotní tvorcovia.

Bullet Train scéna vo vlaku
Na začiatku ťa čaká množstvo rozhovorov (Zdroj: Columbia Pictures)

Snímka nám toho servíruje veľa a naraz

Najväčšie plus a zároveň aj mínus celého filmu je to, že sledujeme naraz obrovské množstvo postáv. Na jednej strane má film dynamiku a stále sa niečo deje, na druhej strane to pôsobí ako krupicová kaša, ktorá by sa miešať nemala. Stane sa, že s jednou postavou stráviš päť minút a potom ju takmer polhodinu nevidíš. Keď sa však zjaví, spoločne s ňou sleduješ aj udalosti, ktoré robila počas neprítomnosti na plátne.

Dua Lipa je po dvoch rokoch opäť slobodná a prichádza na Slovensko: Užiť si ju môžeš aj ty!

Niekedy toto rozhodnutie dáva zmysel, niekedy nie. Ak chceli tvorcovia pracovať s filmom, ktorý sa kontinuálne odohráva v jednom vlaku, mali sa inšpirovať snímkou Inception, kde vidíme všetky pohyby jednotlivých postáv v danom momente.

Zarážajúce je aj neustále vysvetľovanie. Film začína reportážou o chýbajúcom hadovi. Po polhodine sa objaví vo vlaku s flashbackom s reportážou. Načo? Jednej z postáv držia v zajatí syna a keď príde na jeho dejovú linku, neustále ti to tvorcovia pripomínajú. Ide o novodobý fenomén – snímka sa musí zapáčiť divákovi na prvé pozretie v kine a musí ju naplno pochopiť.

Dobrým strihom by sa dalo vymazať pokojne aj 15 zbytočných minút, v ktorých sa opakuje, čo by divák už mal vedieť. Ale režisér akoby chcel, aby sme za každú cenu na prvé pozretie všetkému rozumeli. Bullet Train by práveže viac fungoval, keby si hlavnú dejovú líniu pochopil hneď a detaily až na druhé pozretie. Dobrým príkladom je Tenet, ktorý s každým ďalším pozretím dáva väčší a väčší zmysel.

Bullet Train žena vo vlaku s knihou v ruke
Postavy sa v Bullet Train vyvíjajú počas príbehu (Zdroj: Columbia Pictures)

Zmysel ani význam nehľadaj

Lenže práve zmysel filmu zráža hodnotenie dolu. Záverečné vyvrcholenie, v ktorom sa dozvieš motív zloducha (vysvetľovaním, samozrejme), jednoducho nie vždy sedí. Všetko, čo sa odohrá vo vlaku, má vraj po palcom. Asi ťažko. Ani argumenty, prečo je nočný spoj v Japonsku kompletne prázdny, a to vrátane nástupíšť, neobstojí.

Každá z postáv má vlastný motív pre svoje činy a film preto nebude fungovať na druhé pozretie. Navyše ma až zarazilo posledných 10 minút, keď tvorcovia nielenže kašlú na filmárske pravidlá, ale najmä na fyzikálne zákony. Škoda, že čo v prvej polovici vyzeralo na dobrú filmárčinu s praktickými efektmi a množstvom dobrých kaskadérskych kúskov, vyvrcholilo vo finále s hrozným CGI a nesmrteľnosťou hlavnej postavy.